Tot voor kort was het not done om als artiest of uitvoerend kunstenaar bezig te zijn met de stoffelijke kanten van het bestaan. Maar de tijden zijn veranderd. Inmiddels is enig bedrijfseconomisch inzicht ook voor kunstenaars een vereiste voor het... Lees verder >>
Tot voor kort was het not done om als artiest of uitvoerend kunstenaar bezig te zijn met de stoffelijke kanten van het bestaan. Maar de tijden zijn veranderd. Inmiddels is enig bedrijfseconomisch inzicht ook voor kunstenaars een vereiste voor het succesvol opzetten en runnen van een beroepspraktijk, zeker nu de overheid zo bezuinigt op instellingen als muziekscholen en centra voor kunstzinnige vorming, en op talloze subsidieregelingen.
Dit boek bespreekt de economische, financiële en juridische aspecten van de beroepspraktijk van de artiest, de musicus en de docent. Aan bod komen onder andere belastingzaken, het UWV, verzelfstandiging, overeenkomsten, rechtsvormen en auteursrecht. Kortom, alles wat kunstenaars moeten weten om zelfstandig hun beroep te kunnen uitoefenen en in financiële onderhandelingen goed beslagen ten ijs te komen. Bij het boek hoort een website met opdrachten en actuele informatie.
Iedereen komt wel eens in contact met de 'sporen' van ons muzikaal verleden: als luisteraar of uitvoerder, als verzamelaar, als erfgoedbeheerder in een museum, bibliotheek of archief, als erfgoedmedewerker, als onderzoeker, …
Maar wat is muzikaal... Lees verder >>
Iedereen komt wel eens in contact met de 'sporen' van ons muzikaal verleden: als luisteraar of uitvoerder, als verzamelaar, als erfgoedbeheerder in een museum, bibliotheek of archief, als erfgoedmedewerker, als onderzoeker, …
Maar wat is muzikaal erfgoed eigenlijk en wat maakt het bijzonder? Welke organisaties zijn betrokken bij de zorg voor dit waardevolle erfgoed? Waarom bewaren we al dat erfgoed en hoe pakken we dat het best aan? En hoe kunnen we dit erfgoed 'teruggeven' aan en beter toegankelijk maken voor de samenleving zodat een groter maatschappelijk draagvlak ontstaat voor het in stand houden van dat erfgoed?
Achter de muziek aan probeert een antwoord te geven op al deze vragen. Deze artikelenbundel geeft een overzicht van de verschillende actuele visies op en defi nities van muzikaal erfgoed. Tegelijk worden overeenkomsten en verschillen tussen Vlaanderen en Nederland in de zorg voor dat erfgoed besproken. Bovendien bundelt dit boek in een toegankelijke taal de basisprincipes uit de disciplines die het fundament vormen voor een duurzame omgang met muzikaal erfgoed: archivistiek, museologie, bibliotheekwetenschappen en musicologie.
Achter de muziek aan behandelt niet alleen de actuele context waarbinnen de ontsluiting, de zorg voor en omgang met muzikaal erfgoed plaatsvinden, maar werpt tevens een blik op de toekomst. Dit boek richt zich dan ook tot iedereen die in contact komt met muzikaal erfgoed en de zorg ervoor ter harte neemt.
Dit boek kwam tot stand onder impuls van Resonant, Centrum voor Vlaams muzikaal erfgoed, in samenwerking met het Nederlands Muziek Instituut.
Wat we weten over het luisteren naar muziekHet meeklappen op de maat van muziek lijkt heel gewoon. Ook het herkennen van een liedje is voor de meesten van ons een fluitje van een cent. Maar hoe gewoon is dat eigenlijk? En wat heeft het met muzikaliteit... Lees verder >>
Het wordt er voor culturele instellingen niet eenvoudiger op om het publiek te interesseren voor hun aanbod. De concurrentie die zij ondervinden van andere vormen van vrijetijdsbesteding is enorm. Daarom is het van groot belang dat de marketing van de... Lees verder >>
Het wordt er voor culturele instellingen niet eenvoudiger op om het publiek te interesseren voor hun aanbod. De concurrentie die zij ondervinden van andere vormen van vrijetijdsbesteding is enorm. Daarom is het van groot belang dat de marketing van de culturele sector professionaliseert.De kunst van cultuurmarketing biedt de kennis die daarbij nodig is. Het behandelt de gangbare marketingtheorieen volledig toegepast op de creatieve sector. Deze theoretische achtergronden worden praktisch uitgewerkt met behulp van actuele voorbeelden en cases. Ieder hoofdstuk sluit af met discussievragen en stellingen.Dit basisboek voor marketing is geschreven voor gebruik in kunst- en cultuuropleidingen die marketing als hoofd- of bijvak aanbieden. Daarnaast is het bedoeld voor professionals in culturele organisaties en individuele creatieven.Verkorte inhoudsopgave
Marketing van kunst, cultuur en creativiteitDe consument van kunst, cultuur en andere creatieve productenDe markt van kunst, cultuur en andere creatieve producten nader gesegmenteerdCreatieve producten, diensten en merkenOver het promoten van kunst, cultuur en creativiteitDe prijs, waarde en het verwerven van inkomenDistributie: vraag en aanbod nader tot elkaarDe multimediale wereldStrategische marketing van creatieve organisatiesOver het nut van onderzoek
Ruurd Mulder is als docent marketing en marketingcommunicatie verbonden aan het Instituut voor Media en Informatie Management van de Hogeschool van Amsterdam, waarbinnen hij zich heeft gespecialiseerd in de marketing van kunst, cultuur en creativiteit. Eerder publiceerde hij onder andere in Het Parool, de Volkskrant, Boekblad en Economisch Statistische Berichten
2 boeken
Deze encyclopedie bestrijkt geheel het veelomvattende gebied van de toonkunst. Over biografie, geschiedenis, theorie en praktijk der muziek Verschaft zij inlichtingen. De muziekliefhebber kan en overzichtelijk de voornaamste gegevens vinden... Lees verder >>
2 boeken
Deze encyclopedie bestrijkt geheel het veelomvattende gebied van de toonkunst. Over biografie, geschiedenis, theorie en praktijk der muziek Verschaft zij inlichtingen. De muziekliefhebber kan en overzichtelijk de voornaamste gegevens vinden over de levensloop, de werken, de stijl en de bedoeling van de scheppende kunstenaars. De voornaamste figuren onder dezen worden uitvoerig behandeld, maar naast de grote 'klassieken' vindt men er de modernen en ultra modernen, naast de 'serieuze' musici de mannen van de 'amusementsmuziek', naast de componisten ook de uitvoerende kunstenaars, zodat in bonte mengeling de 15e eeuwse kerkmusicus Adam van Fulda en de minnezanger Adam de la Halle uit de 13e eeuw worden aangetroffen naast de vorige eeuwse operacomponist A. C. Adam en onze tijdgenoot, de dirigent Maxinus Adam. De radioluisteraar vindt er een uiteenzetting over de fuga en de suite, een helder overzicht over de vormen die de symfonie in de loop der tijden heeft aangenomen of over de ontwikkeling van het muziekleven in Oostenrijk of Polen. Komt de vraag op wat 'malinconico' wil zeggen, wat 'mordent' betekent, wat een 'theorie' is, wat men onder een 'zigeunertoonladder' verstaat... op al deze en 1001 andere vragen zal de encyclopedie de gebruiker zelden zonder antwoord laten. Deze zal daarbij bemerken dat aan het Nederlandse muziekleven een bijzondere aandacht is geschonken.