Drs. P (1919-2015) leeft voort als uitvinder van fraaie rijmvormen als het ollekebolleke en het Zwitsers sonnet, maar vooral als schrijver van liedteksten. Nummers als "Veerpont', "Dodenrit' en "De zusters Karamazov' bereikten een klassieke status. In... Lees verder >>
Drs. P (1919-2015) leeft voort als uitvinder van fraaie rijmvormen als het ollekebolleke en het Zwitsers sonnet, maar vooral als schrijver van liedteksten. Nummers als "Veerpont', "Dodenrit' en "De zusters Karamazov' bereikten een klassieke status. In dit eerste Drs. P Jaar- en Bewaarboek buigen vrienden en kenners zich op zeer leesbare wijze over de gevierde zanger, van zijn voorgeslacht tot aan zijn nabestaan. Met bijdragen van onder anderen Marjolein Kool, Ivo de Wijs en toekomstig biograaf Michèl de Jong.
OVER HET HEEN- EN WEERSCHAP
Op initiatief van uitgever en vriend Vic van de Reijt werd na het overlijden van Drs. P Het Heen- en Weerschap opgericht, dat zich ten doel stelt het oeuvre voor de eeuwigheid te bewaren. Onder auspiciën van deze stichting verschenen eerder een succesvolle bloemlezing, twee cd's en thans dus het eerste officiële Drs. P Jaar- en Bewaarboek.
In meer dan 100 hoofdstukken interviewt Erik Voermans de belangrijkste hedendaagse componisten of bespreekt hij hun muziek. Van Andriessen tot Zappa, van Boulez tot Xenakis en van Einaudi tot JacobTV. Ter sprake komen de dilemma's, raadsels en... Lees verder >>
In meer dan 100 hoofdstukken interviewt Erik Voermans de belangrijkste hedendaagse componisten of bespreekt hij hun muziek. Van Andriessen tot Zappa, van Boulez tot Xenakis en van Einaudi tot JacobTV. Ter sprake komen de dilemma's, raadsels en problemen waarvoor de componisten worden gesteld en hoe ze ieder tot een eigen oplossing komen. Het boek laat ook een veranderend tijdsbeeld zien: hoe de rol van het publiek belangrijker werd en de esthetiek zich ontwikkelde van diepgravend intellectualisme tot directe belevings-ervaring. Een weerslag van 25 jaar muziekjournalistiek, met toegankelijke, spitse formuleringen en frappante observaties. Een geschiedenis van een generatie lang luisteren. Dit boek breekt een lans voor een kwetsbaar genre: dat van de hedendaagse gecomponeerde muziek. Over de auteur Eik Voermans (1958) is musicoloog en muzikant. Hij is sinds 1989 werkzaam als muziekjournalist bij Het Parool (vanaf 1995 als muziekredacteur). Hij doceerde Muziek van de Twintigste Eeuw aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Sinds juni 2011 schrijft hij elke zaterdag in Het Parool de column Eerste hulp bij klassieke muziek. Over deze column zegt hij: "Mijn leven veranderde voorgoed toen ik Stravinsky's Le sacre du prin-temps voor de eerste keer hoorde. Nu u nog. Ik gun het u zo." Illustraties Paul van der Steen (1954) maakt prenten voor Het Parool, literaire portretten voor NRC-Boeken en politiek getinte cartoons voor Wordt Vervolgd (Amnesty International). Hij begon zijn carrière in 1980 als tekenaar voor Okki en Taptoe en jeugdbladen voor literatuur Tikker, Klapper en Bumper. In maart 2015 verscheen zijn boek Negenenhalf leven, met kattenportretten als hoofdpersonen van grote romans uit de wereldliteratuur.
Esther de Boer-van Rijk werd beroemd als vertolkster van Kniertje in Herman Heijermans' toneelstuk 'Op hoop van zegen'. Het stuk werd meer dan duizend keer gespeeld, overal in Nederland en in het buitenland. Maar in de ruim zestig jaar dat Esther de Boer... Lees verder >>
Esther de Boer-van Rijk werd beroemd als vertolkster van Kniertje in Herman Heijermans' toneelstuk 'Op hoop van zegen'. Het stuk werd meer dan duizend keer gespeeld, overal in Nederland en in het buitenland. Maar in de ruim zestig jaar dat Esther de Boer op het toneel stond, speelde ze honderden andere rollen, waarmee ze de lieveling werd van het toneelpubliek. Toen ze in 1937 werd begraven, stonden duizenden mensen langs de route van de begrafenisstoet om haar de laatste eer te bewijzen.Joosje Lakmaker vertelt het fascinerende levensverhaal van een meisje uit een armoedig orthodox-joods gezin in Rotterdam dat zich ontwikkelde tot de belangrijkste joodse actrice in Nederland. Tegelijkertijd schetst zij het beeld van het acteursbestaan in een tijd zonder toneelsubsidie, met voorstellingen in kermistenten, tochtige kleedkamers en eindeloos veel reizen per koets, trein of binnenschip. En het is het verhaal van Esthers turbulente verhouding met Hollands beroemdste toneelschrijver, Herman Heijermans.
Franz Lehár was een van de favoriete componisten van Hitler. Na een ontmoeting tussen de twee toonde Hitler zich een echte fan: hij beloofde zijn hand een tijd niet te wassen om de handafdruk van Lehár bij zich te houden. Lehár genoot van de... Lees verder >>
Met zijn meesterwerk heeft Spitta aan alle latere generaties musicologen een uitdaging nagelaten. Misschien niet zozeer om opnieuw een volledige geschiedenis van Bachs leven en werk te schrijven, als wel om het beeld van Bach steeds te actualiseren en... Lees verder >>
Met zijn meesterwerk heeft Spitta aan alle latere generaties musicologen een uitdaging nagelaten. Misschien niet zozeer om opnieuw een volledige geschiedenis van Bachs leven en werk te schrijven, als wel om het beeld van Bach steeds te actualiseren en aan te passen aan de nieuwste stand van de wetenschap, en dat zo objectief als mogelijk en zo subjectief als toelaatbaar. Het is deze uitdaging die in feite de aanzet is geweest tot het schrijven van dit biografisch portret in het herdenkingsjaar van Bachs dood, tweehonderdvijftig jaar geleden. Wij hebben tegenwoordig gemakkelijk toegang tot de gegevens over Bachs leven en tot de complete werken en hun bronnen. Toch maakt de beschikbaarheid van de Bach-Dokumente en de Neue Bach-Ausgabe het voor de schrijver van een boek over Bachs leven en werk niet eenvoudiger.
Kunnen mondelinge bronnen dienen als materiaal voor theater? Het is duidelijk dat het dramatische repertoire niet de enige bron is waaruit het theater tekst kan putten. Wat is het potentieel van interviews en ander oraal materiaal voor de theatrale... Lees verder >>
Kunnen mondelinge bronnen dienen als materiaal voor theater? Het is duidelijk dat het dramatische repertoire niet de enige bron is waaruit het theater tekst kan putten. Wat is het potentieel van interviews en ander oraal materiaal voor de theatrale verbeelding? Hoe gaan theatermakers concreet aan de slag wanneer ze in het veld getuigenissen verzamelen en dit materiaal ‘transformeren’ tot een tekst en een theatervoorstelling?
Deze vragen waren het onderwerp van ‘Tussen waarheid en waarachtigheid: het traject van mondelinge bron tot theaterproject’, een artistiek onderzoek van de opleiding Drama van het Lemmensinstituut en de FAK K.U. Leuven (2008-2011). Als sluitstuk van het onderzoeksproject wil deze publicatie methodes in kaart brengen die theatermakers hanteerden in hun eigen werk en in producties met studenten Drama. De praktijken van onderzoekspartners de Queeste, Braakland/ZheBilding en ’t ARSENAAL worden zowel vanuit een praktische als een beschouwende invalshoek belicht.
De publicatie kan dienen als vertrekpunt voor studenten en docenten die in theateropleidingen rond mondelinge bronnen willen werken
Humor en lachen spelen een belangrijke rol in ons leven, maar wat is humor eigenlijk, wat voor effect heeft het op ons en waarom lachen we? Bij nader inzien zijn dit lastige vragen, en filosofen, sociologen, psychologen en kunstenaars hebben altijd weer... Lees verder >>
Humor en lachen spelen een belangrijke rol in ons leven, maar wat is humor eigenlijk, wat voor effect heeft het op ons en waarom lachen we? Bij nader inzien zijn dit lastige vragen, en filosofen, sociologen, psychologen en kunstenaars hebben altijd weer naar een antwoord gezocht. Lach en humor kunnen goddelijk zijn, maar ook duivels. In onze grappenmakerij spelen we met betekenissen. We draaien ze om, keren ze binnenstebuiten – normaal wordt gek, gek wordt normaal, links wordt rechts en rechts wordt links. Ook spelen we met voor ons belangrijke waarden en normen. De waarheid wordt verdraaid, schoonheid ontmaskerd en het goede op zijn kop gezet. Doorgaans wordt gedacht dat het lachen een reactie op humor is, maar dat is het niet alleen. Zijderveld noemt lachen de taal van de humor. Niets is dodelijker dan wanneer op humor wordt gereageerd met de woorden: 'Dat is leuk!' Het lachen zegt dat de grappen begrepen en wellicht met gêne gewaardeerd worden. Het is veel meer dan een reactie, en het draagt bij aan het succes van de humor. Het lachen betekent onder andere dat we ineens zien en inzien dat wij bijna alles wat we zo belangrijk vinden ook anders kunnen beoordelen. Soms is dat verontrustend, vaak ook bevrijdend – en verhelderend.Waarom wij lachen onderzoekt de verschillende dimensies, lagen en niveaus van humor en lachen en vertelt – voorbeelden zijn altijd verhelderend – veel voortreffelijke grappen.
Recensie(s)
Al meer dan veertig jaar schrijft Anton Zijderveld meer en minder wetenschappelijk werk over allerlei aspecten van humor en lachen. Wie vertrouwd is met dat werk zal in dit nieuwe boek dan ook veel herkennen. Zijderveld is emeritus hoogleraar sociologie, en dat bepaalt in hoge mate zijn invalshoek. Hij maakt humor en lachen los van elkaar, benadert humor als het doorbreken van systemen van betekenissen, waarden en normen, en lachen als de taal van de humor. De opzet is essayistisch, waarbij tal van voorbeelden, onderscheidingen en aspecten de revue passeren. Het boek blijft daarbij wat aan de oppervlakte en valt hier en daar in herhaling. Maar dat maakt het niet minder leesbaar: er valt veel te lachen en af en toe ook na te denken.
In Speels coachen beschrijft Lex Mulder kort de theorie van voice dialogue en psychodrama en de technieken die daarbij gebruikt worden. De hoofdmoot van het boek wordt gevormd door verhalen over de sessies met cliënten, geschreven in dialoogvorm. In... Lees verder >>
In Speels coachen beschrijft Lex Mulder kort de theorie van voice dialogue en psychodrama en de technieken die daarbij gebruikt worden. De hoofdmoot van het boek wordt gevormd door verhalen over de sessies met cliënten, geschreven in dialoogvorm. In die verhalensessies legt Lex Mulder uit waarom hij voor een bepaalde aanpak kiest, hoe de wissel werking met een cliënt is, en beschrijft hij in korte kaders de gebruikte technieken. Maar vooral laat hij zien hoe zijn coachingsessies verlopen: met veel beweging, spel en creativiteit. Zijn frisse en energieke manier van coachen spat van de pagina's af en zijn een bron van inspiratie voor coaches en trainers die hun cliënten op een speelse manier willen coachen en plezier in hun vak willen houden door eens op een heel andere manier te werken.
Recensie(s)
Voor de interactie met hun clienten beschikken coaches, therapeuten, psychologen en dergelijken over vele methoden en technieken. Een daarvan gaat uit van het gebruik van stem- en dramatechnieken en die staan centraal in dit goed geschreven boek. Velen maken van deze instrumenten niet of nauwelijks gebruik. De auteur, iemand met een decennialange ervaring op dit gebied, spreekt in dit verband ook wel over 'voice dialogue' en 'psychodrama'. Het eerste deel van het boek schetst enkele theoretische inzichten, overigens met weinig diepgang. Het tweede deel van het boek presenteert acht concrete verhalen over deze vorm van coaching, waarin drama en speels leren een wezenlijk instrument zijn. De desbetreffende verhalen zijn ontleend aan echte cases. Een aardig boek, maar op onderdelen wel iets te langdradig. Coaches en aanverwante professionals die tot op heden louter 'het gesprek' met de client als belangrijkste instrument zien, kunnen niettemin hun voordeel doen met deze uitgave. Geillustreerd met tekeningen. Het boek bevat waardevolle praktijktips.
De beste verzamelde liedteksten van Neerlands bodem
In de popmuziek was de keuze voor de Nederlandse taal zon 30 jaar geleden niet vanzelfsprekend. Maar omdat ik in mijn eerste muzikale schermutselingen bleef hangen in slecht uitgesproken Engelstalige... Lees verder >>
De beste verzamelde liedteksten van Neerlands bodem
In de popmuziek was de keuze voor de Nederlandse taal zon 30 jaar geleden niet vanzelfsprekend. Maar omdat ik in mijn eerste muzikale schermutselingen bleef hangen in slecht uitgesproken Engelstalige cliches, had ik misschien wel geen keus. In het Nederlands had ik meer greep op mijn eigen gevoel. Een grotere rijkdom in woorden die met de Gs en rollende Ren geluid maakten.In Blind op me oge staat een selectie van teksten uit een leven vol Nederlandstalige muziek, samengesteld door Vera Jong, mijn levenspartner en moeder van onze kinderen. Op alfabet en met een verwijzing naar de uitvoering/geluidsdrager. Middelpunt vormen de teksten gemaakt voor de Raggende Manne. Als ik het allemaal zo voor me zie en de teksten voor me uit prevel, ben ik blij met de keuze die ik destijds heb gemaakt. Nederlandstalig. Ik zweer het. Blind op me oge.BOB FOSKO
In deze bundel zijn voor het eerst de gesprekken verzameld die Arjan Visser voerde met grote cabaretiers als Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Theo Maassen, Wim Helsen, Kees Torn, Javier Guzman, Jeroen van Merwijk en Claudia de Breij. Aan de hand van de... Lees verder >>
In deze bundel zijn voor het eerst de gesprekken verzameld die Arjan Visser voerde met grote cabaretiers als Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Theo Maassen, Wim Helsen, Kees Torn, Javier Guzman, Jeroen van Merwijk en Claudia de Breij. Aan de hand van de tien geboden uit het Oude Testament praten zij over hun jeugd, hun ouders en geliefden, hun zekerheden en twijfels, en hun wereldbeeld en ideeën.Arjan Visser werkt als journalist voor Trouw, de Varagids, Hollands Diep en Vrij Nederland. Als schrijver debuteerde hij in 2003 met de roman De laatste dagen die werd bekroond met de Anton Wachterprijs en de Geertjan Lubberhuizenprijs. In 2006 volgde Hemelval en in 2009 verscheen zijn derde romanPaganinipark. In 2010 verscheen De tien geboden – Gesprekken over religie en spiritualiteit.
Na twee succesvolle Oudejaarsconferences op tv met ruim 1,7 miljoen kijkers zigzagt Guido Weijers weer door het jaar 2008. In moordend tempo neemt de loensende cabaretsensatie met zachte 'g' de jongste gebeurtenissen nog eens door. Wie op oudejaarsavond... Lees verder >>
Na twee succesvolle Oudejaarsconferences op tv met ruim 1,7 miljoen kijkers zigzagt Guido Weijers weer door het jaar 2008. In moordend tempo neemt de loensende cabaretsensatie met zachte 'g' de jongste gebeurtenissen nog eens door. Wie op oudejaarsavond 2007 afstemde op SBS 6, toen Weijers thema's behandelde als comazuipen, lokhomo's, De Gouden Kooi en de pedoseksuele 'gymnicht' Karl Noten, weet wat hij dit jaar kan verwachten: een hyperactieve, brutale, fysieke en hilarische analyse van 2008
Wie zijn of waren de inspirator(s) van onze grote acteurs? Daarover gaan de Ida Wasserman-lezingen, die het TIN en de Koninklijke Schouwburg in Den Haag sinds 2001 organiseren. Ter gelegenheid van de vijfde Ida Wassermanlezing die afgelopen 11 januari... Lees verder >>
Wie zijn of waren de inspirator(s) van onze grote acteurs? Daarover gaan de Ida Wasserman-lezingen, die het TIN en de Koninklijke Schouwburg in Den Haag sinds 2001 organiseren. Ter gelegenheid van de vijfde Ida Wassermanlezing die afgelopen 11 januari 2009 werd uitgesproken door Peter Oosthoek, zijn de lezingen van de afgelopen jaren samengebracht in de bundel .. tenslotte dat onzegbare… Naast de lezing van Peter Oosthoek die over zijn grote voorbeeld Han Bentz van den Berg spreekt, zijn daarin de lezingen van Elisabeth Andersen, Hans Croiset, John Lanting en Annet Nieuwenhuijzen opgenomen. Xandra Knebel schreef speciaal voor de bundel een biografische schets over Ida Wasserman en Michaël Zeeman over ‘het wankele huis van de herinnering’. Een boek over inspiratie; een boek voor theaterliefhebbers.
Leo Boudewijns bekleedde de afgelopen 50 jaar tal van commerciële en artistieke functies in de muziekwereld. Hij kent de branche van de 'ingeblikte muziek' als geen ander. Maar omdat hij zelf geen musicus is, voelt hij zich daar nog steeds te gast. De... Lees verder >>
Leo Boudewijns bekleedde de afgelopen 50 jaar tal van commerciële en artistieke functies in de muziekwereld. Hij kent de branche van de 'ingeblikte muziek' als geen ander. Maar omdat hij zelf geen musicus is, voelt hij zich daar nog steeds te gast. De platenindustrie is hem dierbaar, maar hij beziet haar graag met ironie en milde spot. Voor deze uitgave selecteerde hij zijn beste en geestigste verhalen over de wereld van de muziek, de platenbusiness en de radio. Onderhoudende belevenissen, ontmoetingen en ontdekkingen, die ook zonder bijzondere kennis van (klassieke) muziek zeer genietbaar zijn. Boudewijns ontpopt zich als een meeslepend verteller, die gretig wijst op onbekende muzikale kleinoden, zoals de liederen van Liza Lehmann en Eric Coates, of de musicals van Ivor Novello. Hij doet verslag van zijn klassieke hersenspoeling aan het Meer van Genève, een troosteloos bezoek aan Edisons spookfabriek, zijn eerste interview met Robert en Einzi Stolz. Aan bod komen de geschiedenis van de Londense Proms, de platenwinkel van weleer, en de muzikaalste villa van Baarn. Met grote genegenheid beschrijft hij zijn ervaringen met Aafje Heynis, Herman Prey, Elly Ameling, Aukelien van Hoytema, Caroline Kaart, Joan Sutherland, Slava Rostropovitsj, Claudio Arrau, Sir Neville Marriner en vele andere muzikale kopstukken.
Reinaert wordt wegens zijn sluwe vossenstreken opgeroepen bij de rechtbank van Koning Nobel. Hoewel zijn zaak bij voorbaat kansloos lijkt, weet de slimme vos de zwakke plekken van de andere dieren feilloos te raken en bovendien zijn eigen straf te... Lees verder >>
Reinaert wordt wegens zijn sluwe vossenstreken opgeroepen bij de rechtbank van Koning Nobel. Hoewel zijn zaak bij voorbaat kansloos lijkt, weet de slimme vos de zwakke plekken van de andere dieren feilloos te raken en bovendien zijn eigen straf te ontlopen.Charlie May heeft dit oude verhaal van 'Willem die Madoc maecte' omgezet in een eigentijdse rap.
Recensie(s)
NBD|Biblion recensieOp een dag komen de dieren bij koning Nobel klagen over de streken die de sluwe vos Reinaert hen geleverd heeft. Reinaert moet berecht worden en achtereenvolgens worden Bruun de beer, Tibeert de kater en de Grimbeert de das er op uitgestuurd om Reinaert naar het hof van de koning te halen. Allen falen in deze beroemde dierenfabel door hun eigen hebzucht en uiteindelijk zal Reinaert vogelvrij zijn. Nieuw aan deze uitgave is dat het de tekst van de rap bevat die rapper en muzikant Charlie May van de fabel maakte. Achter in het boek zit de cd met de rap op muziek en meelezend met de cd moet de tekst ook ervaren worden om volledig tot zijn recht te komen. Op deze manier wordt de orale cultuur van de middeleeuwen op een prachtige manier verbonden met de hedendaagse rapcultuur, wat jongeren van nu op een bijzondere manier in het verhaal trekt. Ondanks dat de auteur het herschreven heeft, is het verhaal volledig overeind gebleven. Met een voorwoord van Herman Pleij en informatie en reacties van scholieren en docenten op de gelijknamige muziektheatervoorstelling. Vanaf ca. 12 jaar en veel ouder.
State on Stage gaat over de relatie tussen overheden en de podiumkunsten in verschillende Europese landen in de afgelopen vijftien jaar. Om te overleven moeten podiumkunsten zich aanpassen aan de voortdurende veranderingen in het artistieke,... Lees verder >>
Het onderwerp van de getallensymboliek in de muziek van Johann Sebastian Bach wordt in het algemeen met enige argwaan bekeken. Getallensymboliek is een kwetsbare materie, omdat men op dit gebied eigenlijk niets onomstotelijk bewijzen kan.
In Bach en het... Lees verder >>
Het onderwerp van de getallensymboliek in de muziek van Johann Sebastian Bach wordt in het algemeen met enige argwaan bekeken. Getallensymboliek is een kwetsbare materie, omdat men op dit gebied eigenlijk niets onomstotelijk bewijzen kan.
In Bach en het getal wordt met nauwkeurig uitgewerkte voorbeelden duidelijk gemaakt, dat Bach op allerlei verschillende en geraffineerde manieren zijn naam in zijn composities heeft vervlochten. Er worden verbindingen gelegd met de symboliek van de broederschap der Rozekruizers, het esoterisch genootschap uit de 17de eeuw dat ook buiten Duitsland grote invloed had. Tenslotte wordt de kern van het gehele onderwerp onthuld; de getallensymboliek bij Bach is onlosmakelijk verbonden met een zeer diepzinnig, bijna bovenmenselijk esoterisch denken.
De pers:'Een fascinerend boek, een zo compleet mogelijke studie van een intrigerend onderwerp';'Boek toont dubbele bodem in onovertroffen muziek';'Onwaarschijnlijk en sensationeel';'Geheimzinning, maar bovenal enorm interessant';'Interessant, zonderling en onbevredigend'.
Een handige, makkelijk leesbare en betrouwbare gids over het muzikale deel van de opvoeding van je kinderen, met talloze tips en ideeën die ook breder toepasbaar zijn. Het boek is gebaseerd op de inzichten en ervaringen van een groot aantal musici,... Lees verder >>
Een handige, makkelijk leesbare en betrouwbare gids over het muzikale deel van de opvoeding van je kinderen, met talloze tips en ideeën die ook breder toepasbaar zijn. Het boek is gebaseerd op de inzichten en ervaringen van een groot aantal musici, docenten, ouders en andere experts, en biedt een schat aan kennis en informatie over alle aspecten van muziek maken en leren spelen.
In deze uitgave komen tal van facetten en unieke persoonlijkheden uit de Nederlandse naoorlogse danshistorie aan bod. Ook besteedt deauteur aandacht aan het leven en werken van Alexandra Radius en HanEbbelaar, de initiatiefnemers van het Dansersfonds... Lees verder >>
In deze uitgave komen tal van facetten en unieke persoonlijkheden uit de Nederlandse naoorlogse danshistorie aan bod. Ook besteedt deauteur aandacht aan het leven en werken van Alexandra Radius en HanEbbelaar, de initiatiefnemers van het Dansersfonds '79. Uiteraardgeeft het boek ook een overzicht van 25 jaar Balletgala's en dansersdie een prijs mochten ontvangen van Dansersfonds '79.
Deze uitgave betreft een intrigerend verslag van de conferentie, georganiseerd door het Holland Dance Festival, Stichting gezondheidszorg voor Danser, Stichting Omscholingsregeling dansers en de Hogeschool voor Muziek en Dans/ Rotterdamse dansacademie.Lees verder >>
Deze uitgave betreft een intrigerend verslag van de conferentie, georganiseerd door het Holland Dance Festival, Stichting gezondheidszorg voor Danser, Stichting Omscholingsregeling dansers en de Hogeschool voor Muziek en Dans/ Rotterdamse dansacademie.
Het bevat persoonlijke verhalen en beschouwingen van ( inter) nationale professionals uit de dans en aanverwante disciplines. Onderwerpen als de fysiek, ethiek en gewoontes, trainingsmethodes, arbeidsomstandigheden en de "bezieling"wprden vanuit verschillende invalshoeken belicht. Met bijdragen van o.a Anna Aalten , Julie Buckroyd, Deborah Bull, Caroline Harder, Deborah Jowitt, Fiona Lummis en Margot Rijven. Eindredactie: Mirjam van der Linden.
Koormuziekwinkel
Koormuziekwinkel .De website voor de koorzanger en liefhebber van koormuziek. Bladmuziek-Boeken-Cd's-Dvd's Nu ook Koorreizen