In een spelles of een repetitie op de vloer krijgt een toneelspeler vaak aanwijzingen waarvan de betekenis onduidelijk is. Bijvoorbeeld: ‘Maak het groter. Pak het vakmatiger aan, maar hou de intentie vast. Niet nadenken’. De aanwijzingen... Lees verder >>
In een spelles of een repetitie op de vloer krijgt een toneelspeler vaak aanwijzingen waarvan de betekenis onduidelijk is. Bijvoorbeeld: ‘Maak het groter. Pak het vakmatiger aan, maar hou de intentie vast. Niet nadenken’. De aanwijzingen hebben het karakter van vaktermen. Ze worden zo vanzelfsprekend gebruikt dat het lijkt alsof er algemeen geldende definities voor zijn. Maar dat is niet zo. Daarom dit boekje waarin twaalf theaterdocenten en -studenten, samen een afspiegeling van de gemiddelde bevolking van een toneelschool, eenenvijftig theatertermen hebben verklaard.
Ele Flim geeft in dit boek inzicht in de mogelijkheden voor effectieve communicatie tussen auteur(s) en dramaturg/regisseur tijdens het werken aan een scenario voor televisiedrama of film.
Else Flim was in de jaren ’70 programmamaker Drama,... Lees verder >>
Ele Flim geeft in dit boek inzicht in de mogelijkheden voor effectieve communicatie tussen auteur(s) en dramaturg/regisseur tijdens het werken aan een scenario voor televisiedrama of film.
Else Flim was in de jaren ’70 programmamaker Drama, Kunst- en Jeugdzaken ( Ncrv-Televisie). Zij produceerde o.a. Swiebertje, Orimoa, Pommetje Horlepiep, single plays zoals Ivanov, Andersen in Amsterdam, een internationale film over de schilder George Hendrik Breitner, documentaires over schrijvers en dichters en een maandelijks boekenprogramma. Ze studeerde parttime aan de Sociale Academie Amsterdam waar ze in 1982 de Bachelor Sociaal Cultureel Werk behaalde.
In 2016 verschijnt bij Uitgeverij International Theatre&Film Books het vakboek Take 2, Effectieve communicatie in het maakproces van televisiedrama en film. Ze schetst kort de historische achtergrond van dramaturgie, de ontwikkeling van dramaturgie voor televisiedrama in Nederland, maar de meeste aandacht is gericht op de (soms problematische) samenwerking tussen scenarioschrijver en dramaturg/script editor/creative producer. Take 2 biedt ook een communicatiemodel, een convenant en een overzicht van de gewenste houding tijdens het geven en ontvangen van kritiek
In Boekman 100 buigt een keur aan specialisten zich over de vraag hoe en waar de kunstzinnige kiem tot bloei wordt gebracht. Hoe is het gesteld met de kunstzinnige oriëntatie in het basisonderwijs en waarom verzandt deze zo vaak in knutselen op de... Lees verder >>
No-one has had greater influence on acting as we know it than Stanislavski. His 'system' or interpretations of it - has become the central force determining almost every performance we see on stage or screen. His teaching is principally set out in three... Lees verder >>
No-one has had greater influence on acting as we know it than Stanislavski. His 'system' or interpretations of it - has become the central force determining almost every performance we see on stage or screen. His teaching is principally set out in three famous books: An Actor Prepares, Building a Character and Creating a Role. It is still the only comprehensive theory of acting we possess. In the first book An Actor Prepares, Stanislavski dealt with the inner imaginative processes. In the second book, Building a Character, he deals with the physical realisation of character on the stage - expressions, movement, speech etc. It is a book in which theory is inextricably bound up with practice - a perfect handbook to the physical art of acting.
“School en Kunst†is een compleet boek dat theoretisch gefundeerd een samenhangend overzicht geeft van alle vormen van kunsteducatie in het Basisonderwijs ("kunstzinnige oriëntatie"), gefundeerd op basale inzichten van leer- en... Lees verder >>
“School en Kunst†is een compleet boek dat theoretisch gefundeerd een samenhangend overzicht geeft van alle vormen van kunsteducatie in het Basisonderwijs ("kunstzinnige oriëntatie"), gefundeerd op basale inzichten van leer- en ontwikkelingspsychologie
“School en Kunst†is een compleet boek dat op theoretisch niveau een samenhangend overzicht geeft van alle vormen van kunsteducatie in het Basisonderwijs ("kunstzinnige oriëntatie"), gefundeerd op basale inzichten van leer- en ontwikkelingspsychologie.Naast de theoretische beschrijvingen staan er talloze methodische en praktische aanwijzingen voor succesvolle kunsteducatie. Globale inhoud:Kennis en inzicht in basale ontwikkelingsprocessen van kunsteducatie, i.c. muziek, beeldend vormen, toneel/drama/ taal, spel en motoriek van kinderen van de Basisschool;Een bezinning op kunst als een natuurlijk en vanzelfsprekend aspect van het menselijke leven;Zicht op de kunstenaar als professioneel vakman;Basale onderwijskundige principes t.b.v. de ondersteuning van kunsteducatie op de Basisschool;Zicht op cultuureducatie als context voor kunsteducatie;Algemeen methodische en didactische aanwijzingen t.b.v. de verschillende deelgebieden van kunsteducatie op de Basisschool;Per hoofdstuk vragen en opdrachten t.b.v. de verwerking van de leerstof en de ontwikkeling van een eigen visie op onderwijs, kunst en kunsteducatie; Voldoende kwalitatieve literatuur t.b.v. verdere verdieping.
Na jaren verschijnt er eindelijk weer een oorspronkelijk Nederlands werk over de Europese theatergeschiedenis. In deze beknopte geschiedenis, geschreven door Marcel Schmeits, gaat de meeste aandacht uit naar de schrijver: van de Grieken uit de Oudheid... Lees verder >>
Na jaren verschijnt er eindelijk weer een oorspronkelijk Nederlands werk over de Europese theatergeschiedenis. In deze beknopte geschiedenis, geschreven door Marcel Schmeits, gaat de meeste aandacht uit naar de schrijver: van de Grieken uit de Oudheid tot in onze tijd is het geschreven drama zowel de meeste uitvoerige als de betrouwbaarste bron. Om aan die ongelijkheid evenwicht te bieden wordt in drie aanvullende hoofdstukken de historische ontwikkeling van speler, vormgever en regisseur beschreven. Dit boek is een must voor iedere theaterliefhebber, maar vormt tevens een goede aanvulling op de lespakketten van de verschillende theateropleidingen.
In Speels coachen beschrijft Lex Mulder kort de theorie van voice dialogue en psychodrama en de technieken die daarbij gebruikt worden. De hoofdmoot van het boek wordt gevormd door verhalen over de sessies met cliënten, geschreven in dialoogvorm. In... Lees verder >>
In Speels coachen beschrijft Lex Mulder kort de theorie van voice dialogue en psychodrama en de technieken die daarbij gebruikt worden. De hoofdmoot van het boek wordt gevormd door verhalen over de sessies met cliënten, geschreven in dialoogvorm. In die verhalensessies legt Lex Mulder uit waarom hij voor een bepaalde aanpak kiest, hoe de wissel werking met een cliënt is, en beschrijft hij in korte kaders de gebruikte technieken. Maar vooral laat hij zien hoe zijn coachingsessies verlopen: met veel beweging, spel en creativiteit. Zijn frisse en energieke manier van coachen spat van de pagina's af en zijn een bron van inspiratie voor coaches en trainers die hun cliënten op een speelse manier willen coachen en plezier in hun vak willen houden door eens op een heel andere manier te werken.
Recensie(s)
Voor de interactie met hun clienten beschikken coaches, therapeuten, psychologen en dergelijken over vele methoden en technieken. Een daarvan gaat uit van het gebruik van stem- en dramatechnieken en die staan centraal in dit goed geschreven boek. Velen maken van deze instrumenten niet of nauwelijks gebruik. De auteur, iemand met een decennialange ervaring op dit gebied, spreekt in dit verband ook wel over 'voice dialogue' en 'psychodrama'. Het eerste deel van het boek schetst enkele theoretische inzichten, overigens met weinig diepgang. Het tweede deel van het boek presenteert acht concrete verhalen over deze vorm van coaching, waarin drama en speels leren een wezenlijk instrument zijn. De desbetreffende verhalen zijn ontleend aan echte cases. Een aardig boek, maar op onderdelen wel iets te langdradig. Coaches en aanverwante professionals die tot op heden louter 'het gesprek' met de client als belangrijkste instrument zien, kunnen niettemin hun voordeel doen met deze uitgave. Geillustreerd met tekeningen. Het boek bevat waardevolle praktijktips.
Sinds de introductie in 1999 van het schoolvak Culturele en Kunstzinnige Vorming (ckv) maken de theatrale podiumkunsten een belangrijk onderdeel uit van cultuureducatie in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Omdat binnen ckv de receptieve... Lees verder >>
Sinds de introductie in 1999 van het schoolvak Culturele en Kunstzinnige Vorming (ckv) maken de theatrale podiumkunsten een belangrijk onderdeel uit van cultuureducatie in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Omdat binnen ckv de receptieve cultuureducatie centraal staat, trekken leerlingen er massaal op uit om culturele activiteiten te ondernemen. Theaterbezoek is vanaf het begin populair. Hierdoor kregen aan de ene kant docenten te maken met een voor het onderwijs tamelijk nieuwe kunstdiscipline; aan de andere kant kregen theaters en theatergezelschappen er een publieksgroep bij, die nog niet zo goed in het Nederlandse theaterwereldje was ingevoerd. In deze studie wordt het veld waar theater en onderwijs elkaar in het kader van CKV ontmoeten, onder de loep genomen. Op basis van diepte-interviews met docenten, leerlingen en educatiemedewerkers van culturele instellingen wordt een beeld geschetst van de wijze waarop theaterinstellingen en scholen samenwerken, maar ook van de hindernissen die een succesvolle samenwerking in de weg kunnen staan.
Cock Dieleman studeerde geschiedenis en theaterwetenschap. Hij is als docent verbonden aan de opleiding Theaterwetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast was hij van 1999 tot 2005 hoofd educatie van Het Zuidelijk Toneel en ZT Hollandia.
Ook verkrijgbaar bij de Theaterboekwinkel:
CKV in de praktijk - voer voor docenten
http://www.theaterboekwinkel.nl/webshop/detail/educatie_acteren/ckv_in_de_praktijk.html
Romeo & Julia van William Shakespeare is een van de bekendste werken uit de wereldliteratuur. Deze versie van het toneelstuk is geschreven voor anderstaligen die Nederlands leren. Nu herdrukt en weer leverbaar. Met ongeveer duizend frequente woorden... Lees verder >>
Romeo & Julia van William Shakespeare is een van de bekendste werken uit de wereldliteratuur. Deze versie van het toneelstuk is geschreven voor anderstaligen die Nederlands leren. Nu herdrukt en weer leverbaar. Met ongeveer duizend frequente woorden wordt het verhaal in eenvoudig Nederlands verteld. Inclusief: - lesmateriaal - taal- en toneelspelletjes voor in de NT2-klas
Peter Schoenaerts naar William Shakespeare
Wat doet een theaterdramaturg? Wat heeft een regisseur aan een theaterdramaturg? En wat kan een theaterdramaturg voor een theatergroep betekenen? Ook al is de emancipatie van de theaterdramaturg in onze regionen een feit, het vak roept nog steeds vele... Lees verder >>
Wat doet een theaterdramaturg? Wat heeft een regisseur aan een theaterdramaturg? En wat kan een theaterdramaturg voor een theatergroep betekenen? Ook al is de emancipatie van de theaterdramaturg in onze regionen een feit, het vak roept nog steeds vele vragen op. Is de theaterdramaturg een kritische intellectueel die van buitenaf tegen het werk aankijkt of een steunpilaar van de regisseur, een echte partner in crime?Bart Dieho zet in Een voordurend gesprek: De dialoog van de theaterdramaturg vele zaken rond de theaterdramaturg op 'n rijtje en brengt zo de veelzijdigheid en de complexiteit van de dramaturgische praktijk in kaart. De nadruk ligt op de dramaturgie op en bij de vloer. Productiedramatugen zijn betrokken in alle fasen van het maakproces: zij helpen bij de keuze van het speelgegeven, dragen bij aan het ontwikkelen van een visie daarop en doen daarvoor achtergrondonderzoek. Tijdens de repetities reflecteren zij kritisch doch inspirerend op het theaterwerk terwijl dat ontstaat. En zij communiceren over het maakproces en de theatervoorstelling met de buitenwereld.Als en rode lijn loopt de dialoog van de theaterdramaturg door het maakproces: enerzijds de dialoog met de regisseur en de andere makers, en anderzijds de dialoog met pers en publiek. De hedendaagse theaterdramaturg bevordert niet alleen het bewustzijn van waaruit theater gemaakt wordt, maar bevordert ook de creativiteit van de makers. Met als uiteindelijk doel de verbetering van de kwaliteit van de theatervoorstelling.Een voordurend gesprek: De draloog van de theaterdramaturg is een boek voor (beginnende) dramaturgen en voor regisseurs die willen weten wat zij mogen verwachten van een theaterdramaturg. Docenten en studenten in theaterwetenschp en theaterdramaturgie en alle andere theaterliefhebbers biedt dit boek een overzichtelijke inleiding en daarmee een opstap voor verdere studie en praktijkervaring.
Theatersport is improvisatietheater. Voor iedereen die hiermee bezig is, of bezig wil gaan, is er nu een overzichtelijk lesboek c.q. naslagwerkje. In Toi Toi Toi staan warming-ups, oefeningen en spelvormen. Er wordt ingegaan op een aantal belangrijke... Lees verder >>
Theatersport is improvisatietheater. Voor iedereen die hiermee bezig is, of bezig wil gaan, is er nu een overzichtelijk lesboek c.q. naslagwerkje. In Toi Toi Toi staan warming-ups, oefeningen en spelvormen. Er wordt ingegaan op een aantal belangrijke thema's bij theatersport, zoals accepteren, samenwerken en verhaalopbouw. Ook wordt de geschiedenis van de theatersport beschreven, en wordt uitgelegd hoe een theatersportvoorstelling - een 'wedstrijd' - in zijn werk gaat. Toi Toi Toi is een boek met lessen die geschikt zijn voor iedereen die met theatersport aan de slag wil, of meer structuur in de huidige dramalessen wil aanbrengen. De auteurs zijn twee van de oprichters van de theatersportvereniging "Kâttekwaod" uit Utrecht.
In 1936 gaf Konstantin Stanislavski (1863 - 1938) toestemming voor de publicatie van 'An actor prepares', het eerste deel van een lesmethode voor acteurs. Het boek werd een succes en had zo'n grote invloed op de Amerikaanse acteurpraktijk, dat... Lees verder >>
In 1936 gaf Konstantin Stanislavski (1863 - 1938) toestemming voor de publicatie van 'An actor prepares', het eerste deel van een lesmethode voor acteurs. Het boek werd een succes en had zo'n grote invloed op de Amerikaanse acteurpraktijk, dat Stanislavski's methode binnen enkele jaren tot 'The Method' verheven werd. 'Stanislavski geeft de toneelspeler alles om zijn integriteit te bewaren, zich bewust te zijn van zijn doen en laten, om voor alles waar te zijn. Hij rekende af met valse retoriek, tekst-brullerij en sentimentele diepvoelerij. Hij leerde, en leert nog, de toneelspeler denken over zijn personages en hun verhouding tegen over hun eigen menszijn op een hoog ethisch niveau en met de nooit aflatende bemerking, dat zijn boek geen bijbel is, geen heilig boek, maar een richting-aanwijzer.' - Ton Lutz - LET OP: de delen twee en drie van Stanislavski's boek in Nederlandse vertaling zijn niet meer nieuw leverbaar, want uitverkocht bij de uitgever. Wel Engelstalig verkrijgbaar: Building a character (2) en Creating a role (3)
Een nieuw, zeer toegankelijk en verhelderend boek over acteren voor studenten, acteurs, regisseurs, dramaturgen en docenten theater
Dit is acteren gaat over het proces van de acteur die de vertaalslag maakt van geschreven rol naar bewogen personage.... Lees verder >>
Een nieuw, zeer toegankelijk en verhelderend boek over acteren voor studenten, acteurs, regisseurs, dramaturgen en docenten theater
Dit is acteren gaat over het proces van de acteur die de vertaalslag maakt van geschreven rol naar bewogen personage. De methode behandelt de drie domeinen handelen, spreken en verbeelden die de acteur tot zijn beschikking heeft om tot een personage te komen.
In het domein handelen maakt Steenbeek een uniek onderscheid tussen vijf type handelingen en legt hij stap-voor-stap uit hoe de stapeling en de weerstand van deze handelingen de opbouw vormen van het personage. Het aanleren en integreren van deze handelingen komt uitgebreid aan bod.
Spreken is het volgende domein, daarin wordt de functie van het spreken behandeld. Het gaat over het duiden van een situatie, het creëren van verstandhoudingen, contrasten, subtekst en andere onderwerpen.
Bij het domein verbeelden wordt onder meer ingegaan op: de empathie van het personage, het stellen van doelen, de inbeelding van een idee, in het moment zijn, plotstructuur, verschillende soorten personages en scènes en reflectie op de inhoud van een script of scenario.
Dit toegankelijke, verhelderende boek over acteren is niet alleen voor studenten, maar ook voor acteurs, regisseurs, docenten theater, dramaturgen en iedereen die met acteurs te maken heeft een waardevol naslagwerk dat inzicht geeft in het proces van de acteur.
Als docent theater houdt Jeroen Steenbeek zich in zijn dagelijkse praktijk bezig met de overdracht van vele acteertechnieken. Voor deze overdracht vraagt hij zich af wat de werking is van het acteren. Welk proces gaat erachter schuil en hoe kun je dit zo goed mogelijk aanleren? Hoe acteer je? Deze elementaire hoe-vraag naar het acteren en de antwoorden daarop, hebben geleid tot de totstandkoming van deze methode.
In de reeks Lectoraat Theatrale Maakprocessen met de HKU. Deze publicatie richt zich op de creatieve partnerschappen tussen scholen en culturele... Lees verder >>
In de reeks Lectoraat Theatrale Maakprocessen met de HKU. Deze publicatie richt zich op de creatieve partnerschappen tussen scholen en culturele instellingen.
Dit boek is voor acteurs door acteurs. Bekende acteurs vertellen over het vak en proberen te behoeden voor de fouten die zij hebben gemaakt. Christiaan Alberdingk Thijm, jurist en schrijver, loopt langs alle juridische valkuilen van het vak. Welke... Lees verder >>
Dit boek is voor acteurs door acteurs. Bekende acteurs vertellen over het vak en proberen te behoeden voor de fouten die zij hebben gemaakt. Christiaan Alberdingk Thijm, jurist en schrijver, loopt langs alle juridische valkuilen van het vak. Welke rechten heb je als acteur? Mag iemand mij imiteren? Hoe ver gaat de vrijheid van meningsuiting? Kan ik geld verdienen met Twitter? Mag mijn foto op Facebook worden gebruikt? Wat is een thuiskopievergoeding? Op deze en veel meer vragen geeft Hard Spel antwoord. Ook krijg je tips en trucs om je onderhandelingspositie te verbeteren. Dit boek biedt het begin van een beter bestaan. Want als je niet weet wat je rechten zijn, kan je ze ook niet gebruiken. Een onmisbaar handboek voor de moderne acteur.
So much mystery and veneration surrounds the writings of the great Russian teacher and director Stanislavski that perhaps the greatest surprise awaiting a first-time reader of An Actor Prepares is how conversational, commonsensical, and even at times... Lees verder >>
So much mystery and veneration surrounds the writings of the great Russian teacher and director Stanislavski that perhaps the greatest surprise awaiting a first-time reader of An Actor Prepares is how conversational, commonsensical, and even at times funny this legendary book is. After many productions with the Moscow Arts Company, Stanislavski sought a way to introduce his new style of acting to the world outside of his rehearsal hall. The resulting book is a "mock diary" of an actor describing a series of exercises and rehearsals in which he participates. He details his own emotional and intellectual reactions to each effort, and how his superficial tricks and mannerisms begin to disappear as he increasingly gives over his conscious ego to a faith in the power of his subconscious.
Beschrijving van de artistieke en psychologische processen bij het acteren en regisseren
19 ESSAYS EN 5 INTERMEZZI OVER THEATERMAKEN
Wat beweegt mensen in het theater, wat brengt theater in mensen teweeg? Wat gebeurt er in de repetities en... Lees verder >>
Beschrijving van de artistieke en psychologische processen bij het acteren en regisseren
19 ESSAYS EN 5 INTERMEZZI OVER THEATERMAKEN
Wat beweegt mensen in het theater, wat brengt theater in mensen teweeg? Wat gebeurt er in de repetities en tijdens de voorstellingen? Hoe ontstaan artistieke zeggingskracht en maatschappelijke relevantie, waardoor gaan ze verloren? Dit boek onderzoekt verschillende aspecten van de praktijk: dramaturgie, regie, acteren en de rol van het publiek – vooral met betrekking op het repertoire-toneel. Telkens blijkt hoe theater maken en leven samenhangen.
De auteurThomas de Neve, acteur, regisseur en docent, put uit 35 jaar beroepservaring. Hij leerde van theatermakers van verschillende generaties en uiteenlopende culturen, werkte met acteurs, dansers en zangers in diverse Europese landen. In zijn trainingen voor bedrijven en organisaties ervoer hij wat in verschillende sociale lagen en maatschappelijke sectoren speelt: waarmee mensen worstelen en wat hun vleugels geeft.
"Het is lang geleden dat ik zo’n inspirerend werk over ons vak gelezen heb. Verplichte kost voor vakgenoten en liefhebbers." Gijs Scholten van Aschat in zijn voorwoord
Weer verschenen
Yolande Bertsch, actrice, regisseur en speldocente aan de Toneelacademie van Maastricht, een gedreven klasse theaterdame, heeft haar ervaringen met improvisatietoneel gebundeld tot heldere uitgangspunten (“er kan nog zoveel meer... Lees verder >>
Weer verschenen
Yolande Bertsch, actrice, regisseur en speldocente aan de Toneelacademie van Maastricht, een gedreven klasse theaterdame, heeft haar ervaringen met improvisatietoneel gebundeld tot heldere uitgangspunten (“er kan nog zoveel meer met improvisatietoneel†en “improviseren in een groep is stimulerend en verrijkendâ€).
Ze laat dat voorafgaan door een stukje persoonlijke geschiedenis, waarbij brieven uit 1968 – toen zij in Polen stage liep bij Grotowski (zie ‘Naar een sober theater’) op roerende wijze haar gedrevenheid tonen.
Recensie(s)NBD|Biblion recensieIn de serie 'Theorie en praktijk' van IT&FB over toneelmaken is inmiddels een heel aantal deeltjes verschenen, die alle uitmunten door hoge kwaliteit. Men vraagt gedreven en bekwame theatermakers -vaak tevens docent aan een van de theaterscholen- om hun persoonlijk beproefde lesmateriaal in boekvorm beschikbaar te stellen. Ditmaal is dat Yolande Bertsch (o.a. Toneelacademie Maastricht), die haar ervaring met improvisatietoneel bundelt tot heldere uitgangspunten ("er kan nog zoveel meer met improvisatietoneel" en "improviseren in een groep is stimulerend en verrijkend") en tal van goede praktijkoefeningen. Ze laat dat voorafgaan door een stukje persoonlijke geschiedenis, waarbij brieven uit 1968 -toen zij in Polen stage liep bij Grotowski- op roerende wijze haar gedrevenheid tonen. Het boek rondt af met een kant-en-klaar uitgewerkt improvisatieproject 'Laios', een boeiend werkstuk rond Oidipous. Bijzonder geschikt voor leraren middelbaar onderwijs (CKV), amateurtoneel en studenten aan toneelacademies, doch ook algemener, daar deze reeks de nieuwe standaard blijkt voor toneelhandboeken. Paperback; kleine druk.
Yoshi Oida levert met Acteur op drift een zeer persoonlijke visie op Brooks belangrijkste theaterprojecten in Iran, Afrika, de Verenigde Staten en Europa. Levendig en met veel humor beschrijft hij zijn ervaringen binnen de internationale acteursgroep,... Lees verder >>
Yoshi Oida levert met Acteur op drift een zeer persoonlijke visie op Brooks belangrijkste theaterprojecten in Iran, Afrika, de Verenigde Staten en Europa. Levendig en met veel humor beschrijft hij zijn ervaringen binnen de internationale acteursgroep, zijn geworstel met improvisatie en het loskomen van zijn noh-technieken. Het contact met de andere culturen binnen de groep prikkelt tegelijk. Oida's belangstelling voor zijn eigen Japanse wortels. Acteur op drift laat op meslepende wijze zien hoe hij, niet in staat om een definitieve richting te kiezen, rusteloos tussen Oost en West, tussen tempel en theater op en neer blijft reizen.
Recensie(s)
NBD|Biblion recensieHet persoonlijke verslag van de Japanse acteur Yoshi Oida over zijn werken met de Engelse toneelmaker Peter Brook (bekend van 'De lege ruimte'). Dit relaas is in letterlijke en figuurlijke zin een 'reisboek'. Letterlijk vertelt Oida over de reizen met Brooks gezelschap CIRT door Azië, Afrika, Amerika. In figuurlijke zin behandelt hij zijn ontwikkeling van Japanse, klassiek geschoolde 'Shido Kegyo-acteur' naar de 'Brook-acteur' die alle vaste stijlen vermijdt. Diverse grote CIRT-produkties worden vanuit zijn persoonlijke bijdrage uitgebreid besproken, zodat dit boek tevens een stukje geschiedenis van het experimenteel toneel weergeeft. Brooks werkwijze komt er helder uit naar voren. Uit het relaas van Oida's trainingen in zen-boeddhisme, yoga en shintoïsme ontstaat een beeld over een esoterische/spirituele benadering van het acteren. Oida plaatst daarover interessante, doorleefde opmerkingen. Zijn verhaal is prettig leesbaar verteld in een verzorgde uitgave en voorzien van een tiental foto's. Er zijn voor de amateur-regisseur en -acteur tal van ideeën uit dit boek te halen; belangstelling en waardering uit die hoek is zeker te verwachten.
De Alexandertechniek heeft al 100 jaar lang talloze mensen geholpen bij het overwinnen van klachten als rugpijn, spierspanningen, stress, vermoeidheidsklachten en astma. Het is geen therapie maar een houdings- en bewegingsleer die zit-, sta- en... Lees verder >>
De Alexandertechniek heeft al 100 jaar lang talloze mensen geholpen bij het overwinnen van klachten als rugpijn, spierspanningen, stress, vermoeidheidsklachten en astma. Het is geen therapie maar een houdings- en bewegingsleer die zit-, sta- en bewegingshoudingen beter op elkaar afstemt. Daardoor worden de prestaties verbeterd van sportlieden, acteurs, zangers en musici. De fysiek zware optredens en repetitieskunnen langer volgehouden worden. • Het boek kan gebruikt worden door iedereen, zowel door beginners als gevorderden op het gebied van beweging,sport, zang of muziek. • Elk hoofdstuk bevat een aantal praktische oefeningen geïllustreerd met duidelijke foto’s of tekeningen. • Het boek bevat een gratis CD met oefeningen en instructiesbij elk hoofdstuk. • In het boek komen ook allerlei mensen uit de praktijk aan het woord die hun ernstige klachten overwonnen met behulp van de Alexandertechniek.
voor achtergrond: zie ook site leraren Alexandertechniek: http://www.nevlat.nl/wat-is-alexander-techniek
In zijn nieuwe boek gaat Erik Vos verder waar het vorige ophield; De hele wereld is toneel gaf een glashelder antwoord op de vraag ‘waar haalt de acteur zijn inspiratie vandaan?’ – De wereld van transformaties maakt onomstotelijk... Lees verder >>
In zijn nieuwe boek gaat Erik Vos verder waar het vorige ophield; De hele wereld is toneel gaf een glashelder antwoord op de vraag ‘waar haalt de acteur zijn inspiratie vandaan?’ – De wereld van transformaties maakt onomstotelijk duidelijk ‘wat je er mee kunt doen’.
Vos’ weergave van de werksessies geven een prachtig inzicht in de kwetsbaarheid ervan. Hij doet dat door de inspiratiebronnen uitgebreid te behandelen en te beschrijven en koppelt zijn aanpak aan waargebeurde verhalen over zijn recente ervaringen met studenten aan de Toneelacademie Maastricht en de Theaterschool in Amsterdam. De gevechten die de studenten leveren met de materie, met zichzelf en met hun docent, worden in alle openheid door hem beschreven. Dat levert verhalen op die intens, magisch en vaak ronduit ontroerend zijn. En altijd inspirerend! Dat alles maakt De wereld van transformaties een fascinerend boek voor iedereen die van theater en van kunst houdt.
Vanuit zijn ervaringen als dramaturg, docent en theatermaker probeert Mart-Jan Zegers nieuwe denk-, spreek- en werkkaders te formuleren, die hopelijk tot een overkoepelend vertoog over theater en theatermaken kunnen leiden. Hij wil de kloof dichten... Lees verder >>
Vanuit zijn ervaringen als dramaturg, docent en theatermaker probeert Mart-Jan Zegers nieuwe denk-, spreek- en werkkaders te formuleren, die hopelijk tot een overkoepelend vertoog over theater en theatermaken kunnen leiden. Hij wil de kloof dichten tussen theorie en praktijk, tussen objectivisme een subjectivisme, tussen reflectie en ervaring. Hij koppelt zijn onderzoek aan de theatertheorieën van de in zijn ogen belangrijke denkers en makers Friedrich Hölderlin, Antonin Artaud en Bertolt Brecht. In dit boek wordt hun denken, worstelen en werken inzichtelijk gemaakt, om werkbare aanknopingspunten en concreet te hanteren werkstrategieën te formuleren voor een vernieuwende theatertheorie. Het begrip ‘geslotenheid van de representatie’ zal daarbinnen een centrale rol spelen Tevens zijn in dit boek twee fascinerende bronteksten opgenomen: Opmerkingen over Oedipus en Opmerkingen over Antigone van Friedrich Hölderlin (met een uitgebreide annotatie) en Het theater van de wreedheid of de geslotenheid van de representatie van Jacques Derrida. Beide teksten zijn nu voor het eerst vertaald in boekvorm beschikbaar.