81 columns over kunst
Anja Sicking - Anne Büdgen - Anneke Scholtens - Annet Bremen - Anouk Saleming - Anouk Smit - Babiche Ronday - Carina Hesper - Christiaan Mooij - Donia Surowiec - Elfie Tromp - Enne Koens - Eva Gouda – Tjitske Jansen - Eva... Lees verder >>
81 columns over kunst
Anja Sicking - Anne Büdgen - Anneke Scholtens - Annet Bremen - Anouk Saleming - Anouk Smit - Babiche Ronday - Carina Hesper - Christiaan Mooij - Donia Surowiec - Elfie Tromp - Enne Koens - Eva Gouda – Tjitske Jansen - Eva Jansen Manenschijn - Floor van Lissa - Hanneke Hendrix - Heleen Verburg - Helena Hoogenkamp - Hester Macrander - Hester Zijlstra - Hidde Roorda - Iduna Paalman -Janneke te Hoven - Jannemieke Caspers - Jibbe Willems - Jorrit Thijn - Jozien Wijkhuijs - Karel Eykman - Koen Caris - Laura Demelza Bosma - Liesje van den Berk - Lisa Weeda - Lucas de Waard - Maaike Bergstra - Maja Westerveld - Marieke ter Doest - Marije Uijtdehaage - Marike op den Akker - Nanda Roep - Nasja Covers - Niels Vermeulen - René de Rooze - Renée van Marissing - Rik van den Bos - Rineke Roosenboom - Rob de Graaf - Robert van Dijk - Rogier Brom - Ron Vaessen - Sander Buesink - Sarah Oortgijs - Sarah van Binsbergen - Sofie Tseng - Stella van Lieshout - Sytske van Koeveringe - Sytze Schalk - Thomas Welvaadt – Tjitske Jansen - Vera Ketelaars - Wessel de Vries - Wiard van der Kooij - Yentl van Stokkum
Deze columns verschenen online op de website van Buitenkunst in 2017 en 2018
Een luxezwerver, beter kan Guido Lauwaert niet getypeerd worden. Hij trok op met Julien Schoenaerts, Hugo Claus, Ramses Shaffy, ontmoette Salvador Dalí, Leonard Cohen, Edward Albee. Hij ging aan de rol met Roland Topor en Isabelle Huppert. Hij... Lees verder >>
Een luxezwerver, beter kan Guido Lauwaert niet getypeerd worden. Hij trok op met Julien Schoenaerts, Hugo Claus, Ramses Shaffy, ontmoette Salvador Dalí, Leonard Cohen, Edward Albee. Hij ging aan de rol met Roland Topor en Isabelle Huppert. Hij organiseerde de Nachten van de Poëzie, Kazuno (Nekka), Bloomsday en een literair festival rond Willem Elsschot. Hij trad op met gedichten van Paul van Ostaijen en speelde in zijn eentje Macbeth. Hij zat een week in New York om te weten hoe Louis Ferdinand Céline zich voelde in die rechtopstaande stad, ten bate van zijn legendarische monoloog Voyage au bout de la nuit.
Uit eigen hand brengt hij van dit alles verslag uit. Een leven dat leest als een schelmenroman: Alvorens alles vervaagt.
Guido Lauwaert woont al ruim vijftig jaar in alle kamers van het literaire huis. Hij is naast auteur ook organisator, regisseur, acteur, columnist en recensent. Hij richtte de Poëziewinkel op (het latere
Poëziecentrum) en stichtte het theatergezelschap Laden & Lossen.Een luxezwerver, beter kan Guido Lauwaert niet getypeerd worden. Hij trok op met Julien Schoenaerts, Hugo Claus, Ramses Shaffy, ontmoette Salvador Dalí, Leonard Cohen, Edward Albee. Hij ging aan de rol met Roland Topor en Isabelle Huppert. Hij organiseerde de Nachten van de Poëzie, Kazuno (Nekka), Bloomsday en een literair festival rond Willem Elsschot. Hij trad op met gedichten van Paul van Ostaijen en speelde in zijn eentje Macbeth. Hij zat een week in New York om te weten hoe Louis Ferdinand Céline zich voelde in die rechtopstaande stad, ten bate van zijn legendarische monoloog Voyage au bout de la nuit.
Uit eigen hand brengt hij van dit alles verslag uit. Een leven dat leest als een schelmenroman: Alvorens alles vervaagt.
Guido Lauwaert woont al ruim vijftig jaar in alle kamers van het literaire huis. Hij is naast auteur ook organisator, regisseur, acteur, columnist en recensent. Hij richtte de Poëziewinkel op (het latere
Poëziecentrum) en stichtte het theatergezelschap Laden & Lossen.
Mensen met beginnende dementie kunnen veel meer dan vaak gedacht wordt. Omdat dementie vooral geassocieerd wordt met verlies, verdriet en zware zorg zou je bijna vergeten dat er ook een andere invalshoek is. Als je de juiste toon treft en je openstelt... Lees verder >>
Mensen met beginnende dementie kunnen veel meer dan vaak gedacht wordt. Omdat dementie vooral geassocieerd wordt met verlies, verdriet en zware zorg zou je bijna vergeten dat er ook een andere invalshoek is. Als je de juiste toon treft en je openstelt voor de ander, is er namelijk een wereld te winnen. Een kijkje achter de schermen laat zien wat een inspirerende onderneming het kan zijn als je het aandurft om met mensen met beginnende dementie theater te maken. In het Odensehuis ondernamen zij deze geweldige ontdekkingsreis en de ervaringen uit dat proces vormen de basis van dit boek. Fotomateriaal getuigt van het plezier dat deze voor de doelgroep vernieuwende vorm van tijdsbesteding kan opleveren.
Herman Teirlinck is een van de belangrijkste Vlaamse schrijvers van de twintigste eeuw. Hij schreef avant-gardistische toneelteksten en boeiende romans, waarvan er enkele verfilmd werden. Daarnaast publiceerde hij beschouwingen over het theater. Toch is... Lees verder >>
Herman Teirlinck is een van de belangrijkste Vlaamse schrijvers van de twintigste eeuw. Hij schreef avant-gardistische toneelteksten en boeiende romans, waarvan er enkele verfilmd werden. Daarnaast publiceerde hij beschouwingen over het theater. Toch is Herman Teirlinck vooral bekend als stichter van de 'Studio'. Die eerste voltijdse Nederlandstalige theateropleiding, die als Studio Herman Teirlinck (inter)nationale faam genoot, heeft een belangrijke rol gespeeld in de vernieuwing van het theaterleven in Vlaanderen. Niets bestaat voor het spel geeft een gefundeerd overzicht van het Pedagogisch Project van de Studio, dat jarenlang model stond voor andere hogere toneelopleidingen in Vlaanderen.
Performers zijn zelf het product wat ze verkopen. En zoals met elk product of dienst dat je wil verkopen zal je daar aandacht voor moeten vragen middels Marketing & PR. In dit geval moet de Performer aandacht vragen voor zichzelf om continu nieuwe... Lees verder >>
Performers zijn zelf het product wat ze verkopen. En zoals met elk product of dienst dat je wil verkopen zal je daar aandacht voor moeten vragen middels Marketing & PR. In dit geval moet de Performer aandacht vragen voor zichzelf om continu nieuwe projecten te kunnen doen.
Hoe doe je dat als je geen ervaring hebt met Marketing & PR?
In NICE TO MEET ME laten we aan de hand van een door ons zelf ontwikkeld model, de Performer Marketing Cascade, zien hoe je op een eenvoudige manier een groot effect voor elkaar krijgt. In aanvulling op het marketing model beschrijven we stapsgewijs de onderdelen van een praktisch uitvoerbaar marketing plan. Na het lezen van dit boek kun je zowel de grote lijnen uitzetten als concreet aan de slag om het beste van jezelf te laten zien.
Een bekende marketing wijsheid is:
You cannot be all things to all people.
You can only be something to some people.
Met andere woorden, je moet weten wat je verkoopt en aan wie. We bieden je de tools om jezelf optimaal te laten zien en je carrière goed op weg te helpen of juist weer een nieuwe impuls te geven.
Over absences en hoe daar via kunst mee om te gaan. HKU lectoraat serie.
Het project is een initiatief van Maartje Nevejan en is een samenwerking met onafhankelijk documentaire producent Cerutti Film en het Lectoraat Performatieve Maakprocessen (HKU).... Lees verder >>
Over absences en hoe daar via kunst mee om te gaan. HKU lectoraat serie.
Het project is een initiatief van Maartje Nevejan en is een samenwerking met onafhankelijk documentaire producent Cerutti Film en het Lectoraat Performatieve Maakprocessen (HKU). Lector Nirav Christophe leidt het onderzoeksinstituut: “Onze doelstelling is kennis genereren en dissemineren over performatieve maakprocessen. We streven naar het versnellen, versoepelen en vernieuwen van creatieve processen. Het lectoraat heeft jarenlange ervaring in 'artistic practice led research'. Het heeft sinds 2007 twaalf boeken uitgebracht, veelal verplichte literatuur bij kunstvakopleidingen. Veel creatieve processen in de wereld verlopen stroef en onproductief, vooral waar creatieve en niet creatieve domeinen samenwerken.
Doordat het lectoraat de interdisciplinaire samenwerking tussen neurologen, kinderen met absences en kunstenaars zorgvuldig beschrijft en onderzoekt, is deze in staat innovatieve voorstellen te doen om een latere fase soepeler te laten verlopen." Ook Herman M. Schippers, kinderneuroloog bij het Antonius en Wilhelmina kinderziekenhuis Utrecht neemt deel aan het project: “Absence epilepsie op kinderleeftijd heeft een enorme impact: op het kind, zijn omgeving en zijn ontwikkeling. Er is veel onderzoek over de genetische oorzaken en neurofysiologische gevolgen van epilepsie. Maar wat maakt het kind nu zelf mee?
Het doel van dit project is om de ervaring van het kind centraal te stellen. Misschien dat deze uiting tot meer begrip leidt bij omgeving, misschien dat anderen zich in deze ervaringen herkennen. Absence benaderen als ervaring, en niet als ziekte, kan er toe leiden dat het meer bespreekbaar wordt gemaakt en uiteindelijk beter wordt begrepen.
De taal van de toeschouwer is een onderzoek naar de manier waarop toeschouwers over kunst spreken. Deze inventarisatie gebeurt aan de hand van een methode waarbij bezoekers met elkaar in gesprek gaan, na afloop van voorstellingen in diverse stedelijke... Lees verder >>
De taal van de toeschouwer is een onderzoek naar de manier waarop toeschouwers over kunst spreken. Deze inventarisatie gebeurt aan de hand van een methode waarbij bezoekers met elkaar in gesprek gaan, na afloop van voorstellingen in diverse stedelijke contexten. Daarnaast wordt een kleine redactie samengesteld met aandacht voor uiteenlopende kunstpraktijken en -instellingen die aandacht besteden aan dit ‘discours van de toeschouwer'
Marieke Dijkwel (1986) is afgestudeerd neerlandica (Universiteit Leiden), regisseur en theaterdocent (Toneelacademie Maastricht). Ze verzorgt regelmatig inleidingen, nagesprekken en andere contextprogramma’s en is als medewerker publiekseducatie verbonden aan Theater Rotterdam.
meer over de schrijver
Simone van Hulst (1987) is programmamaker, schrijver en gespreksleider. Ze is opgeleid in literatuurwetenschappen en Gender Studies en heeft een liefdevolle maar kritische relatie met theater.
meer over de schrijver
Tobias Kokkelmans (1980) is dramaturg. Hij studeerde theaterwetenschap en muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is vast verbonden aan Operadagen Rotterdam en Muziektheater Transparant (Antwerpen). Freelance werkt hij voor diverse theatermakers, waaronder Acteursgroep Wunderbaum en Nastaran Razawi Khorasani.
Grimeren is niet alleen een ambacht, het kan ook kunst zijn. Het werk van Arjen van der Grijn is daarvan het levende bewijs. Het begint in 1967. Grijngrime is een ode aan het oeuvre dat hij in 50 jaar heeft opgebouwd.
Grijngrime biedt geen compleet... Lees verder >>
Grimeren is niet alleen een ambacht, het kan ook kunst zijn. Het werk van Arjen van der Grijn is daarvan het levende bewijs. Het begint in 1967. Grijngrime is een ode aan het oeuvre dat hij in 50 jaar heeft opgebouwd.
Grijngrime biedt geen compleet overzicht, daar is geen beginnen aan. Het is een boek vol verhalen van en over de mensen die Arjen in die 50 jaren 'onder handen' heeft gehad. Het toont ook de achterkant van zijn werk en de invloed die het heeft op de artistieke prestaties van de karakters en typetjes die hij creëert. De vele prachtige beelden en de bijzondere vormgeving maken Grijngrime tot een lust voor het oog.
Grijngrime bevat bijdragen van onder meer Kees van Kooten en Wim de Bie, Herman Koch, Michiel Romeyn, Kees Prins, Jack Wouterse, Niek Barendsen, Stefan de Walle, Erik van Muiswinkel, Steven de Jong, Rients Gratama, Ira Judjovskaja, Syb van der Ploeg, Kasper van Kooten, Youp van 't Hek, Wim van der Grijn, Jan Keja en Ids van der Krieke.
Pionier van de Nederlandse televisie, Berend Boudewijn, verwierf als presentator (van o.a. zijn eigen BB-Kwis en Per seconde wijzer) grote nationale bekendheid. Hij leidde al op jonge leeftijd de Stadsschouwburg te Amsterdam en was in Den Haag... Lees verder >>
Pionier van de Nederlandse televisie, Berend Boudewijn, verwierf als presentator (van o.a. zijn eigen BB-Kwis en Per seconde wijzer) grote nationale bekendheid. Hij leidde al op jonge leeftijd de Stadsschouwburg te Amsterdam en was in Den Haag gezelschapsdirecteur. Hij werkte voor de radio, vertaalde drame, schreef columns en een dozijn afleveringen van de succesvolle tv-serie Baantjer. Als regisseur tekende hij nationaal en internationaal voor honderden televisieprogramma’s en in ons land regisseerde hij ontelbaar veel cabaret- en theatervoorstellingen.
In Ik stond erbij en ik keek ernaar vertelt Berend Boudewijn over deze lange, rijke carrière. Diederik van Vleuten schreef het voorwoord voor deze prachtige full color uitgave, met uniek fotomateriaal uit het privé archief van de auteur.
Berend Boudewijn woont en werkt, samen met zijn echtgenote Martine Bijl, in hun huis aan de Vecht
De moord op de kunst: het klinkt als de titel van een thriller. En dat is de geschiedenis van de kunstfilosofie ook. Ze begint met een veroordeling van formaat. De Griekse denker Plato wilde kunstenaars en dichters uit zijn ideale samenleving verbannen.... Lees verder >>
De moord op de kunst: het klinkt als de titel van een thriller. En dat is de geschiedenis van de kunstfilosofie ook. Ze begint met een veroordeling van formaat. De Griekse denker Plato wilde kunstenaars en dichters uit zijn ideale samenleving verbannen. Daar tegenover staat de romantische verheerlijking van de kunst vanaf de achttiende eeuw. Dan is kunst net de drager van een waarheid die de filosofie niet in concepten kan gieten.
Moord op de kunst, of verheerlijking van de kunst. In beide gevallen betekent het dat kunst de denkers uitdaagt. In de esthetica werd kunst een voorwerp voor het denken, een ‘denkding’. De moord op de kunst is een treffende metafoor voor dat fenomeen.
Dit boek traceert de geschiedenis van de kunstfilosofie. Daarmee is het tegelijk een dwarsdoorsnede van de westerse filosofie. Elke filosoof wordt ingeleid met een biografische schets. Daarna volgt telkens een bespreking van zijn theorie van de kunst.
Diverse artikelen over scenografische reflecties
Reflections on the exposium Thinking Scenography: Shifting Layers of Disbeliefincluding articles by: Liesbeth Groot Nibbelink, Nienke Scholts and Sonja van der ValkThe authors offer three perspectives on... Lees verder >>
Diverse artikelen over scenografische reflecties
Reflections on the exposium Thinking Scenography: Shifting Layers of Disbeliefincluding articles by: Liesbeth Groot Nibbelink, Nienke Scholts and Sonja van der ValkThe authors offer three perspectives on scenography: as a form of material thinking, as political-ecological practice, and as a shared space where design and art-criticism meet. Starting point for this publication is the exposium (exhibition / symposium) on designed reality, by the same name. In September 2014 a group of scenographers and dramaturges explored natural and artificial Dutch landscapes by bus. The exposium raised questions such as: To what extend is reality designed? How do we look at that? Which influence does our own thinking and behaviour have on this, and what is the role of imagination in this process?The bilingual publication (ENG –Dutch) speaks to professionals, lecturers and students spatial design. The authors are all members of network Platform-Scenography.
THUIS IN THEATER is een zoekboek voor alle leeftijden. Aan de hand van speelse prenten maakt illustrator Pieter De Poortere de zoeker wegwijs in het reilen en zeilen van een theaterhuis. Het boek biedt de kijker de mogelijkheid om een unieke blik achter... Lees verder >>
THUIS IN THEATER is een zoekboek voor alle leeftijden. Aan de hand van speelse prenten maakt illustrator Pieter De Poortere de zoeker wegwijs in het reilen en zeilen van een theaterhuis. Het boek biedt de kijker de mogelijkheid om een unieke blik achter de schermen te werpen. Het brengt de zoeker in het decoratelier, de repetitielokalen, de kantine en kantoren. De kijker kan op zoek naar het verloren gelopen meisje, de grote liefde van de kok, de eigenaar van de gevonden paraplu, het paard van Sinterklaas, de suppoosten van dienst en de ingepakte octopus.
Een oogstrelende en fascinerende kijk achter de schermen van een schouwburg: ideale kennismaking voor alle leeftijden!
Pieter De Poortere debuteerde in 2001 met het woordloze Boerke, dat meteen de prijs ontving voor beste Nederlandstalige album van het jaar. De kruising van de cynische humor en de onschuldige tekenstijl vormen een duidelijk eigen handschrift.
Een rondleiding voor kinderen (en hun ouders) met ambities in de wereld van professionele film-, televisie- & musicalproducties
Misschien heb je ooit eens in een professionele musical gespeeld. Of zou je heel graag in een professionele film willen... Lees verder >>
Een rondleiding voor kinderen (en hun ouders) met ambities in de wereld van professionele film-, televisie- & musicalproducties
Misschien heb je ooit eens in een professionele musical gespeeld. Of zou je heel graag in een professionele film willen spelen. Ben je heel erg jaloers op de kinderen Von Trapp in 'The Sound of Music' of op de hoofdrolspelers in 'Harry Potter'? Dan is dit boek iets voor jou! Tegelijkertijd is dit boek ook zeer geschikt voor u als ouder. Want u bent degene die uw kind moet opgeven voor een auditie, chauffeur moet zijn naar een filmset of bij wie het kind thuiskomt na een lange dag repeteren. Ook voor u willen wij in dit boek zoveel mogelijk duidelijkheid verschaffen en uitleggen hoe de wereld van de ogenschijnlijke glitter en glamour in elkaar steekt. In dit boek leggen we uit wat je allemaal tegen kunt komen als je professioneel in een tv-, film- of musicalproductie wilt spelen of gaat spelen. We geven antwoord op vragen als "hoe en waar vind je een auditie?", "waar moet je rekening mee houden als je gecast bent?", "hoe zit het met de kinderarbeidsinspectie?", "wat is de rol van ouders, van het proces van casting tot meedoen aan een project?". Ook staan er interviews in met ex-kindsterren en geven zij tips en advies.
Een liefdevol portret over Lodewijk de Boer door Cees van Ede
Musicus, toneelschrijver en regisseur Lodewijk de Boer (1937-2004) dankt zijn grootste faam aan The Family, een vierdelige overrompelende theaterserie én speelfilm uit begin... Lees verder >>
Een liefdevol portret over Lodewijk de Boer door Cees van Ede
Musicus, toneelschrijver en regisseur Lodewijk de Boer (1937-2004) dankt zijn grootste faam aan The Family, een vierdelige overrompelende theaterserie én speelfilm uit begin jaren 70. In Memento Lo vertelt Cees van Ede hoe dezelfde regisseur vijf jaar daarvoor al de Nederlandse toneelwereld bestookte met een experimentele eenakter, Darts, gebaseerd op een oude, waarschijnlijk door hemzelf verzonnen mythe. Zowel in het repetitielokaal als daarbuiten wordt de sfeer rond het stuk bepaald door hét adagium van de jaren 60: alles moet kunnen, maar wel op eigen risico. Zevenendertig jaar later zit de auteur (een van de spelers uit Darts) aan het ziekbed van zijn oude vriend en luistert naar diens laatste regieaanwijzingen. Het televisieportret van Lodewijk de Boer dat Van Ede in 1995 maakte, onder de titel Een oude vogel vliegt over, is als extra aan Memento Lo toegevoegd.
Met bijdragen van Jérôme Bel, Romeo Castellucci, André Lepecki, Chantal Mouffe, Gerald Siegmund & Isabelle Stengers.Met de twintigste editie van het Kunstenfestivaldesarts als startpunt benadert dit boek enkele invalshoeken die van cruciaal... Lees verder >>
Met bijdragen van Jérôme Bel, Romeo Castellucci, André Lepecki, Chantal Mouffe, Gerald Siegmund & Isabelle Stengers.Met de twintigste editie van het Kunstenfestivaldesarts als startpunt benadert dit boek enkele invalshoeken die van cruciaal belang zullen zijn voor het geheugen van de podiumkunsten. The Time We Share wordt samengesteld uit belangrijke vragen die gedurende twee decennia werden opgeworpen op het Kunstenfestivaldesarts en vele andere scènes en die tot vandaag relevant zijn.Elk hoofdstuk brengt artistieke projecten van verschillende festivaledities bijeen, maakt nieuwe constellaties en licht er specifieke vraagstellingen uit. Sommige onderwerpen hadden de voorbije twee jaar een belangrijke plaats in het maatschappelijk discours, andere treden voor het eerst uit de schaduw van het dominante discours. Elke vraag wordt toegelicht door tegengestelde elementen: tekstbijdragen van kunstenaars, schetsen en foto's, beschrijvingen of handgeschreven sporen van markante projecten of momenten, nieuwe artikels van vooraanstaande denkers uit de wereld van filosofie en sociologie, enz.The Time We Share wil de band tussen de podiumkunsten en de samenleving zichtbaar maken. Het wil focussen op de manier waarop sommige kunstwerken een belangrijke rol hebben gespeeld in het maatschappelijk discours. Meer nog dan een instrument wil het een naslagwerk zijn waar het verleden zich opent naar de toekomst, een uitnodiging om na te denken over de podiumkunsten en de manier waarop die onze maatschappij binnensijpelen. The Time We Share wil over en door de podiumkunsten reflecteren over de tijd die wij delen.
NEDERLANDSE EDITIE
In De geëmancipeerde toeschouwer verzet Jacques Rancière zich tegen de gedachte dat het hedendaagse publiek van kunst en cultuur passief het getoonde aanschouwt. Dit denkbeeld heeft geleid tot vele pogingen van kunstenaars en theatermakers om het... Lees verder >>
In De geëmancipeerde toeschouwer verzet Jacques Rancière zich tegen de gedachte dat het hedendaagse publiek van kunst en cultuur passief het getoonde aanschouwt. Dit denkbeeld heeft geleid tot vele pogingen van kunstenaars en theatermakers om het publiek bij het kunstwerk of de voorstelling te betrekken. De toeschouwer zou zich op die manier ‘emanciperen’ tot een actief lid van de culturele gemeenschap. Rancière analyseert deze these op briljante wijze en komt tot een radicaal andere visie op de geëmancipeerde toeschouwer en op kunst als politiek instrument.
Jacques Rancière is een van de toonaangevende Franse denkers van dit moment. Hij heeft geschreven over onderwerpen die uiteenlopen van politiek en de erfenis van het marxisme, tot geschiedschrijving, literatuur, film en esthetiek.
Oorspronkelijke uitgave: Le spectateur émancipé (La fabrique, 2008) Vertaald door: Joost Beerten en Walter van der Star
Wie kent het niet: de zenuwen voor een optreden voor publiek. Sporters, musici, acteurs, dansers maar ook een scholier die een spreekbeurt houdt, een chirurg in opleiding, een advocaat of een manager die een belangrijke presentatie moet houden; allemaal... Lees verder >>
Wie kent het niet: de zenuwen voor een optreden voor publiek. Sporters, musici, acteurs, dansers maar ook een scholier die een spreekbeurt houdt, een chirurg in opleiding, een advocaat of een manager die een belangrijke presentatie moet houden; allemaal kunnen ze last hebben van milde plankenkoorts tot regelrechte podiumangst.In Podiumhelden laat psycholoog Marleen Drewes aan de hand van theorie en voorbeelden uit de praktijk zien dat het mogelijk is om met deze druk en angst om te gaan. Ze combineert elementen uit de psychologie, psychotherapie, mindfulness en sportcoaching om tot praktische werkvormen te komen. Interviews met mensen uit de praktijk bieden inspiratie, steun en inzicht.
Recensie(s)
In dit boek over podiumcoaching wordt aan de hand van theorieën en voorbeelden uit de praktijk ingegaan op podiumangst en hoe hiermee omgegaan kan worden met onder andere aandacht voor cognitieve gedragstherapie, mindfulness, sportpsychologie, taakconcentratie, flow, visualisatie zelfbeeld, piekeren, waarden en doelen, faalangst en het zelfverhaal, tips bij podiumangst, podiumburn-out, slapen, pillen, audities en vertrouwen. Een groot aantal hoofdstukken bevat interviews met een aantal bekende acteurs, zangers en schrijvers. Bevat bijlagen. De auteur is internationaal model geweest en heeft nu een praktijk voor kinder- en jeugdpsychologie, heeft zich gespecialiseerd in cognitieve gedragstherapie en is mindfulnesstherapeut. Dit boek heeft een prettige lay-out en is gemakkelijk leesbaar. Het boek is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met podiumangst in brede zin en geeft inzicht, inspiratie en steun bij het te lijf gaan van podiumangst. Ook voor het geven van belangrijke presentaties geeft het boek inzicht hoe met deze druk en angst kan worden omgegaan.
Op 1 juli 1964 werd Benjamin Hunningher aan de Universiteit van Amsterdam benoemd als hoogleraar in de dramaturgie en de geschiedenis van de dramatische kunst. Het betekende het officiële begin van de theaterwetenschap in Nederland. Hunninghers... Lees verder >>
Op 1 juli 1964 werd Benjamin Hunningher aan de Universiteit van Amsterdam benoemd als hoogleraar in de dramaturgie en de geschiedenis van de dramatische kunst. Het betekende het officiële begin van de theaterwetenschap in Nederland. Hunninghers Instituut voor Dramatische Kunst heeft zich gedurende de afgelopen vijftig jaar ontwikkeld van een 'kopstudie' voor studenten met een kandidaats in de letteren tot een volledige, universitaire opleiding, met een driejarige bachelor en een één- of tweejarige master. Honderden studenten hebben na hun opleiding in de panden aan de Nieuwe Doelenstraat hun weg gezocht in het Nederlandse theaterveld. Velen van hen hebben daar ook een positie weten te verwerven: als dramaturg, als beleidsmaker, als producent, als journalist of wat dies meer zij.In deze bundel brengen stafleden, alumni en een student de afgelopen vijftig jaar in kaart. Daarbij komen onderwerpen aan de orde als: hoe kwam de benoeming van Hunningher tot stand; hoe positioneerde hij zijn instituut ten opzichte van de Duitse en de Angelsaksische traditie; hoe ontwikkelde het onderwijs- en het onderzoeksprogramma zich en op welke manier heeft Theaterwetenschap Amsterdam bijgedragen aan de kennis van het theater in Nederland en aan de Nederlandse theaterpraktijk.Maar er wordt ook vooruitgekeken: wat zijn de consequenties van de voortschrijdende internationalisering en wat zou de taak van de theaterwetenschap in de 21ste eeuw kunnen zijn? En uiteraard is er daarnaast uitgebreid aandacht voor de rol die de eigen, unieke theaterzaal gedurende de afgelopen vijftig jaar in het onderwijs en onderzoek gespeeld heeft. En nog steeds speelt!
In deze Boekman aandacht voor de nieuwe generatie creatieve makers en doeners. Een generatie die zich kenmerkt door zelfredzaamheid, autonomie, coöperatie, informele contacten en digitalisering. De jonge makers en doeners presenteren zich vaak... Lees verder >>
In deze Boekman aandacht voor de nieuwe generatie creatieve makers en doeners. Een generatie die zich kenmerkt door zelfredzaamheid, autonomie, coöperatie, informele contacten en digitalisering. De jonge makers en doeners presenteren zich vaak buiten de bestaande culturele infrastructuur. Passie is hun drijfveer, samenwerking is voor hen vanzelfsprekend, en tegenprestaties als het delen van kennis en ervaring, inbreng van andere competenties en nieuwe contacten zijn cruciaal. Uit de vele initiatieven die in deze Boekman worden belicht, spreekt in ieder geval dat jongeren cultureel veel actiever blijken te zijn dan door de gevestigde orde wordt aangenomen.
Ter ere van het verschijnen van Boekman 99 over jonge makers en doeners in kunst en cultuur, organiseerde de Boekmanstichting op 12 juni 2014 samen met de SSBA Salon een Boekman-Salon waarin jonge creatievelingen vertelden over werken en overleven in de wereld van kunst en cultuur.
Boeiend overzichtswerk met nooit eerder samengebracht fotomateriaal.In de tweede helft van de twintigste eeuw evolueerde het theaterleven te Antwerpen van een bescheiden plek in de staart, tot een plaats als koploper van het Europese peloton.Dit boek... Lees verder >>
Boeiend overzichtswerk met nooit eerder samengebracht fotomateriaal.In de tweede helft van de twintigste eeuw evolueerde het theaterleven te Antwerpen van een bescheiden plek in de staart, tot een plaats als koploper van het Europese peloton.Dit boek vertelt de recente geschiedenis van het theater in die boeiende en snel evoluerende stad aan de stroom, van de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog, tot aan het begin van de 21ste eeuw.Een boeiend verhaal over vroegere en hedendaagse theatermakers, geplaatst in een maatschappelijke context en geïllustreerd met vele productiefoto's.
Over de auteur
Toon Brouwers
Toon Brouwers was lange tijd in het beroepstheater actief, is emeritus hoogleraar van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen (AP-Hogeschool) en doceerde theatergeschiedenis en dramaturgie.
Koormuziekwinkel
Koormuziekwinkel .De website voor de koorzanger en liefhebber van koormuziek. Bladmuziek-Boeken-Cd's-Dvd's Nu ook Koorreizen