Boekje + handleiding voor de leerkracht met kopieerbare werkbladen voor leerlingen
De succesuitgave Kinderen Schminken is opnieuw verschenen! Met originele voorbeelden, kleurrijke foto's, een handige bindwijze en geheel herzien. Kinderen Schminken bevat... Lees verder >>
Dit boek richt zich op de natuurkundige principes die je tegenkomt in de evenemententechniek. Vanzelfsprekend is er veel ruimte ingericht voor electronica. Elektronica vormt namelijk de basis van alle apparaten die in de evenemententechniek gebruikt... Lees verder >>
Dit boek richt zich op de natuurkundige principes die je tegenkomt in de evenemententechniek. Vanzelfsprekend is er veel ruimte ingericht voor electronica. Elektronica vormt namelijk de basis van alle apparaten die in de evenemententechniek gebruikt worden, zoals mengtafels en lichttafels, dimmers en microfoons.
Natuurkundige principes worden uitgelegd op een op evenemententechniek toegespitste manier. Elektriciteit, golfleer en krachten komen voorbij.
Het boek is geschreven voor mensen die meer inhoud willen. Weten wat er gebeurt in een apparaat en waarom dat zo is.
De auteur heeft jarenlange ervaring in de evenemententechniek en is sinds 5 jaar docent in toegepaste natuurkunde. Deze combinatie maakt dat het boek goed past in de beleving van evenemententechnici.
Het boek heeft een sterke relatie tot de praktijk. Elk hoofdstuk besluit met een aantal relevante vragen om de opgedane kennis te testen.
In Mixen met impact – muzikale keuzes leren makengaat Wessel Oltheten in op de creatieve en technische concepten achter het maken van een mix.
Of je dat nu doet als dance-producer in je thuisstudio, als live-mixer in een club of als engineer... Lees verder >>
In Mixen met impact – muzikale keuzes leren makengaat Wessel Oltheten in op de creatieve en technische concepten achter het maken van een mix.
Of je dat nu doet als dance-producer in je thuisstudio, als live-mixer in een club of als engineer in een grote studio, de mindset is grotendeels hetzelfde – en ook de vragen waar je tegenaan loopt.
Waar begin je? Hoe ga je om met een context waarin alle onderdelen elkaar beïnvloeden? Hoe voorkom je dat je verdrinkt in techniek? Hoe kun je de aandacht van je publiek sturen? Waarom klinkt mijn mix niet zo goed als die van iemand anders? Hoe blijf je objectief als je honderd keer hetzelfde nummer hoort? Wat is de invloed van je luidsprekers? Waarom is de ene compressor de andere niet? Deze en vele andere vragen komen in een heldere structuur aan bod, waardoor de lezer steeds dichter in de buurt komt van het antwoord op de belangrijkste vraag van allemaal: hoe vertel je een verhaal met geluid?
Voorwoord
1 Het strijdtoneel
2 Luisteren
3 De basis leggen
4 Het frequentiespectrum
5 Dynamiek
6 Ruimte
7 Tijd en fase
8 Identiteit
9 Effecten
10 Automatisering
11 Geavanceerde technieken
12 Buscompressie
13 Templates
14 Aanleveren voor mastering
15 Mindset
16 De buitenwereld
17 Gereedschap
De leukste schminkideeën vind je in dit rijk geïllustreerde basisboek. Het staat boordevol originele voorbeelden voor kinderfeestjes en theaterproducties. De auteur heeft jarenlange ervaring op het gebied van visagie en maakt gebruik van... Lees verder >>
De leukste schminkideeën vind je in dit rijk geïllustreerde basisboek. Het staat boordevol originele voorbeelden voor kinderfeestjes en theaterproducties. De auteur heeft jarenlange ervaring op het gebied van visagie en maakt gebruik van verschillende technieken. Behalve het werken met penseel en spons werkt ze ook met stempels, sjablonen en allerhande versiermaterialen. Dit boek is geschikt voor de beginnende en geoefende kindergrimeurs.
NBD|Biblion recensie:
In dit handzame full colour boek, een compilatie van 'Schminken' en 'Schminken nieuwe ideeen'*, wordt kort uitgelegd hoe je kinderen schminkt. De visagiste Mollemans werkt hier alleen met waterschmink, maar licht in het eerste hoofdstuk diverse materialen en technieken kort toe. Door de duidelijke fotoreeksen van de uitgevoerde handelingen en de ongedwongen vrolijke kindermodellen lijkt schminken echt gemakkelijk. Het enthousiaste voorwoord spoort de lezer aan om veel te oefenen, dat baart kunst. Er worden o.a. een clown, piraat, kikker, leeuw, zeemeermin, bloemenmeisje, vlinder en robot gecreeerd, waarbij ook andere originele materialen dan make-up worden gebruikt om de gezichtjes te versieren. Opvallend is de sjabloontechniek die wordt toegepast: simpel maar doeltreffend. De kleurenfoto's zijn sprankelend en echt, ze geven het boekje een goed verzorgde glanzende lay-out. Een uitgave voor volwassenen, maar kinderen vanaf ca. 10 jaar zullen er onder begeleiding ook mee uit de voeten kunnen.
Binnen het werkveld van het theater worden doeken van alle mogelijke soorten materiaal gebruikt. Elk doek zorgt voor een ander effect in combinatie met licht en decorstukken, zodat een goede kennis van materialen noodzakelijk is voor elke decorontwerper.... Lees verder >>
Binnen het werkveld van het theater worden doeken van alle mogelijke soorten materiaal gebruikt. Elk doek zorgt voor een ander effect in combinatie met licht en decorstukken, zodat een goede kennis van materialen noodzakelijk is voor elke decorontwerper. Het boek geeft ooktechnische aanwijzingen voor het gebruiken van doeken in een theater(decor).
In dit tweede deel van de serie Algemene Theatertechniek worden de diverse aspecten van de toneelvloer in een theater met elkaar in verband gebracht. Tevens wordt een aanzet gegeven om te komen tot verduidelijking van de... Lees verder >>
In dit tweede deel van de serie Algemene Theatertechniek worden de diverse aspecten van de toneelvloer in een theater met elkaar in verband gebracht. Tevens wordt een aanzet gegeven om te komen tot verduidelijking van de terminologie
Publicatie waarin aan alle facetten van ontwerper Frits Lensvelts kunstenaarschap uitgebreid aan de orde komen.
Frits Lensvelt was een veelzijdig ontwerper. Na zijn opleiding aan de Central School of Arts and Crafts in Londen, die hij in 1907 afrondde,... Lees verder >>
Publicatie waarin aan alle facetten van ontwerper Frits Lensvelts kunstenaarschap uitgebreid aan de orde komen.
Frits Lensvelt was een veelzijdig ontwerper. Na zijn opleiding aan de Central School of Arts and Crafts in Londen, die hij in 1907 afrondde, begon hij zijn professionele loopbaan als illustrator en vormgever van boeken. Nog datzelfde jaar kon hij echter ook als decorontwerper aan de slag. Nadat hij het toneel in 1921 definitief de rug had toegekeerd, werkte hij – met de kennis die hij in het theater had opgedaan - achtereenvolgens ook als ontwerper van lampen (1926-1941) en binnenhuisarchitect (1929-1936). Het vormgeven van boeken is hij – met tussenpozen - zijn hele loopbaan blijven doen. Frits Lensvelt heeft in de periode 1908 – 1921 met zijn gestileerde, sobere en functionele decors een grote reputatie opgebouwd. In een tijd waarin ook het theater een overgang maakte van ‘afbeelding’ naar ‘verbeelding’, werd hij beschouwd als een van de allerbesten. Zijn naam ontbreekt dan ook in geen enkele publicatie over Nederlandse theatergeschiedenis. Wat daarbij altijd onderbelicht is gebleven, is dat Lensvelt, als eerste in Nederland, het belang van een optimale belichting erkende. Lensvelts verdiensten op het gebied van boekverzorging, interieurverlichting en binnenhuisarchitectuur zijn altijd onderbelicht gebleven. Ten onrechte. In deze publicatie wordt aan alle facetten van Lensvelts kunstenaarschap recht gedaan.
Hoofdstukkenhoofdstuk 1: Leven en werk van Frits Lensvelt - Tuja van den Berg hoofdstuk 2: Frits Lensvelt en het toneel - Rob van der Zalm hoofdstuk 3: Frits Lensvelt als ontwerper van lampen en als binnenhuisarchitect - Henriëtte Wijmenga hoofdstuk 4: Frits Lensvelt en het boek - Jan Storm van Leeuwen
Redactie: Tuja van den Berg en Jan Jaap Heij.
Spanning in de buitenlucht is geschreven als een handleiding. Alle aspecten van een elektrische installatie die bijvoorbeeld bij locatietheater of evenementen in de buitenlucht wordt gebruikt, worden behandeld. Je proeft tijdens het lezen een behoorlijke... Lees verder >>
Spanning in de buitenlucht is geschreven als een handleiding. Alle aspecten van een elektrische installatie die bijvoorbeeld bij locatietheater of evenementen in de buitenlucht wordt gebruikt, worden behandeld. Je proeft tijdens het lezen een behoorlijke verbondenheid met en kennis van zaken over dit specialistische onderwerp. De auteur beschrijft van a tot z alles wat met elektra te maken heeft: van stroomstelsels tot spanningsbronnen, van een overzicht van het verbruik van diverse aggregaten tot en met de prijs van rode diesel. Schakelingen, soorten leidingen en de plaatsing daarvan, de belasting en de verbindingen, aardingsproblematiek, werkelijk alles komt aan bod. Dit alles natuurlijk uitgelegd binnen de geldende regelgeving in Nederland, waarvoor Hemminga de NEN-1010 heeft toegepast op locatietheater. Je kunt het na lezing alleen maar van harte eens zijn met zijn conclusie: 'Eigenlijk kan er best veel binnen de Nederlandse wetgeving. Je moet alleen weten hoe.'
"Bij de samenstelling van het boek drong zich vooral op dat er in Nederland nauwelijks traditioneel wordt gedacht en gewerkt als het gaat om vormgeving. Er is veel ruimte voor experiment, een enorme vrijheid in het denken over vormgeving en in de... Lees verder >>
"Bij de samenstelling van het boek drong zich vooral op dat er in Nederland nauwelijks traditioneel wordt gedacht en gewerkt als het gaat om vormgeving. Er is veel ruimte voor experiment, een enorme vrijheid in het denken over vormgeving en in de uitvoering daarvan. Dat is de hoofdstroom in het Nederlandse theater. Nederlandse vormgevers van theater zetten over het algemeen geen beeld neer dat dient als illustratie of decoratie, maar dat dramaturgisch een belangrijke betekenis heeft in een voorstelling, dat meestal zorgt voor een unieke kijkervaring voor de toeschouwer, dat het publiek veelal raakt op een dieper, inhoudelijk niveau", aldus Eric de Ruijter. Het initiatief voor dit boek komt van [Z]OO Produkties, een grafisch vormgevingscollectief dat jaarlijks een boek uitgeeft over vormgeving. Elk jaar nemen zij het initiatief om een ander vakgebied of onderwerp uit te lichten. Eerder maakten zij boeken over bijvoorbeeld de vormgeving van tentoonstellingen en het ontwerpen van websites. Dit jaar hadden zij het oog laten vallen op het theater.
In de loop van zijn carrière maakte Herman Hertzberger een groot aantal ontwerpen voor theaters, in binnen- en buitenland. In dit boek worden ze voor het eerst op een rij gezet. In een lang interview met Arthur Wortmann licht de architect toe waar het... Lees verder >>
In de loop van zijn carrière maakte Herman Hertzberger een groot aantal ontwerpen voor theaters, in binnen- en buitenland. In dit boek worden ze voor het eerst op een rij gezet. In een lang interview met Arthur Wortmann licht de architect toe waar het hem bij het ontwerpen van theaters om te doen is. Aan de hand van vele voorbeelden gaat hij in op de wijze waarop een theater zich in de stad dient in te passen, op de overwegingen die spelen bij het ontwerpen van de zalen en op het geheim van een goede foyer. Hertzberger legt uit dat theaters eigenlijk moeten 'verdwijnen' in de stad. Hij houdt een pleidooi voor polyvalentie in plaats van flexibiliteit en benadrukt de noodzaak om ruimte te geleden zodat er voldoende te zien is. Eens temeer toont Hertzberger zich een begenadigd didacticus, die vol overredingskracht zijn visie uiteenzet.
Over the years Herman Hertzberger has made a great many theatre designs for sites both in the Netherlands and abroad. They are presented here together for the first time in book-form. In a long interview with Arthur Wortmann the architect explains what designing theatres means to him. Armed with many examples from his own work and the work of others, he describes how a theatre ought to slip into its urban surroundings, the considerations that obtain when designing the auditoria and the secret of a good foyer. Hertzberger explains that theatres in fact should blend into the city. He calls for polyvalency instead of flexibility and stresses the need to articulate space so that there is always plenty to see. Once again Hertzberger shows himself to be an inspired teacher who expounds his views in convincing fashion.
Tweede boek van Karin Mollemans met tien schminkvoorbeelden
Geschikt voor geoefende kindergrimeur en beginner Leuke foto's en goed uitgewerkte... Lees verder >>
Tweede boek van Karin Mollemans met tien schminkvoorbeelden
Geschikt voor geoefende kindergrimeur en beginner Leuke foto's en goed uitgewerkte schminkvoorbeelden
PA staat voor Public Address. Onder deze verzamelnaam vallen bijvoorbeeld de geluidsinstallaties, zoals die door popgroepen bij een live-optreden worden gebruikt. Het thema public address is in dit boek over verschillende onderwerpen verdeeld. Het eerste... Lees verder >>
PA staat voor Public Address. Onder deze verzamelnaam vallen bijvoorbeeld de geluidsinstallaties, zoals die door popgroepen bij een live-optreden worden gebruikt. Het thema public address is in dit boek over verschillende onderwerpen verdeeld. Het eerste deel behandelt de basiskennis en verklaart begrippen uit de elektro-akoestiek, de gebruikelijke eenheden en de eigenschappen van geluid. Dan volgen de losse componenten in een PA-installatie: kabels, signaalbronnen, mengtafels, effectapparatuur, luidsprekers en boxen, eindtrappen en de monitorinstallatie. De grote verscheidenheid en de zeer uiteenlopende uitrusting van de beschreven apparatuur maakt dit hoofdstuk bijzonder interessant. De met dit hoofdstuk verworven kennis zal o.a. zijn nut hebben bij aankoopbeslissingen en ertoe bijdragen om miskopen te vermijden. Op de CD-ROM bij dit boek o.a. een aantal speciaal voor dit boek opgenomen WAV-bestanden met een demonstratie van verschillende effecten. Daarnaast bevat de CD-ROM het (shareware-) programma 'Audiotester': een twee-kanaals FFT-analyser.
This title does what it says: it introduces newcomers to the world of stage lighting. It will not teach the reader the art of lighting design, but will teach beginners much about the 'nuts and bolts' of stage lighting. It covers lanterns, dimmers,... Lees verder >>
This title does what it says: it introduces newcomers to the world of stage lighting. It will not teach the reader the art of lighting design, but will teach beginners much about the 'nuts and bolts' of stage lighting. It covers lanterns, dimmers, control systems, lamps, electrical safety, rigging theory, etc and is packed with good, common sense advice which unravels some of the mysteries of the industry's jargon.This book will provide an excellent introduction for anyone taking their first steps into theatre lighting: school pupils and students, amateur theatre enthusiasts, professionals seeking a career or vocation change or theatre professionals who have specialised in other areas.The book is clearly written and illustrated making it an east to understand reference work for the stage lighting novice.
Op een podium en in de disco dient licht niet alleen ter belichting, maar vooral ook als middel om artistiek vorm te geven. In dit boek wordt uitvoerig ingegaan op zowel de belichtingsapparatuur als het gebruik van die aparatuur binnen het kader van... Lees verder >>
Op een podium en in de disco dient licht niet alleen ter belichting, maar vooral ook als middel om artistiek vorm te geven. In dit boek wordt uitvoerig ingegaan op zowel de belichtingsapparatuur als het gebruik van die aparatuur binnen het kader van artistiek belichtingswerk. Daarnaast komen ook enige randgebieden ter sprake, zoals een stukje sterkteleer voor belichtingsconstructies en een uiteenzetting over de wet- en regelgeving voor o.a. openlucht- en theaterevenementen. Op de CD-ROM bij dit boek vindt u een complete versie van het programma 'ProRigg light', waarmee de (vereiste) sterkte van een truss-constructie kan worden berekend. Daarnaast bevat de CD-ROM het zeer veelzijdige (shareware) lichtbesturingsprogramma 'LightControl Mini', waarmee complete presentaties en voorstellingen geprogrammeerd kunnen worden uitgelicht.
In dit tweede deel van de serie Algemene Theatertechniek worden de diverse aspecten van de toneelvloer in een theater met elkaar in verband gebracht. Tevens wordt een aanzet gegeven om te komen tot verduidelijking van de... Lees verder >>
In dit tweede deel van de serie Algemene Theatertechniek worden de diverse aspecten van de toneelvloer in een theater met elkaar in verband gebracht. Tevens wordt een aanzet gegeven om te komen tot verduidelijking van de terminologie
Binnen het werkveld van het theater worden doeken van alle mogelijke soorten materiaal gebruikt. Elk doek zorgt voor een ander effect in combinatie met licht en decorstukken, zodat een goede kennis van materialen noodzakelijk is voor elke decorontwerper.... Lees verder >>
Binnen het werkveld van het theater worden doeken van alle mogelijke soorten materiaal gebruikt. Elk doek zorgt voor een ander effect in combinatie met licht en decorstukken, zodat een goede kennis van materialen noodzakelijk is voor elke decorontwerper. Het boek geeft ooktechnische aanwijzingen voor het gebruiken van doeken in een theater(decor).
From the Author
My hope is to bring a fresh approach to this subject.
I had been teaching in theatre for a number of years and, like many other costume designers who teach stage makeup, I was disappointed in the available makeup texts. Many cover too... Lees verder >>
From the Author
My hope is to bring a fresh approach to this subject.
I had been teaching in theatre for a number of years and, like many other costume designers who teach stage makeup, I was disappointed in the available makeup texts. Many cover too many types of makeup: film, tv, and theatre--many have black and white photos, many do not have step-by-step instructions. I saw a need for a book that was teacher/student based and not written for the professional makeup artist.
I hope that teachers and students alike will find my book interesting and exciting. This is a book, a guide for the beginner. Each chapter builds on the skills taught in the one before. The photos are of real students in a real classroom situation. I have used some of my students' own designs as well. Keep in mind that the makeup examples show application techniques and finished products for makeup that would be seen on the stage--not for a camera or for the street. I use the 10 foot rule--move ten feet away from the mirror as you do your work and see if the makeup "reads"--is effective. If it convinces at that distance then you have achieved the desired result. I am always aware of how different theatrical makeup is from film and television makeup which has to be more subtle.
I hope that you find my book exciting and a valuable tool as a theatre artist. And I would love getting feedback from readers. Enjoy!
Koormuziekwinkel
Koormuziekwinkel .De website voor de koorzanger en liefhebber van koormuziek. Bladmuziek-Boeken-Cd's-Dvd's Nu ook Koorreizen