Peter Verhelst schreef een aangrijpend lyrisch libretto.
Twee vrouwen lopen op verlaten slagveld. Het jongetje Arthur loopt met hen mee…
Peter Verhelst (1962) is dichter, romancier en theatermaker. Hij debuteerde in 1987 met de... Lees verder >>
Peter Verhelst schreef een aangrijpend lyrisch libretto.
Twee vrouwen lopen op verlaten slagveld. Het jongetje Arthur loopt met hen mee…
Peter Verhelst (1962) is dichter, romancier en theatermaker. Hij debuteerde in 1987 met de dichtbundelObsidiaan. Zijn eerste roman, Vloeibaar harnas volgde in 1993. Hoewel hij binnen de literatuurwereld bij zijn debuut erkenning kreeg, bleef hij nog geruime tijd leraar Nederlands en Engels in de Brugse hotelschool Ter Groene Poorte. Pas in 2000 kwam zijn grote doorbraak met de roman Tongkat, waarmee hij de Gouden Uil en de Jonge Gouden Uil won. Eind 2009 werd Verhelst aangesteld als Gentse stadsdichter. Hij bleef deze functie bekleden tot eind augustus 2011. Sinds 2006 is hij als regisseur verbonden aan NTGent.
Medea en Moby Dick. Twee schrikbarende personages uit de wereldliteratuur. Twee befaamde mythes rond wraak. Medea ging de geschiedenis in als de vrouw die haar kinderen vermoordde. Moby Dick, de potvis, als de schrik van de wereldzeeën.
Peter Verhelst... Lees verder >>
Medea en Moby Dick. Twee schrikbarende personages uit de wereldliteratuur. Twee befaamde mythes rond wraak. Medea ging de geschiedenis in als de vrouw die haar kinderen vermoordde. Moby Dick, de potvis, als de schrik van de wereldzeeën.
Peter Verhelst ontdoet beide mythes van hun overtollig vlees en dringt door tot hun ideologische en metafysische kern. Met nieuwe monologen herschept hij ze tot voelbare overpeinzingen voor vandaag. Medea (Dionaea muscipula) zet de liefde af tegen een sluipend crisisgevoel, Moby Dick (concert) schetst de verlatenheid van de mens in een weids, stilzwijgend universum.
"Wij, leiders, hebben het volk lui gemaakt. (...) We beloven de stem te zijn van het volk, maar we hebben de stem van het volk herleid tot woorden van maximaal twee lettergrepen: neenee, neenee, neenee." (Medea)
"Wat weet u van de zee? (...) Al dat verlangen dat daar krioelt. In volstrekte stilte. Al die woede die op barsten staat, om op een dag als een metershoge muur op uw schepen, op uw stranden, op uw huizen, op uw kleine, kwetsbare lichamen neer te komen." (Moby Dick)
Maria Salomé breekt met de klassieke theatertekst, doordat er geen duidelijk plot en zelfs geen afgelijnde personages in de tekst aanwezig zijn. De tekst is eerder een woordenstroom, en het houvast, zelfs het onderscheid tussen regie-aanwijzingen... Lees verder >>
Maria Salomé breekt met de klassieke theatertekst, doordat er geen duidelijk plot en zelfs geen afgelijnde personages in de tekst aanwezig zijn. De tekst is eerder een woordenstroom, en het houvast, zelfs het onderscheid tussen regie-aanwijzingen en tekst, verdwijnt daarmee. Peter Verhelst vond inspiratie in de verhalen over het labyrint en de mythe van Prometheus uit de oudheid, en in het verhaal van een vrouwelijke matador, Maria Salomé, die achteraf een man bleek te zijn. De gemene deler tussen deze verhalen is bloed, of geweld en liefde, lijden en overgave. Het gaat over hoe we geraakt willen worden en elkaar willen raken, en daarbij iets willen treffen dat zo onbereikbaar lijkt dat de meest krasse maatregelen zich opdringen.
Koormuziekwinkel
Koormuziekwinkel .De website voor de koorzanger en liefhebber van koormuziek. Bladmuziek-Boeken-Cd's-Dvd's Nu ook Koorreizen