De lange ervaring van de auteur als zowel acteur, regisseur en toneelschrijver hebben geleid tot het samenstellen van dit boek, een handleiding voor regisseren bij amateurtoneel. Het is geen 'Bijbel', maar geeft op diverse gebieden een overzicht. Vele... Lees verder >>
De lange ervaring van de auteur als zowel acteur, regisseur en toneelschrijver hebben geleid tot het samenstellen van dit boek, een handleiding voor regisseren bij amateurtoneel. Het is geen 'Bijbel', maar geeft op diverse gebieden een overzicht. Vele regisseurs bij amateurtoneel maken vooral in het begin fouten, die ik ook heb gemaakt en van andere regisseurs heb ondervonden. Deze fouten vermijden en op een efficiënte wijze met amateurs te werk gaan, is de bedoeling van dit boek. Het helpt natuurlijk als je zelf vele jaren lang op de planken hebt gestaan en gewerkt hebt onder bekende regisseurs, waar je een heleboel van geleerd hebt. Die ervaring doorgeven en de eigen ervaring aan toevoegen, het kan een uitstekende hulp zijn om te beginnen met zelf regisseren of ze talenten op dit gebied ontwikkelen.
Dit boek is het resultaat van jaren lesgeven en regisseren. Ik heb niet alles blootgelegd en niet alle verhalen zijn in dit boek verteld. (...) Ik probeer dus samen te vatten wat ik in de lessen of tijdens mijn regies wilde uitdragen en demonstreren. De... Lees verder >>
Dit boek is het resultaat van jaren lesgeven en regisseren. Ik heb niet alles blootgelegd en niet alle verhalen zijn in dit boek verteld. (...) Ik probeer dus samen te vatten wat ik in de lessen of tijdens mijn regies wilde uitdragen en demonstreren. De oefeningen heb ik getoetst aan de praktische realiseerbaarheid. Frans Strijards
Het boek bevat 2 DVD's
Wat doet een theaterdramaturg? Wat heeft een regisseur aan een theaterdramaturg? En wat kan een theaterdramaturg voor een theatergroep betekenen? Ook al is de emancipatie van de theaterdramaturg in onze regionen een feit, het vak roept nog steeds vele... Lees verder >>
Wat doet een theaterdramaturg? Wat heeft een regisseur aan een theaterdramaturg? En wat kan een theaterdramaturg voor een theatergroep betekenen? Ook al is de emancipatie van de theaterdramaturg in onze regionen een feit, het vak roept nog steeds vele vragen op. Is de theaterdramaturg een kritische intellectueel die van buitenaf tegen het werk aankijkt of een steunpilaar van de regisseur, een echte partner in crime?Bart Dieho zet in Een voordurend gesprek: De dialoog van de theaterdramaturg vele zaken rond de theaterdramaturg op 'n rijtje en brengt zo de veelzijdigheid en de complexiteit van de dramaturgische praktijk in kaart. De nadruk ligt op de dramaturgie op en bij de vloer. Productiedramatugen zijn betrokken in alle fasen van het maakproces: zij helpen bij de keuze van het speelgegeven, dragen bij aan het ontwikkelen van een visie daarop en doen daarvoor achtergrondonderzoek. Tijdens de repetities reflecteren zij kritisch doch inspirerend op het theaterwerk terwijl dat ontstaat. En zij communiceren over het maakproces en de theatervoorstelling met de buitenwereld.Als en rode lijn loopt de dialoog van de theaterdramaturg door het maakproces: enerzijds de dialoog met de regisseur en de andere makers, en anderzijds de dialoog met pers en publiek. De hedendaagse theaterdramaturg bevordert niet alleen het bewustzijn van waaruit theater gemaakt wordt, maar bevordert ook de creativiteit van de makers. Met als uiteindelijk doel de verbetering van de kwaliteit van de theatervoorstelling.Een voordurend gesprek: De draloog van de theaterdramaturg is een boek voor (beginnende) dramaturgen en voor regisseurs die willen weten wat zij mogen verwachten van een theaterdramaturg. Docenten en studenten in theaterwetenschp en theaterdramaturgie en alle andere theaterliefhebbers biedt dit boek een overzichtelijke inleiding en daarmee een opstap voor verdere studie en praktijkervaring.
In traditionele theaters is de “afklop†voor de toeschouwer het ondubbelzinnige sein dat de voorstelling begint. Bijgelovige tonelisten – en dat zijn ze allemaal – hechten veel belang aan de “juiste afklop†door de... Lees verder >>
In traditionele theaters is de “afklop†voor de toeschouwer het ondubbelzinnige sein dat de voorstelling begint. Bijgelovige tonelisten – en dat zijn ze allemaal – hechten veel belang aan de “juiste afklop†door de toneelmeester. Maar… hoeveel kloppen moeten het precies zijn en waarom moet nu net de toneelmeester daarvoor zorgen? Dit markante boek wil vooral een informerende handleiding zijn bij theater. Maar ook de toneelbezoeker vindt hier uitleg over moeilijke begrippen als dramaturg en dramaturgie, productieleider of machinist, die hij in heel wat programmaboekjes kan lezen, of over de verschillen tussen een operette en een musical, om maar een van de vele dramavormen te noemen. Omdat deze handleiding praktijkgericht is, werd als basisstructuur gekozen voor het productieproces, dat begint bij de dramaschrijver en eindigt bij de voorstelling, waarbij zowel tonelisten als de toeschouwers een onmisbare rol te spelen hebben. Tonelisten maken de voorstelling, toeschouwers maken die mee, in de dubbele betekenis van dit woord. Zoals blijkt uit het laatste hoofdstuk zijn de voorstelling en iedereen die daarbij betrokken is, van ongemeen groot belang in het theatermedium. Uit de inhoud:Historiek van auteur – Drama – Zelfimprovisatie – Auteursrechten –Historiek van dramaturg – Functies van dramaturg – Historiek van regisseur – Functies van regisseur – Elementen waarover regisseur beschikt – Historiek van acteurs – Scheppend gegeven – Opleidingen – Historiek van techniek – Scenografie – Decor – Rekwisieten – Kostumering – Grime – Belichting – Geluid en muziek – Voorstelling – Peter Brook en rra – Onderdelen van voorstelling. Over de auteur(s):Eugeen Van Aerschot is televisieregisseur, acteur en toneelschrijver-regisseur. Hugo Meert doceert drama aan de Erasmushogeschool in Brussel, recensent en dramaturg-regisseur.
Koormuziekwinkel
Koormuziekwinkel .De website voor de koorzanger en liefhebber van koormuziek. Bladmuziek-Boeken-Cd's-Dvd's Nu ook Koorreizen