Yolande Bertsch, actrice, regisseur en speldocente aan de Toneelacademie van Maastricht, een gedreven klasse theaterdame, heeft haar ervaringen met improvisatietoneel gebundeld tot heldere uitgangspunten (“er kan nog zoveel meer met improvisatietoneel†en “improviseren in een groep is stimulerend en verrijkendâ€).
Ze laat dat voorafgaan door een stukje persoonlijke geschiedenis, waarbij brieven uit 1968 – toen zij in Polen stage liep bij Grotowski (zie ‘Naar een sober theater’) op roerende wijze haar gedrevenheid tonen.
Recensie(s) NBD|Biblion recensie In de serie 'Theorie en praktijk' van IT&FB over toneelmaken is inmiddels een heel aantal deeltjes verschenen, die alle uitmunten door hoge kwaliteit. Men vraagt gedreven en bekwame theatermakers -vaak tevens docent aan een van de theaterscholen- om hun persoonlijk beproefde lesmateriaal in boekvorm beschikbaar te stellen. Ditmaal is dat Yolande Bertsch (o.a. Toneelacademie Maastricht), die haar ervaring met improvisatietoneel bundelt tot heldere uitgangspunten ("er kan nog zoveel meer met improvisatietoneel" en "improviseren in een groep is stimulerend en verrijkend") en tal van goede praktijkoefeningen. Ze laat dat voorafgaan door een stukje persoonlijke geschiedenis, waarbij brieven uit 1968 -toen zij in Polen stage liep bij Grotowski- op roerende wijze haar gedrevenheid tonen. Het boek rondt af met een kant-en-klaar uitgewerkt improvisatieproject 'Laios', een boeiend werkstuk rond Oidipous. Bijzonder geschikt voor leraren middelbaar onderwijs (CKV), amateurtoneel en studenten aan toneelacademies, doch ook algemener, daar deze reeks de nieuwe standaard blijkt voor toneelhandboeken. Paperback; kleine druk.