Emancipatie van een fenomeen, is de ondertitel van dit boek en zegt eigenlijk alles. Een boek waarin niet alleen het verleden wordt beschreven, maar ook de huidige stand van zaken en waarin gekeken wordt naar de toekomst van de Nederlandse... Lees verder >>
Emancipatie van een fenomeen, is de ondertitel van dit boek en zegt eigenlijk alles. Een boek waarin niet alleen het verleden wordt beschreven, maar ook de huidige stand van zaken en waarin gekeken wordt naar de toekomst van de Nederlandse musical.
Een luxezwerver, beter kan Guido Lauwaert niet getypeerd worden. Hij trok op met Julien Schoenaerts, Hugo Claus, Ramses Shaffy, ontmoette Salvador DalÃ, Leonard Cohen, Edward Albee. Hij ging aan de rol met Roland Topor en Isabelle Huppert. Hij... Lees verder >>
Over absences en hoe daar via kunst mee om te gaan. HKU lectoraat serie.
Het project is een initiatief van Maartje Nevejan en is een samenwerking met onafhankelijk documentaire producent Cerutti Film en het Lectoraat Performatieve Maakprocessen (HKU).... Lees verder >>
Over absences en hoe daar via kunst mee om te gaan. HKU lectoraat serie.
Het project is een initiatief van Maartje Nevejan en is een samenwerking met onafhankelijk documentaire producent Cerutti Film en het Lectoraat Performatieve Maakprocessen (HKU). Lector Nirav Christophe leidt het onderzoeksinstituut: “Onze doelstelling is kennis genereren en dissemineren over performatieve maakprocessen. We streven naar het versnellen, versoepelen en vernieuwen van creatieve processen. Het lectoraat heeft jarenlange ervaring in 'artistic practice led research'. Het heeft sinds 2007 twaalf boeken uitgebracht, veelal verplichte literatuur bij kunstvakopleidingen. Veel creatieve processen in de wereld verlopen stroef en onproductief, vooral waar creatieve en niet creatieve domeinen samenwerken.
Doordat het lectoraat de interdisciplinaire samenwerking tussen neurologen, kinderen met absences en kunstenaars zorgvuldig beschrijft en onderzoekt, is deze in staat innovatieve voorstellen te doen om een latere fase soepeler te laten verlopen." Ook Herman M. Schippers, kinderneuroloog bij het Antonius en Wilhelmina kinderziekenhuis Utrecht neemt deel aan het project: “Absence epilepsie op kinderleeftijd heeft een enorme impact: op het kind, zijn omgeving en zijn ontwikkeling. Er is veel onderzoek over de genetische oorzaken en neurofysiologische gevolgen van epilepsie. Maar wat maakt het kind nu zelf mee?
Het doel van dit project is om de ervaring van het kind centraal te stellen. Misschien dat deze uiting tot meer begrip leidt bij omgeving, misschien dat anderen zich in deze ervaringen herkennen. Absence benaderen als ervaring, en niet als ziekte, kan er toe leiden dat het meer bespreekbaar wordt gemaakt en uiteindelijk beter wordt begrepen.
De moord op de kunst: het klinkt als de titel van een thriller. En dat is de geschiedenis van de kunstfilosofie ook. Ze begint met een veroordeling van formaat. De Griekse denker Plato wilde kunstenaars en dichters uit zijn ideale samenleving verbannen.... Lees verder >>
De moord op de kunst: het klinkt als de titel van een thriller. En dat is de geschiedenis van de kunstfilosofie ook. Ze begint met een veroordeling van formaat. De Griekse denker Plato wilde kunstenaars en dichters uit zijn ideale samenleving verbannen. Daar tegenover staat de romantische verheerlijking van de kunst vanaf de achttiende eeuw. Dan is kunst net de drager van een waarheid die de filosofie niet in concepten kan gieten.
Moord op de kunst, of verheerlijking van de kunst. In beide gevallen betekent het dat kunst de denkers uitdaagt. In de esthetica werd kunst een voorwerp voor het denken, een ‘denkding’. De moord op de kunst is een treffende metafoor voor dat fenomeen.
Dit boek traceert de geschiedenis van de kunstfilosofie. Daarmee is het tegelijk een dwarsdoorsnede van de westerse filosofie. Elke filosoof wordt ingeleid met een biografische schets. Daarna volgt telkens een bespreking van zijn theorie van de kunst.
Een rondleiding voor kinderen (en hun ouders) met ambities in de wereld van professionele film-, televisie- & musicalproducties
Misschien heb je ooit eens in een professionele musical gespeeld. Of zou je heel graag in een professionele film willen... Lees verder >>
Een rondleiding voor kinderen (en hun ouders) met ambities in de wereld van professionele film-, televisie- & musicalproducties
Misschien heb je ooit eens in een professionele musical gespeeld. Of zou je heel graag in een professionele film willen spelen. Ben je heel erg jaloers op de kinderen Von Trapp in 'The Sound of Music' of op de hoofdrolspelers in 'Harry Potter'? Dan is dit boek iets voor jou! Tegelijkertijd is dit boek ook zeer geschikt voor u als ouder. Want u bent degene die uw kind moet opgeven voor een auditie, chauffeur moet zijn naar een filmset of bij wie het kind thuiskomt na een lange dag repeteren. Ook voor u willen wij in dit boek zoveel mogelijk duidelijkheid verschaffen en uitleggen hoe de wereld van de ogenschijnlijke glitter en glamour in elkaar steekt. In dit boek leggen we uit wat je allemaal tegen kunt komen als je professioneel in een tv-, film- of musicalproductie wilt spelen of gaat spelen. We geven antwoord op vragen als "hoe en waar vind je een auditie?", "waar moet je rekening mee houden als je gecast bent?", "hoe zit het met de kinderarbeidsinspectie?", "wat is de rol van ouders, van het proces van casting tot meedoen aan een project?". Ook staan er interviews in met ex-kindsterren en geven zij tips en advies.
De reis in het boek 'Wereldtheater!' start in Nederland en voert achtereenvolgens naar Turkije, Ghana en Suriname, Indonesië, China, India en Japan.
In ieder Nederlands theaterseizoen kom je wel een paar keer zo'n voorstelling tegen waarvan je niet... Lees verder >>
De reis in het boek 'Wereldtheater!' start in Nederland en voert achtereenvolgens naar Turkije, Ghana en Suriname, Indonesië, China, India en Japan.
In ieder Nederlands theaterseizoen kom je wel een paar keer zo'n voorstelling tegen waarvan je niet precies weet wat je ermee moet: een dansvoorstelling uit het zuiden van India, een optreden in de stijl van de Chinese pekingopera, kabuki-theater uit Japan, Balinese maskerdans. Het gaat daarbij over theatervormen die al eeuwenlang van generatie op generatie zijn overgeleverd, vaak van vader op zoon, soms van moeder op dochter.Het Tropentheater in Amsterdam haalt regelmatig dit soort bijzondere voorstellingen naar Nederland. Daarbij daagt het artiesten uit om de traditionele vormen op nieuwe manieren te brengen. Voor het voortgezet onderwijs biedt het Tropentheater vanaf seizoen 2012-2013 uitdagende workshops aan voor de bovenbouw havo en vwo, samen met een voorstelling in het Tropentheater. Voor scholen die niet naar Amsterdam kunnen komen is er vanaf september 2012 een overzicht beschikbaar van workshops en docenten die deze op school kunnen geven, de workshoppool.Het boek en werkboek Wereldtheater! is geschreven door Emile Schra. Emile Schra heeft een achtergrond als regisseur, speltrainer en schrijver. Van 1998 tot 2006 was hij directeur van de PassePartout SummerSchool te Utrecht en was in de afgelopen jaren verantwoordelijk voor de opzet of invulling van masterclasses, workshops en educatieve manifestaties. Dankzij een samenwerking met uitgever International Theatre en Film Books en het Tropentheater, en de steun van verschillende fondsen, is het boek Wereldtheater!
Zie ook het werkboek
Kunnen mondelinge bronnen dienen als materiaal voor theater? Het is duidelijk dat het dramatische repertoire niet de enige bron is waaruit het theater tekst kan putten. Wat is het potentieel van interviews en ander oraal materiaal voor de theatrale... Lees verder >>
Kunnen mondelinge bronnen dienen als materiaal voor theater? Het is duidelijk dat het dramatische repertoire niet de enige bron is waaruit het theater tekst kan putten. Wat is het potentieel van interviews en ander oraal materiaal voor de theatrale verbeelding? Hoe gaan theatermakers concreet aan de slag wanneer ze in het veld getuigenissen verzamelen en dit materiaal ‘transformeren’ tot een tekst en een theatervoorstelling?
Deze vragen waren het onderwerp van ‘Tussen waarheid en waarachtigheid: het traject van mondelinge bron tot theaterproject’, een artistiek onderzoek van de opleiding Drama van het Lemmensinstituut en de FAK K.U. Leuven (2008-2011). Als sluitstuk van het onderzoeksproject wil deze publicatie methodes in kaart brengen die theatermakers hanteerden in hun eigen werk en in producties met studenten Drama. De praktijken van onderzoekspartners de Queeste, Braakland/ZheBilding en ’t ARSENAAL worden zowel vanuit een praktische als een beschouwende invalshoek belicht.
De publicatie kan dienen als vertrekpunt voor studenten en docenten die in theateropleidingen rond mondelinge bronnen willen werken
Ruim vierhonderd termen die te maken hebben met toneel en theater worden in dit boek uitgelegd. Te gebruiken door allen die iets hebben met de wondere wereld van toneel en theater: liefhebbers, amateurs, profs. Leer de taal van het theater begrijpen. Lees verder >>
Diverse artikelen over het theaterproject 'De bende van 30', zijn in deze uitgave gebundeld. Zij dienen als inspiratie voor makers die op basis van lokale bronnen een eenakter willen... Lees verder >>
Diverse artikelen over het theaterproject 'De bende van 30', zijn in deze uitgave gebundeld. Zij dienen als inspiratie voor makers die op basis van lokale bronnen een eenakter willen maken.
Terugblik op het Theaterseizoen 2008-2009
In samenwerking met Theater Instituut Nederland brengt TM ook dit jaar weer een prachtige glossy uit (156 pagina's) met terugblikken op het afgelopen seizoen, fotospreads met alle genomineerden van de... Lees verder >>
Wat doet een theaterdramaturg? Wat heeft een regisseur aan een theaterdramaturg? En wat kan een theaterdramaturg voor een theatergroep betekenen? Ook al is de emancipatie van de theaterdramaturg in onze regionen een feit, het vak roept nog steeds vele... Lees verder >>
Wat doet een theaterdramaturg? Wat heeft een regisseur aan een theaterdramaturg? En wat kan een theaterdramaturg voor een theatergroep betekenen? Ook al is de emancipatie van de theaterdramaturg in onze regionen een feit, het vak roept nog steeds vele vragen op. Is de theaterdramaturg een kritische intellectueel die van buitenaf tegen het werk aankijkt of een steunpilaar van de regisseur, een echte partner in crime?Bart Dieho zet in Een voordurend gesprek: De dialoog van de theaterdramaturg vele zaken rond de theaterdramaturg op 'n rijtje en brengt zo de veelzijdigheid en de complexiteit van de dramaturgische praktijk in kaart. De nadruk ligt op de dramaturgie op en bij de vloer. Productiedramatugen zijn betrokken in alle fasen van het maakproces: zij helpen bij de keuze van het speelgegeven, dragen bij aan het ontwikkelen van een visie daarop en doen daarvoor achtergrondonderzoek. Tijdens de repetities reflecteren zij kritisch doch inspirerend op het theaterwerk terwijl dat ontstaat. En zij communiceren over het maakproces en de theatervoorstelling met de buitenwereld.Als en rode lijn loopt de dialoog van de theaterdramaturg door het maakproces: enerzijds de dialoog met de regisseur en de andere makers, en anderzijds de dialoog met pers en publiek. De hedendaagse theaterdramaturg bevordert niet alleen het bewustzijn van waaruit theater gemaakt wordt, maar bevordert ook de creativiteit van de makers. Met als uiteindelijk doel de verbetering van de kwaliteit van de theatervoorstelling.Een voordurend gesprek: De draloog van de theaterdramaturg is een boek voor (beginnende) dramaturgen en voor regisseurs die willen weten wat zij mogen verwachten van een theaterdramaturg. Docenten en studenten in theaterwetenschp en theaterdramaturgie en alle andere theaterliefhebbers biedt dit boek een overzichtelijke inleiding en daarmee een opstap voor verdere studie en praktijkervaring.
Nederland kent zo'n 300 officiële theaters, concertzalen, pop- en andere muziekpodia die moeten worden geëxploiteerd, en als het even kan efficiënt, met sluitende jaarrekeningen en hoge culturele prestaties.
Maar deze podia moeten werken met... Lees verder >>
Nederland kent zo'n 300 officiële theaters, concertzalen, pop- en andere muziekpodia die moeten worden geëxploiteerd, en als het even kan efficiënt, met sluitende jaarrekeningen en hoge culturele prestaties.
Maar deze podia moeten werken met beperkte middelen: podiumkunstenaars hebben vaak een bescheiden budget, bezoekers hebben niet alles over voor een voorstelling, overheden stellen steeds meer voorwaarden aan subsidies en gebouwen onderhouden en exploiteren is kostbaar.
Podia zijn aangewezen op een mix van externe financiering en eigen inkomsten. Het binnenhalen van grote bezoekersaantallen en een kien prijsbeleid zijn daarom cruciaal. Desondanks streven de podia, anders dan in het bedrijfsleven, geen maximaal haalbare winsten na, eerder realisatie van een zo groot mogelijke artistieke ambitie.
Hoe houden zij zich staande?
Hoe kunnen zij de juiste prijs bepalen?
Is het wel mogelijk de eigen inkomsten via recettes te verhogen?
Wat is eigenlijk het belang van podia voor stad of regio?
Wat brengt meer geld in het laatje: een grotere zaal (uitbreiding), of samenwerking tussen podia waardoor efficiënter kan worden gewerkt en geld kan worden uitgespaard?
Wat zijn de voor- en nadelen van dergelijke schaalvergrotingen?
En kunnen podia en gemeenten met een eenvoudige formule glashelder berekenen wat de subsidiebehoefte van een podium zal zijn?
Dit zijn enkele vragen waar econoom en adviseur Cees Langeveld in Zaken van Zalen een antwoord op geeft. En passant gaat hij ook in op de overeenkomsten en verschillen tussen theaters en concertzalen aan de ene en poppodia aan de andere kant. Het blijkt dat de verschillende typen podia nog heel wat van elkaar kunnen leren.
Mensen met beginnende dementie kunnen veel meer dan vaak gedacht wordt. Omdat dementie vooral geassocieerd wordt met verlies, verdriet en zware zorg zou je bijna vergeten dat er ook een andere invalshoek is. Als je de juiste toon treft en je openstelt... Lees verder >>
Mensen met beginnende dementie kunnen veel meer dan vaak gedacht wordt. Omdat dementie vooral geassocieerd wordt met verlies, verdriet en zware zorg zou je bijna vergeten dat er ook een andere invalshoek is. Als je de juiste toon treft en je openstelt voor de ander, is er namelijk een wereld te winnen. Een kijkje achter de schermen laat zien wat een inspirerende onderneming het kan zijn als je het aandurft om met mensen met beginnende dementie theater te maken. In het Odensehuis ondernamen zij deze geweldige ontdekkingsreis en de ervaringen uit dat proces vormen de basis van dit boek. Fotomateriaal getuigt van het plezier dat deze voor de doelgroep vernieuwende vorm van tijdsbesteding kan opleveren.
De taal van de toeschouwer is een onderzoek naar de manier waarop toeschouwers over kunst spreken. Deze inventarisatie gebeurt aan de hand van een methode waarbij bezoekers met elkaar in gesprek gaan, na afloop van voorstellingen in diverse stedelijke... Lees verder >>
De taal van de toeschouwer is een onderzoek naar de manier waarop toeschouwers over kunst spreken. Deze inventarisatie gebeurt aan de hand van een methode waarbij bezoekers met elkaar in gesprek gaan, na afloop van voorstellingen in diverse stedelijke contexten. Daarnaast wordt een kleine redactie samengesteld met aandacht voor uiteenlopende kunstpraktijken en -instellingen die aandacht besteden aan dit ‘discours van de toeschouwer'
Marieke Dijkwel (1986) is afgestudeerd neerlandica (Universiteit Leiden), regisseur en theaterdocent (Toneelacademie Maastricht). Ze verzorgt regelmatig inleidingen, nagesprekken en andere contextprogramma’s en is als medewerker publiekseducatie verbonden aan Theater Rotterdam.
meer over de schrijver
Simone van Hulst (1987) is programmamaker, schrijver en gespreksleider. Ze is opgeleid in literatuurwetenschappen en Gender Studies en heeft een liefdevolle maar kritische relatie met theater.
meer over de schrijver
Tobias Kokkelmans (1980) is dramaturg. Hij studeerde theaterwetenschap en muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is vast verbonden aan Operadagen Rotterdam en Muziektheater Transparant (Antwerpen). Freelance werkt hij voor diverse theatermakers, waaronder Acteursgroep Wunderbaum en Nastaran Razawi Khorasani.
In deze Boekman aandacht voor de nieuwe generatie creatieve makers en doeners. Een generatie die zich kenmerkt door zelfredzaamheid, autonomie, coöperatie, informele contacten en digitalisering. De jonge makers en doeners presenteren zich vaak... Lees verder >>
In deze Boekman aandacht voor de nieuwe generatie creatieve makers en doeners. Een generatie die zich kenmerkt door zelfredzaamheid, autonomie, coöperatie, informele contacten en digitalisering. De jonge makers en doeners presenteren zich vaak buiten de bestaande culturele infrastructuur. Passie is hun drijfveer, samenwerking is voor hen vanzelfsprekend, en tegenprestaties als het delen van kennis en ervaring, inbreng van andere competenties en nieuwe contacten zijn cruciaal. Uit de vele initiatieven die in deze Boekman worden belicht, spreekt in ieder geval dat jongeren cultureel veel actiever blijken te zijn dan door de gevestigde orde wordt aangenomen.
Ter ere van het verschijnen van Boekman 99 over jonge makers en doeners in kunst en cultuur, organiseerde de Boekmanstichting op 12 juni 2014 samen met de SSBA Salon een Boekman-Salon waarin jonge creatievelingen vertelden over werken en overleven in de wereld van kunst en cultuur.
Deze TM/TIN biedt terugblikken op het afgelopen seizoen op toneel, jeugdtheater, dans, opera en muziektheater, cabaret, mime en ook op toneel in Vlaanderen. Deze worden afgewisseld met interviews met genomineerden voor de theaterprijzen zoals Hein van... Lees verder >>
Deze TM/TIN biedt terugblikken op het afgelopen seizoen op toneel, jeugdtheater, dans, opera en muziektheater, cabaret, mime en ook op toneel in Vlaanderen. Deze worden afgewisseld met interviews met genomineerden voor de theaterprijzen zoals Hein van der Heiden – Louis d’Or-, Bianca van der Schoot – Theo d’Or, en Maarten van Roozendaal -Poelifinario.In het (afscheids)interview met Henk Scholten komen de politieke perikelen rondom de sluiting van Theater Instituut Nederland per eind van dit jaar aan bod.
Behalve in de artikelen en interviews komt de crisis ook terug in de lijstjes. Zo waren er het afgelopen seizoen maar liefst 15 producties te zien met titels die hier op de een of andere manier aan refereren zoals ‘De prooi’, ‘Crisis in sprookjesbos’of Ik wil mijn geld terug’.
Robbert van Heuven beschrijft hoe, in weerwil van diezelfde crisis, de locatiemusical ‘Soldaat van Oranje’ Nederland verovert.
Verder bevat de uitgave de columns van onder anderen Hans Kemna, necrologiën van alle theaterpersonen die ons het afgelopen jaar zijn ontvallen en een overzicht van alle aanwinsten van de TIN mediatheek.
Beschrijving van de artistieke en psychologische processen bij het acteren en regisseren
19 ESSAYS EN 5 INTERMEZZI OVER THEATERMAKEN
Wat beweegt mensen in het theater, wat brengt theater in mensen teweeg? Wat gebeurt er in de repetities en... Lees verder >>
Beschrijving van de artistieke en psychologische processen bij het acteren en regisseren
19 ESSAYS EN 5 INTERMEZZI OVER THEATERMAKEN
Wat beweegt mensen in het theater, wat brengt theater in mensen teweeg? Wat gebeurt er in de repetities en tijdens de voorstellingen? Hoe ontstaan artistieke zeggingskracht en maatschappelijke relevantie, waardoor gaan ze verloren? Dit boek onderzoekt verschillende aspecten van de praktijk: dramaturgie, regie, acteren en de rol van het publiek – vooral met betrekking op het repertoire-toneel. Telkens blijkt hoe theater maken en leven samenhangen.
De auteurThomas de Neve, acteur, regisseur en docent, put uit 35 jaar beroepservaring. Hij leerde van theatermakers van verschillende generaties en uiteenlopende culturen, werkte met acteurs, dansers en zangers in diverse Europese landen. In zijn trainingen voor bedrijven en organisaties ervoer hij wat in verschillende sociale lagen en maatschappelijke sectoren speelt: waarmee mensen worstelen en wat hun vleugels geeft.
"Het is lang geleden dat ik zo’n inspirerend werk over ons vak gelezen heb. Verplichte kost voor vakgenoten en liefhebbers." Gijs Scholten van Aschat in zijn voorwoord
Traditiegetrouw en voor de vijfde maal bieden het TIN en theatervakblad TM in een gezamenlijke septemberuitgave een terugblik op het afgelopen theaterseizoen. Het meer dan 150 pagina’s tellende blad bevat beschouwingen naar aanleiding van de... Lees verder >>
Traditiegetrouw en voor de vijfde maal bieden het TIN en theatervakblad TM in een gezamenlijke septemberuitgave een terugblik op het afgelopen theaterseizoen. Het meer dan 150 pagina’s tellende blad bevat beschouwingen naar aanleiding van de opvallendste ontwikkelingen en trends op de Nederlandse podia. Daarnaast zijn er interviews met genomineerden van de belangrijkste theater- en dansprijzen en ontbreken de toptiens van opmerkelijke feiten uit de TIN database niet.
In deze uitgave evalueren de redacteuren van TM wat zich binnen de podiumkunstgenres heeft afgespeeld. Zo kijkt Simon van den Berg onder de titel 'Het seizoen van 200 miljoen' terug op een roerig jaar in het toneel en neemt Brechtje Zwaneveld het stijgende succes van het Nederlands jeugdtheater in het buitenland onder de loep. In een van de interviews met genomineerden voor een theaterprijs noemt Colombina-kandidate Tjitske Reidinga zichzelf met enige zelfspot ‘Een soort tussen-kunst-en-kitsch-actrice’.
Een nieuwe toekomst
Onder het motto 'Een nieuwe toekomst' blikt ook een zevental sleutelfiguren uit de podiumkunsten terug die dit jaar afscheid nemen. Onder hen zijn Hans Onno van den Berg (VSCD), Harry Kies (theaterproducent), Kees Weeda (Raad voor Cultuur) en Joop Kuyvenhoven (Bonte Hond).
Oud NRC-recensente Ine Rietstap blikt terug op vijftig jaar Het Nationale Ballet, dat dit jubileum deze maand groots viert. Loek Zonneveld leidt de vele Molières die het komende seizoen uitkomen in en herdenkt uitgebreid de deze zomer overleden Johnny Kraaykamp en Ina van Faassen. Peter Zonderland verklaart de Code Culturele Diversiteit die dit jaar door de theatersector werd ondertekend.
Theaterjaarboek
Deze gezamenlijke uitgave van TM en TIN vervangt sinds 2007 de TIN-uitgave Het Nederlands Theaterjaarboek. Informatie die voorheen in het Theaterjaarboek werd aangeboden, zoals een overzicht van de premières, zijn digitaal te raadplegen in de TIN database.
In samenwerking met Theater Instituut Nederland brengt TM voor het vierde achtereenvolgende jaar een schitterend 156 pagina’s tellend jaaroverzicht uit. Met terugblikken op het afgelopen seizoen, fotospreads met alle genomineerden voor de... Lees verder >>
Het boek ‘Turks Theater Bestaat Niet’ geeft een beeld van de mogelijkheden, hobbels en valkuilen die nieuwkomers in Nederland tegenkomen op hun weg te naar het podium. Aan de hand van interviews met Turkse theatermakers en archiefmateriaal... Lees verder >>
Het boek ‘Turks Theater Bestaat Niet’ geeft een beeld van de mogelijkheden, hobbels en valkuilen die nieuwkomers in Nederland tegenkomen op hun weg te naar het podium. Aan de hand van interviews met Turkse theatermakers en archiefmateriaal is voor het eerst theater van mensen met een Turkse culturele achtergrond in Nederland, vanaf de jaren 80, in beeld gebracht.De geschiedenis van deze groepen en makers was nog niet gedetailleerd beschreven. De pioniers van toen komen aan het woord over hun verhouding tot het reguliere Nederlandse cultuurlandschap, hun meningsverschillen en succesvolle en minder succesvolle pogingen om een publiek te bereiken.Het onderzoek is een initiatief van Ramazan Tunç, voormalig voorzitter van de Turkse arbeidersvereniging HTIB, en is uitgevoerd in opdracht van Kunstfactor in samenwerking met het TIN (Theater Instituut Nederland) en het IISG (Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis).
Cultureel ondernemen is inmiddels een veelgebruikte term, waarover veel wordt geschreven in beleidsnota's, kranten- en tijdschriftenartikelen en vakbladen. De "faam" van cultureel ondernemen is niet in de laatste plaats te danken aan de... Lees verder >>
Cultureel ondernemen is inmiddels een veelgebruikte term, waarover veel wordt geschreven in beleidsnota's, kranten- en tijdschriftenartikelen en vakbladen. De "faam" van cultureel ondernemen is niet in de laatste plaats te danken aan de introductie van het profijtbeginsel in het cultuurbeleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Ondanks deze recente populariteit, is relatief weinig Nederlandse managementliteratuur over cultureel ondernemen beschikbaar. Dit handboek probeert in de behoefte te voorzien.
Culturele ondernemers zoeken naar mogelijkheden om hun culturele doelen zo goed en duurzaam mogelijk te kunnen realiseren. Het kiezen van een uitgebalanceerde financieringsstrategie, die in het teken staat van inkomstendiversificatie en het optimaliseren van eigen inkomsten, past hierbij.
Er zijn echter meer facetten die onlosmakelijk aan dit onderwerp zijn verbonden. In dit handboek worden de volgende vragen beantwoord: Wat wordt precies bedoeld met cultureel ondernemen? Hoe doe je het en vooral, wat levert het concreet op? Zijn culturele instellingen altijd maar afhankelijk van giften en subsidies? Kun je het maatschappelijk en cultureel rendement van instellingen meten en daar op inspelen?
Met het 'Handboek Cultureel Ondernemen' bieden de auteurs iedereen die belang heeft bij het cultureel ondernemen (investeerders en ondernemers) een handleiding bij het vertalen van 'verheven missies' naar praktisch ondernemen. Aan de hand van voorbeelden wordt de theorie en praktijk van het cultureel ondernemen in Nederland zichtbaar gemaakt.
Het wordt er voor culturele instellingen niet eenvoudiger op om het publiek te interesseren voor hun aanbod. De concurrentie die zij ondervinden van andere vormen van vrijetijdsbesteding is enorm. Daarom is het van groot belang dat de marketing van de... Lees verder >>
Het wordt er voor culturele instellingen niet eenvoudiger op om het publiek te interesseren voor hun aanbod. De concurrentie die zij ondervinden van andere vormen van vrijetijdsbesteding is enorm. Daarom is het van groot belang dat de marketing van de culturele sector professionaliseert.De kunst van cultuurmarketing biedt de kennis die daarbij nodig is. Het behandelt de gangbare marketingtheorieen volledig toegepast op de creatieve sector. Deze theoretische achtergronden worden praktisch uitgewerkt met behulp van actuele voorbeelden en cases. Ieder hoofdstuk sluit af met discussievragen en stellingen.Dit basisboek voor marketing is geschreven voor gebruik in kunst- en cultuuropleidingen die marketing als hoofd- of bijvak aanbieden. Daarnaast is het bedoeld voor professionals in culturele organisaties en individuele creatieven.Verkorte inhoudsopgave
Marketing van kunst, cultuur en creativiteitDe consument van kunst, cultuur en andere creatieve productenDe markt van kunst, cultuur en andere creatieve producten nader gesegmenteerdCreatieve producten, diensten en merkenOver het promoten van kunst, cultuur en creativiteitDe prijs, waarde en het verwerven van inkomenDistributie: vraag en aanbod nader tot elkaarDe multimediale wereldStrategische marketing van creatieve organisatiesOver het nut van onderzoek
Ruurd Mulder is als docent marketing en marketingcommunicatie verbonden aan het Instituut voor Media en Informatie Management van de Hogeschool van Amsterdam, waarbinnen hij zich heeft gespecialiseerd in de marketing van kunst, cultuur en creativiteit. Eerder publiceerde hij onder andere in Het Parool, de Volkskrant, Boekblad en Economisch Statistische Berichten