Een uniek stukje operageschiedenis, zoals dat de afgelopen 25 jaar geschreven is door Holland Opera
Holland Opera brengt opera in het hier en nu. Met eigentijdse (locatie)voorstellingen en educatieve projecten weet het gezelschap een breed publiek te... Lees verder >>
Een uniek stukje operageschiedenis, zoals dat de afgelopen 25 jaar geschreven is door Holland Opera
Holland Opera brengt opera in het hier en nu. Met eigentijdse (locatie)voorstellingen en educatieve projecten weet het gezelschap een breed publiek te ontroeren en te betoveren.
De geavanceerde composities verbinden de oude verhalen met het heden, voeden de verbeeldingswereld en prikkelen tot kijken, luisteren en communiceren. Holland Opera onderscheidt zich sinds 1994 binnen de operawereld door het uitbrengen van volledig nieuwe, doorgecomponeerde opera's en maakt hierbij veelvuldig gebruik van cross-overs met hedendaagse stijlen.
In dit jubileumboek blikt het gezelschap terug op de afgelopen 25 jaar. Met interviews, verhalen, anekdotes, een blik achter de schermen en een grote collectie foto's, wordt een uniek stukje operageschiedenis getoond; een rijkelijk gevuld naslagwerk dat garant staat voor de opera van de toekomst!
Muziek kan een ingrijpende invloed op ons functioneren hebben: muziek bereikt alle uithoeken van ons brein. Parkinson-patiënten lopen op een ritme, afasie-patiënten zingen in een koor, pijnpatiënten hebben minder pijnstillers nodig als ze naar... Lees verder >>
Muziek kan een ingrijpende invloed op ons functioneren hebben: muziek bereikt alle uithoeken van ons brein. Parkinson-patiënten lopen op een ritme, afasie-patiënten zingen in een koor, pijnpatiënten hebben minder pijnstillers nodig als ze naar muziek luisteren, demente en apathische patiënten komen tot leven, muziek vergroot de plasticiteit van ons brein en verbetert de cognitie, muziek maken kan herstel bevorderen, stemming verbeteren en zingevend werken, kortom: door muziek worden onvermoede mogelijkheden aangeboord.
Jonathan Keates vertelt in 'Messiah' de geschiedenis van de compositie en het voortleven ervan na Händels dood. Keates beschouwt de 'Messiah' in verhouding tot de andere werken van de componist en kijkt naar het oratorium zelf en het religieuze aspect... Lees verder >>
Jonathan Keates vertelt in 'Messiah' de geschiedenis van de compositie en het voortleven ervan na Händels dood. Keates beschouwt de 'Messiah' in verhouding tot de andere werken van de componist en kijkt naar het oratorium zelf en het religieuze aspect ervan ten tijde van de Verlichting. Dit gezaghebbende boek is verplichte kost voor alle liefhebbers van klassieke muziek.
In de nazomer van 1741 componeerde Georg Friedrich Händel in slechts vierentwintig dagen een oratorium vol aria's en melodieuze refreinen, met teksten uit de 'King James Bible'. De première in Dublin van dit vernieuwende werk was een succes, maar de eerste concerten in Londen werden koeltjes ontvangen.
Tegenwoordig geldt de 'Messiah' als een absoluut meesterwerk van de barokmuziek. Het is een van de meest uitgevoerde en opgenomen stukken, met een rijke uitvoeringstraditie rond Kerstmis in de gehele westerse wereld.
Jonathan Keates is een prijswinnend biograaf en schrijver van reisverhalen en romans. Eerder schreef hij de biografieën 'Handel' en 'Purcell'. Hij schrijft regelmatig voor 'The Observer' en 'The Times Literary Supplement'.
In Mixen met impact – muzikale keuzes leren makengaat Wessel Oltheten in op de creatieve en technische concepten achter het maken van een mix.
Of je dat nu doet als dance-producer in je thuisstudio, als live-mixer in een club of als engineer... Lees verder >>
In Mixen met impact – muzikale keuzes leren makengaat Wessel Oltheten in op de creatieve en technische concepten achter het maken van een mix.
Of je dat nu doet als dance-producer in je thuisstudio, als live-mixer in een club of als engineer in een grote studio, de mindset is grotendeels hetzelfde – en ook de vragen waar je tegenaan loopt.
Waar begin je? Hoe ga je om met een context waarin alle onderdelen elkaar beïnvloeden? Hoe voorkom je dat je verdrinkt in techniek? Hoe kun je de aandacht van je publiek sturen? Waarom klinkt mijn mix niet zo goed als die van iemand anders? Hoe blijf je objectief als je honderd keer hetzelfde nummer hoort? Wat is de invloed van je luidsprekers? Waarom is de ene compressor de andere niet? Deze en vele andere vragen komen in een heldere structuur aan bod, waardoor de lezer steeds dichter in de buurt komt van het antwoord op de belangrijkste vraag van allemaal: hoe vertel je een verhaal met geluid?
Voorwoord
1 Het strijdtoneel
2 Luisteren
3 De basis leggen
4 Het frequentiespectrum
5 Dynamiek
6 Ruimte
7 Tijd en fase
8 Identiteit
9 Effecten
10 Automatisering
11 Geavanceerde technieken
12 Buscompressie
13 Templates
14 Aanleveren voor mastering
15 Mindset
16 De buitenwereld
17 Gereedschap
Ruhe sanfte, sanfte Ruh!
Passiemuziek, een veelkleurig palet door de eeuwen heen
Bij Pasen denk je meteen aan Bachs Matthäus- en Johannes-Passion. Er bestaan echter veel meer composities voor de tijd rond Pasen. Dit boek geeft een overzicht van... Lees verder >>
Ruhe sanfte, sanfte Ruh!
Passiemuziek, een veelkleurig palet door de eeuwen heen
Bij Pasen denk je meteen aan Bachs Matthäus- en Johannes-Passion. Er bestaan echter veel meer composities voor de tijd rond Pasen. Dit boek geeft een overzicht van die vele andere werken. Wanneer zijn ze ontstaan, welke functie hadden deze stukken binnen en buiten de liturgie en hoe gingen componisten om met teksten? Ook Bachs meesterwerken ontbreken niet in dit boek.
De tekst van het lijdensverhaal heeft vele elementen in zich en de muziek heeft talrijke vormen aangenomen, als Passie en Stabat Mater, in vocale en instrumentale vorm, in meer hoge en meer lage kunst. Gespeeld in wisselende omstandigheden en vanuit verschillende wensen.
Emanuel Overbeeke (1958) studeerde muziekwetenschap in Utrecht en New York. Hij promoveerde over Nederlandse muziek bij Nederlandse symfonieorkesten, werkte als docent en schreef meerdere boeken over muziek. De schrijver en publicist is ook een veelgevraagd spreker.
Offenbach werd door de Parijzenaars uitgelachen vanwege zijn slechte Frans. Hoe dan ook, Jacques was niet graag op het conservatorium en ontvluchtte de ijzeren discipline van Cherubini al na een jaar. Zijn broer vond onderdak bij de opera van... Lees verder >>
Het concerto, de triosonate, de cantate met zijn aria´s en recitatieven. Al deze genre´s waarin Bach zijn meesterschap heeft getoond, zijn ontwikkeld in Italië. Als autodidact bestudeerde Bach werken van Italiaanse meesters, hij bewerkte ze,... Lees verder >>
Het concerto, de triosonate, de cantate met zijn aria´s en recitatieven. Al deze genre´s waarin Bach zijn meesterschap heeft getoond, zijn ontwikkeld in Italië. Als autodidact bestudeerde Bach werken van Italiaanse meesters, hij bewerkte ze, en hij voerde ze uit. Italiaanse invloeden, dikwijls afkomstig uit de in opkomst zijnde opera, brachten frisheid en virtuositeit in zijn muziek, maar ook dramatiek, zoals in de Matthäus Passion. In Johann Sebastian Bach en de Italiaanse barok (met als ondertitel: Alla maniera Italiana) wordt Bach tegen deze achtergronden belicht, en dan ook vanuit verschillende rollen, zoals die van vader, broer, leraar, vriend, componist en uitvoerend musicus. Net als in Dansen met Bach schetst Wim Faas in een mix van historische feiten en literaire fictie een levendig beeld van de grootste componist aller tijden. Voor hen die nog niet zo bekend zijn met Bach levert Alla maniera Italiana een originele kennismaking op, Bach-kenners daarentegen zullen verrassende nieuwe gezichtspunten ontdekken. Alla maniera Italiana wordt gecomplementeerd met een unieke serie korte portretten van Italiaanse componisten wiens composities Bach heeft bewerkt en veelal ook daadwerkelijk heeft uitgevoerd.
Met een voorwoord van Ton Koopman
MATTHÄUS - eenmalige glossy!Voor liefhebbers van Bachs Matthäus-PassionMatthäus is een ode aan de Matthäus-Passion.Matthäus is een magazine over een muziekstuk waarin liefde de dood overwint. Matthäus is een platform voor wie muziek en... Lees verder >>
MATTHÄUS - eenmalige glossy!Voor liefhebbers van Bachs Matthäus-PassionMatthäus is een ode aan de Matthäus-Passion.Matthäus is een magazine over een muziekstuk waarin liefde de dood overwint. Matthäus is een platform voor wie muziek en spiritualiteit serieus neemt.Matthäus verschijnt in de reeks Calvijn, Antoine en Thomas, en is daarmee een heuse opvolger in de lijn van cultureel-spirituele glossy's van allure.Met bijdragen van o.a. Hind, Govert-Jan Bach, Patrick van der Linden, Jos van Veldhoven, Marjon Strijk, Sytse Buwalda, Wilfred Kemp en vele luisteraars, musici en zangers. En verder: een kruiswoordpuzzel, een minizangles en nog veel meer moois.Aan deze uitgave werken diverse auteurs mee.
In meer dan 100 hoofdstukken interviewt Erik Voermans de belangrijkste hedendaagse componisten of bespreekt hij hun muziek. Van Andriessen tot Zappa, van Boulez tot Xenakis en van Einaudi tot JacobTV. Ter sprake komen de dilemma's, raadsels en... Lees verder >>
In meer dan 100 hoofdstukken interviewt Erik Voermans de belangrijkste hedendaagse componisten of bespreekt hij hun muziek. Van Andriessen tot Zappa, van Boulez tot Xenakis en van Einaudi tot JacobTV. Ter sprake komen de dilemma's, raadsels en problemen waarvoor de componisten worden gesteld en hoe ze ieder tot een eigen oplossing komen. Het boek laat ook een veranderend tijdsbeeld zien: hoe de rol van het publiek belangrijker werd en de esthetiek zich ontwikkelde van diepgravend intellectualisme tot directe belevings-ervaring. Een weerslag van 25 jaar muziekjournalistiek, met toegankelijke, spitse formuleringen en frappante observaties. Een geschiedenis van een generatie lang luisteren. Dit boek breekt een lans voor een kwetsbaar genre: dat van de hedendaagse gecomponeerde muziek. Over de auteur Eik Voermans (1958) is musicoloog en muzikant. Hij is sinds 1989 werkzaam als muziekjournalist bij Het Parool (vanaf 1995 als muziekredacteur). Hij doceerde Muziek van de Twintigste Eeuw aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Sinds juni 2011 schrijft hij elke zaterdag in Het Parool de column Eerste hulp bij klassieke muziek. Over deze column zegt hij: "Mijn leven veranderde voorgoed toen ik Stravinsky's Le sacre du prin-temps voor de eerste keer hoorde. Nu u nog. Ik gun het u zo." Illustraties Paul van der Steen (1954) maakt prenten voor Het Parool, literaire portretten voor NRC-Boeken en politiek getinte cartoons voor Wordt Vervolgd (Amnesty International). Hij begon zijn carrière in 1980 als tekenaar voor Okki en Taptoe en jeugdbladen voor literatuur Tikker, Klapper en Bumper. In maart 2015 verscheen zijn boek Negenenhalf leven, met kattenportretten als hoofdpersonen van grote romans uit de wereldliteratuur.
Het Weihnachtsoratorium is een geniaal werk van de late Bach, waarin we de Passionen herkennen maar nu zonder smart en lijden. Johann Sebastian Bach haalt alles uit de kast om Kerstmis in zijn volle glorie en diepte te verklanken. Van swingende... Lees verder >>
Het Weihnachtsoratorium is een geniaal werk van de late Bach, waarin we de Passionen herkennen maar nu zonder smart en lijden. Johann Sebastian Bach haalt alles uit de kast om Kerstmis in zijn volle glorie en diepte te verklanken. Van swingende uitbundigheid tot tedere innigheid. Bach zet het oerverhaal van kerst om in een spannend totaal waarin het licht de duisternis opheft en het kwaad wordt ontmanteld. Het korte, maar overrompelende en zinderende Magnificat wordt ook behandeld: het is de wegbereider van Bachs grotere vocale werken. Govert Jan Bach voert u via zijn derde luisterboek door het complexe landschap van deze gelaagde muziek. Hij reikt opnieuw een aantal sleutels tot beter verstaan aan, gelardeerd met talloze muziekvoorbeelden van uiteenlopende uitvoeringen.
Het Koninklijk Concertgebouworkest geldt als een van de beste orkesten ter wereld. Maar de concertganger heeft geen idee welke gevechten, discussies en complexe operaties achter de schermen nodig zijn om het artistieke niveau te handhaven. Bestuur,... Lees verder >>
Het Koninklijk Concertgebouworkest geldt als een van de beste orkesten ter wereld. Maar de concertganger heeft geen idee welke gevechten, discussies en complexe operaties achter de schermen nodig zijn om het artistieke niveau te handhaven. Bestuur, financiën, programmering en publieksbereik zijn sleutelfactoren die permanent om voorrang strijden.Toezichthouders, directieleden, dirigenten, musici, subsidiegevers, sponsors en schenkers: afgezien van volle zalen en lovende kritieken, willen ze zelden allemaal hetzelfde. Artistieke en zakelijke belangen in evenwicht houden is een permanent gevecht. Uit alle hoeken en gaten moet geld komen. Dirigenten en solisten zijn duur, goede instrumenten kostbaar, nieuwe muziek is onrendabel. Livestreams en videomagazines concurreren met de magie van het echte concert.Theo Berkhout was tussen 1965 en 2006 als orkestbode, bibliothecaris en orkestinspecteur het geweten van het orkest. Hij liep vijfentwintig jaar mee met Bernard Haitink, zestien jaar met Riccardo Chailly en twee jaar met Mariss Jansons. Berkhout bemoeide zich met alles: van de juiste partij op de juiste muziekstandaard tot het repetitieschema van dirigenten en van het proefspel tot internationale tournees. Zijn herinneringen aan omwentelingen en vernieuwingsdriften, aan intriges en ruzies verrijken BertKoopmans analyse en tonen een indringend beeld van een negentiende-eeuwse instelling die haar weg zoekt in de eenentwintigste eeuw. Na lezing horen wij de muziek in de geweldige klankkast die Het Concertgebouw is met andere oren.
Is de Johannes Passion het kleinere broertje van de Matthäus Passion? Govert Jan Bach laat in zijn nieuwe luisterboek horen dat daar geen sprake van is. De Johannes Passion ging vooraf aan de Matthäus Passion en was als het ware diens... Lees verder >>
Is de Johannes Passion het kleinere broertje van de Matthäus Passion? Govert Jan Bach laat in zijn nieuwe luisterboek horen dat daar geen sprake van is. De Johannes Passion ging vooraf aan de Matthäus Passion en was als het ware diens wegbereider. Zo heftig, dramatisch en treffend was er nog door niemand in Bachs tijd Passiemuziek geschreven.
Bach weet het verhaal van Johannes, dat al zo anders is als dat van Matthäus, in zijn kern te raken en zo te toonzetten dat velen de Johannes verkiezen boven de Matthäus. De toon van de Johannes Passion is minder beschouwend maar meer psychologisch van aard. Dat resulteert in kortere en wonderschone aria’s. In de felheid van de koren en in de diepgravende dialogen tussen Jezus en Pilatus, ontpopt Bach zich als een waar genie. Het is zowel spannende muziek met het karakter van een rechtbankdrama als ook een troostende Passion met een helend effect op de luisteraar.
Eerder verscheen van Govert Jan Bach : De Matthauspassion
Bach was een meester in het leggen van de verbinding tussen woord en toon, tussen tekst en muziek. Die relatie speelt in de cantates een belangrijke rol. Aan de ene kant is er de tijdloze, altijd inspirerende muziek, aan de andere kant teksten die... Lees verder >>
Bach was een meester in het leggen van de verbinding tussen woord en toon, tussen tekst en muziek. Die relatie speelt in de cantates een belangrijke rol. Aan de ene kant is er de tijdloze, altijd inspirerende muziek, aan de andere kant teksten die ontstaan zijn in een tijd die duidelijk de onze niet meer is, zij zijn ‘niet meer van deze tijd’.Barend Schuurman, die als dirigent van de Laurenscantorij decennia lang Bachcantates heeft uitgevoerd in de Laurenskerk in Rotterdam, beschrijft in dit boek de achtergronden bij het ontstaan van de cantates. Hij plaatst Bach in zijn tijd, muzikaal, maatschappelijk en theologisch. In toelichtingen op ruim zeventig cantates en in overwegingen bij de libretto’s schetst hij een mogelijkheid de cantateteksten vanuit de traditie te kunnen begrijpen, maar ook om van daaruit lijnen te trekken naar de huidige tijd.Dit boek biedt elke cantateliefhebber een avontuurlijke, nooit eindigende zoektocht naar wat voor hem of haar in de overgeleverde teksten van belang is. Zoals je ook naar Bachs muziek luistert: als een nooit eindigend avontuur, nooit definitief, altijd weer verrassend.Philippe Herreweghe schreef het voorwoord.
'Hoe muziek werkt' is David Byrnes ode aan de kunstvorm waar hij al tientallen jaren over nadenkt. Het is een allesomvattend werk over muziek en alle elementen die daarop van invloed zijn, het is autobiografisch, maar biedt ook een schat aan feiten... Lees verder >>
'Hoe muziek werkt' is David Byrnes ode aan de kunstvorm waar hij al tientallen jaren over nadenkt. Het is een allesomvattend werk over muziek en alle elementen die daarop van invloed zijn, het is autobiografisch, maar biedt ook een schat aan feiten over muziek, muziekvormen en -beleving. Byrne is muzikant, maar ontpopt zich in dit standaardwerk tot historicus, antropoloog en sociaal wetenschapper. Hij gebruikt zijn eigen ervaringen en spreekt met vele kenners en deskundigen, hij reist naar de Opera van Wenen en naar Afrikaanse dorpen - als er maar muziek is - om te laten zien dat muziek niet iets is dat in een studio in elkaar wordt gezet, maar een logisch en prachtig gevolg van ons bestaan en van culturele omstandigheden. Elk hoofdstuk staat op zichzelf, maar als geheel is 'Hoe muziek werkt' een gepassioneerd portret van de bevrijdende en stimulerende kracht van muziek. Een must-have voor iedere muziekliefhebber.
Bernard Haitink (1929) hoopt op 6 september 2014 zijn zestigjarig dirigentenjubileum te vieren met een concert in het Concertgebouw Amsterdam. Vanaf 1954 heeft hij met een groot aantal symfonieorkesten gewerkt, eerst in Hilversum en Amsterdam, en al... Lees verder >>
Bernard Haitink (1929) hoopt op 6 september 2014 zijn zestigjarig dirigentenjubileum te vieren met een concert in het Concertgebouw Amsterdam. Vanaf 1954 heeft hij met een groot aantal symfonieorkesten gewerkt, eerst in Hilversum en Amsterdam, en al vroeg op belangrijke muziekpodia in München, Berlijn, Wenen, Londen, Boston en Chicago. Zijn indrukken als luisteraar gaan zelfs terug tot de tijd van Willem Mengelberg. Over dat alles vertelt hij in een reeks gesprekken met historicus en muziekjournalist Niek Nelissen.In de gesprekken komen uiteenlopende facetten van zestig jaar dirigeren aan bod, de goede momenten en ook de in elke loopbaan onvermijdelijke minder prettige momenten. Er wordt uitvoerig ingegaan op Haitinks langdurige band met het Koninklijk Concertgebouworkest en de grote plaatprojecten in Amsterdam. Ook wordt gesproken over Haitinks jarenlange opera-ervaring als Music Director in respectievelijk Glyndebourne en Covent Garden. Andere hoofdstukken zijn gewijd aan zijn vaste dirigentschappen bij orkesten in Londen, Dresden en Chicago en aan de dirigentencursussen die hij sinds enkele jaren geeft.Als musicus is Bernard Haitink wars van elke vorm van effectbejag en overdrijving. In de gesprekken legt hij een vergelijkbare authenticiteit aan de dag. Hij komt eruit naar voren als een sensibel kunstenaar die, soms met verwondering, omkijkt naar bijzondere belevenissen uit een veelbewogen leven in de muziek.
Peter en de Wolf is een nieuwe animatiefilm gebaseerd op Prokofiev’s klassieke werk. Prokofiev’s verhaal heeft al vijf generaties kinderen en volwassenen diep weten te raken. Zij werden betoverd door haar kracht en plezier. De nieuwe film... Lees verder >>
Peter en de Wolf is een nieuwe animatiefilm gebaseerd op Prokofiev’s klassieke werk. Prokofiev’s verhaal heeft al vijf generaties kinderen en volwassenen diep weten te raken. Zij werden betoverd door haar kracht en plezier. De nieuwe film bewerkt het klassieke verhaal en geeft het een 21e-eeuwse draai en een milieu thema, maar blijft trouw aan het originele verhaal. Regisseuse Suzie Templeton heeft met haar vorige twee films ruim 30 internationale prijzen in de wacht gesleept, waaronder een Britse Academy Award (Beste Animatie voor haar korte film Dog). De film maakt gebruik van een nieuwe opname door het Philharmonia Orchestra uit Londen. De DVD bevat naast de film (35 minuten) speciaal geproduceerd aanvullend materiaal (55 minuten). Verhaal Het sprookje is het verhaal van de jongen Peter die zonder toestemming van zijn grootvader de tuin uit loopt. Daar ziet hij hoe de kat probeert het vogeltje te vangen. Dat lukt niet. Grootvader roept Peter terug en waarschuwt hem dat er wolven in de buurt zijn, maar Peter gaat toch weer kijken naar wat er buiten gebeurt. Net op dat moment komt een hongerige wolf het bos uit en eet de eend in de vijver op. Peter klimt in een boom en vraagt aan het vogeltje om de wolf af te leiden. Ondertussen laat Peter een touw zakken en bindt dat om de staart van de wolf. De wolf zit het vogeltje achterna en begint daarom rondjes om de boom te rennen. Daarmee trekt hij het touw steeds verder vast. Dan komt een groep jagers uit het bos, die de wolf vangen en hem naar de dierentuin brengen. Instrumentatie Peter en de Wolf is geschreven voor de fluit, hobo, klarinet (in A), fagot, 3 hoorns, trompet, trombone, pauk, triangel, tamboerijn, cimbaal, castagnetten, trommels en snaarinstrumenten. Elk personage in het verhaal wordt verbonden aan een specifiek muziekinstrument, het zogenaamde leitmotiv. Violen: Peter Fagot: Grootvader Fluit: vogeltje Hobo: eend Klarinet: kat Hoorn: wolf Pauken en grote trom: jagers.
Extra's:
De DVD bevat naast de film (35 minuten) speciaal geproduceerd aanvullend materiaal (55 minuten).
De Matthäus Passion behoort in Nederland tot de meest geliefde klassieke muziek. Het staat op nr. 1 van de top 300 van de Radio 4 Hart & Ziellijst en maakt onderdeel uit van een Paastraditie waarin zelfs kopstukken uit de popmuziek zich wagen aan... Lees verder >>
Sinds het overlijden van Edith Piaf, nu vijftig jaar geleden, verschenen over haar leven tientallen boeken en uitgebreide dossiers in tijdschriften. Het ene al juister dan het andere. Vandaag, vijftig jaar na haar dood, is eindelijk een ernstige... Lees verder >>
Sinds het overlijden van Edith Piaf, nu vijftig jaar geleden, verschenen over haar leven tientallen boeken en uitgebreide dossiers in tijdschriften. Het ene al juister dan het andere. Vandaag, vijftig jaar na haar dood, is eindelijk een ernstige biografie verschenen in het Nederlands. De auteur, Toon Hillewaere, is een oud-leerkracht Frans die al jaren gepassioneerd is door het chanson. Over Piaf gaf hij in de voorbije jaren tientallen causerieën. Door het lezen van die diverse biografieën is hij vrij goed te weten gekomen wat in Piafs levensverhaal op mythes en legendes berust en wat echt gebeurde. Zijn boek gaf hij de titel mee Edith Piaf Een Liegende Legende? Die titel klinkt leuk als stafrijm, maar lijkt me bovendien bijzonder goed gekozen, het vraagteken inbegrepen. Zal men, na alles wat al gezegd en geschreven werd ooit de volledige waarheid kennen over die ‘lyrische straatmus’? Edith Piaf, lyrische straatmus was de titel die Jeroen Brouwers gebruikte in zijn jeugdboek over Piaf, verschenen in 1961. Dat kleine boekje stond al bol van onjuistheden. Maar hoe kon het anders? Piaf hield zelf veel van die verhalen mee in het leven. Wat er verteld werd was voor haar minder belangrijk, als ze maar over haar bleven schrijven. Zo leert ons het boek van Hillewaere. Nog een boek over Piaf in het Nederlands dat vlot over de toonbank ging, is het boek van Simone Berteaut uit 1969 dat het jaar daarop door Ernst van Altena vertaald werd. Ook daarin veel leugens en legendes. Zelfs de auteur loog al over zichzelf. Als vriendinnetje van de nog kleine Edith met wie ze de straat opging om te zingen, noemde ze zich ten onrechte de halfzuster van Piaf. In het boek van Hillewaere worden veel van deze onjuistheden, leugens en legendes, rechtgezet. Het begint al bij haar geboorte. Die had wel plaats op 19 december 1915 maar niet op de stoeprand van de straat. Het duurde voort tot haar overlijden. Dat was niet op 11 oktober 1963 in Parijs zoals in de officiële boeken staat, maar op 10 oktober in Plascassier, een dorp nabij de Côte d’Azur. Wat echt in haar leven gebeurde, de ontwikkeling van haar carrière, de vele mannen die ze liefhad en de vele ongevallen en ziektes die ze doorstond, vernemen we in het boek van Toon Hillewaere. Edith Piaf Een Liegende Legende? is boeiend geschreven en de auteur verantwoordt, waar nodig, wat hij schrijft. Wie belangstelling heeft voor deze grote zangeres, vertolkster maar ook auteur van veel van haar liedjes, mag dit boek niet ongelezen laten.
Ken je klassiekers is een avontuurlijke reis door de klassieke muziek. Via je favoriete muziekstukken reis je verder naar vergelijkbare composities – van de middeleeuwen tot nu. De luistervoorbeelden op de bijbehorende site maken het nog... Lees verder >>