Een unieke uitgave met tekst en muziek van Jules de Corte. De pianisten Bert van den Brink en Bram Strijbis maakten transcripties van 52 stukken van Jules de Corte (1924-1996), deels op basis van door De Corte zelf op de computer ingespeelde... Lees verder >>
Een unieke uitgave met tekst en muziek van Jules de Corte. De pianisten Bert van den Brink en Bram Strijbis maakten transcripties van 52 stukken van Jules de Corte (1924-1996), deels op basis van door De Corte zelf op de computer ingespeelde begeleidingen. Bert van den Brink schreef daarbij een verhelderende tekst over de uniciteit van De Cortes werk.
De notatie voor piano is aangevuld met akkoordsymbolen zodat het werk voor allerlei instrumentalisten alsmede voor minder gevorderde pianisten toegankelijk is gemaakt.
Het boek ( A4 formaat) bevat de volgende liedjes:Als ik in de hemel komAls je overmorgen oud bentArme gezelBonke, bonkeCarlijntjeDe duivel en JohanDe enkelingDe krekel en de mierDe leugenDe lollige broekDe onbekendeDe poortDe torenDe vijfde meiDe vogelsDe wekroepDe woordenGeachte priestersHandenHeleneHet duiveltje van HohHet feest dat nooit gevierd werdHet land van de toekomstHet liedje van de windHonger en gewerenIk zou weleens willen wetenIllusieJan Willem Janszoon BerkemaatJaren heb ik al gezongenJawelJe vous aimeKerstlied door het hele jaarKleine AnitaLiedje voor de hopelozenMariskaMater et magistraMeneer NNMijn zeemansliedNaar, dom jongetjeOm half acht 's morgensOngelofelijk onbedrevenOom JanOp vleugelsHet porseleinen vogeltjeRomeo en JulioSeizoenenTen dageToen ik naakt wasVoor de lui daar tusseninWie in Nederland wil zingenZe weten niet wat ze doenZeven kippen
Willem Wilmink (1936-2003) is een van de meest geliefde dichters van Nederland. Zijn eenvoudige maar treffende gedichten en liedjes, veelal geschreven voor legendarische tv-programma's als De Stratemakeropzeeshow, J.J. de Bom en De film van Ome Willem,... Lees verder >>
Drs. P (1919-2015) leeft voort als uitvinder van fraaie rijmvormen als het ollekebolleke en het Zwitsers sonnet, maar vooral als schrijver van liedteksten. Nummers als "Veerpont', "Dodenrit' en "De zusters Karamazov' bereikten een klassieke status. In... Lees verder >>
Drs. P (1919-2015) leeft voort als uitvinder van fraaie rijmvormen als het ollekebolleke en het Zwitsers sonnet, maar vooral als schrijver van liedteksten. Nummers als "Veerpont', "Dodenrit' en "De zusters Karamazov' bereikten een klassieke status. In dit eerste Drs. P Jaar- en Bewaarboek buigen vrienden en kenners zich op zeer leesbare wijze over de gevierde zanger, van zijn voorgeslacht tot aan zijn nabestaan. Met bijdragen van onder anderen Marjolein Kool, Ivo de Wijs en toekomstig biograaf Michèl de Jong.
OVER HET HEEN- EN WEERSCHAP
Op initiatief van uitgever en vriend Vic van de Reijt werd na het overlijden van Drs. P Het Heen- en Weerschap opgericht, dat zich ten doel stelt het oeuvre voor de eeuwigheid te bewaren. Onder auspiciën van deze stichting verschenen eerder een succesvolle bloemlezing, twee cd's en thans dus het eerste officiële Drs. P Jaar- en Bewaarboek.
'Zo niet de beste dan toch meest veelzijdige songsmid van ons land' - OOR 'Vertalingen Rot beter dan origineel' - Volkskrant 'Guru van het vertalen' - AD 'Zo goed kan een Nederlandse tekst dus klinken' - NRC 'Een van de beste zo niet de beste... Lees verder >>
'Zo niet de beste dan toch meest veelzijdige songsmid van ons land' - OOR 'Vertalingen Rot beter dan origineel' - Volkskrant 'Guru van het vertalen' - AD 'Zo goed kan een Nederlandse tekst dus klinken' - NRC 'Een van de beste zo niet de beste liedvertaler van ons land' - Telegraaf 'Een van de meest interessante figuren uit de Nederlandstalige popmuziek' - popinstituut
Het lijden en de wederopstanding van Hans Dorrestijn In De Kunst van het Lijden wordt het bewogen levensverhaal geschetst van dichter, (tekst)schrijver en cabaretier Hans Dorrestijn, een brekebeen die met vallen en opstaan uiteindelijk op zijn pootjes... Lees verder >>
Dit 50-jarig jubileumboek is een 400 pagina tellende documentatie van 3 cm dik, uitgevoerd met een harde kaft, in het formaat van 23 x 30 cm, met unieke en prachtige verhalen en ruim 2500 full color foto's waarvan sommige nog nooit eerder gepubliceerd... Lees verder >>
De volgende programma's zijn in het boek opgenomen:
Spelen met je leven, (1995) OudejaarsconferenceSterven of liegen, (1995) Scherven, (1997) De Waker, de Slaper ende Dromer, (1998) Oudejaarsconference Mond vol tanden, (1999)De wereld draait door,... Lees verder >>
De volgende programma's zijn in het boek opgenomen:
Spelen met je leven, (1995) OudejaarsconferenceSterven of liegen, (1995) Scherven, (1997) De Waker, de Slaper ende Dromer, (1998) Oudejaarsconference Mond vol tanden, (1999)De wereld draait door, (2001) Oudejaarsconference Youp speeltYoup, (2002) Prachtige paprika’s, (2003/2005) OudejaarsconferenceHet zelfmoordcommando, (2005) Schreeuwstorm, (2006/2007)Oudejaarsconference Troost, (2008) Omdat de nacht, (2010)Oudejaarsconference De 2e viool, (2011) Wigwam, (2013/2014).
"Liedjes van weleer" met bijbehorende cd neemt u mee terug naar de tijd van toen met maar liefst 24 klassiekers. Nederlandstalig werk van onder anderen Wim Sonneveld, Willy Alberti en Johnny Jordaan en voor extra variatie zorgen enkele... Lees verder >>
"Liedjes van weleer" met bijbehorende cd neemt u mee terug naar de tijd van toen met maar liefst 24 klassiekers. Nederlandstalig werk van onder anderen Wim Sonneveld, Willy Alberti en Johnny Jordaan en voor extra variatie zorgen enkele liedjes in het Duits en Engels, plus volksliedjes in het Zuid-Afrikaans en uit het voormalig Nederlands-Indië. In het boek zijn de liedteksten duidelijk terug te lezen op de rijk geïllustreerde pagina's die nostalgische sfeer ademen. Daarnaast worden zeven grote artiesten van die tijd extra uitgelicht op aparte profielpagina's."Liedjes van weleer" haalt de nostalgische sfeer van toen terug naar nu. Het ideale cadeau voor vader, moeder, opa of oma, maar ook voor hen die de klassiekers van weleer weten te waarderen. Meezingen gegarandeerd!
Humor en lachen spelen een belangrijke rol in ons leven, maar wat is humor eigenlijk, wat voor effect heeft het op ons en waarom lachen we? Bij nader inzien zijn dit lastige vragen, en filosofen, sociologen, psychologen en kunstenaars hebben altijd weer... Lees verder >>
Humor en lachen spelen een belangrijke rol in ons leven, maar wat is humor eigenlijk, wat voor effect heeft het op ons en waarom lachen we? Bij nader inzien zijn dit lastige vragen, en filosofen, sociologen, psychologen en kunstenaars hebben altijd weer naar een antwoord gezocht. Lach en humor kunnen goddelijk zijn, maar ook duivels. In onze grappenmakerij spelen we met betekenissen. We draaien ze om, keren ze binnenstebuiten – normaal wordt gek, gek wordt normaal, links wordt rechts en rechts wordt links. Ook spelen we met voor ons belangrijke waarden en normen. De waarheid wordt verdraaid, schoonheid ontmaskerd en het goede op zijn kop gezet. Doorgaans wordt gedacht dat het lachen een reactie op humor is, maar dat is het niet alleen. Zijderveld noemt lachen de taal van de humor. Niets is dodelijker dan wanneer op humor wordt gereageerd met de woorden: 'Dat is leuk!' Het lachen zegt dat de grappen begrepen en wellicht met gêne gewaardeerd worden. Het is veel meer dan een reactie, en het draagt bij aan het succes van de humor. Het lachen betekent onder andere dat we ineens zien en inzien dat wij bijna alles wat we zo belangrijk vinden ook anders kunnen beoordelen. Soms is dat verontrustend, vaak ook bevrijdend – en verhelderend.Waarom wij lachen onderzoekt de verschillende dimensies, lagen en niveaus van humor en lachen en vertelt – voorbeelden zijn altijd verhelderend – veel voortreffelijke grappen.
Recensie(s)
Al meer dan veertig jaar schrijft Anton Zijderveld meer en minder wetenschappelijk werk over allerlei aspecten van humor en lachen. Wie vertrouwd is met dat werk zal in dit nieuwe boek dan ook veel herkennen. Zijderveld is emeritus hoogleraar sociologie, en dat bepaalt in hoge mate zijn invalshoek. Hij maakt humor en lachen los van elkaar, benadert humor als het doorbreken van systemen van betekenissen, waarden en normen, en lachen als de taal van de humor. De opzet is essayistisch, waarbij tal van voorbeelden, onderscheidingen en aspecten de revue passeren. Het boek blijft daarbij wat aan de oppervlakte en valt hier en daar in herhaling. Maar dat maakt het niet minder leesbaar: er valt veel te lachen en af en toe ook na te denken.
Tot ziens, Justine Keller is een uniek samenwerkingsproject tussen muzikant Spinvis en tekenaar Hanco Kolk.Kolk creeerde bij de liedjes van Spinvis een beeldverhaal, dat op zichzelf staat, maar zonder de muziek niet zou bestaan. Een weergaloos album dat... Lees verder >>
Tot ziens, Justine Keller is een uniek samenwerkingsproject tussen muzikant Spinvis en tekenaar Hanco Kolk.Kolk creeerde bij de liedjes van Spinvis een beeldverhaal, dat op zichzelf staat, maar zonder de muziek niet zou bestaan. Een weergaloos album dat je onderdompelt in de kleurrijke wereld van Hanco Kolk met de wonderschone muziek van Spinvis.Spinvis treedt met Tot ziens, Justine Keller vanaf september op in Nederland en Vlaanderen
“Tot ziens, Justine Keller†is de titel van het derde Spinvis-album. Er is lang en zorgvuldig aan gewerkt en ik ben er erg blij mee en erg trots op. Dit zijn de nummers, in deze volgorde.
01 Oostende02 Kom Terug03 De Grote Zon04 Heel Goed Nieuws05 Club Insomnia 06 Ronnie Knipt Zijn Haar07 Begin Oktober08 We Vieren Het Toch09 Jij Wint10 Koning Alcohol11 Overvecht12 Tot Ziens, Justine Keller
Hanco Kolk heeft de teksten van de liedjes verstript tot een graphic novel.(= stripalbum) Afgelopen maanden stuurde hij me geregeld schetsen en vorderingen. Man,man wat een prachtig werk is dat geworden. “Tot Ziens, Justine Keller†komt dus uit in twee verschillende uitgaven. Als CD en als strip + CD. Vanaf maandag 7 november ligt Justine in de winkel.
De muziek is gemaakt en opgenomen in Het Vaticaan (de studio onder mijn huis) en gemixt in Studio 150 te Amsterdam door Joeri Saal. Daar zijn ook de strings ingespeeld door Jeffrey Bruinsma (viool), Ro Krauss (altviool)en Saartje Van Camp, celliste en onmisbaar in Spinvis. Saartje leverde ook een fantastische bijdrage aan de strijkers-arrangementen. Het is erg mooi geworden. En helemaal toen Cor(van Ingen) op de valreep nog een zeer toffe baritonbas aan “We Vieren Het Toch†toevoegde.
De beste verzamelde liedteksten van Neerlands bodem
In de popmuziek was de keuze voor de Nederlandse taal zon 30 jaar geleden niet vanzelfsprekend. Maar omdat ik in mijn eerste muzikale schermutselingen bleef hangen in slecht uitgesproken Engelstalige... Lees verder >>
De beste verzamelde liedteksten van Neerlands bodem
In de popmuziek was de keuze voor de Nederlandse taal zon 30 jaar geleden niet vanzelfsprekend. Maar omdat ik in mijn eerste muzikale schermutselingen bleef hangen in slecht uitgesproken Engelstalige cliches, had ik misschien wel geen keus. In het Nederlands had ik meer greep op mijn eigen gevoel. Een grotere rijkdom in woorden die met de Gs en rollende Ren geluid maakten.In Blind op me oge staat een selectie van teksten uit een leven vol Nederlandstalige muziek, samengesteld door Vera Jong, mijn levenspartner en moeder van onze kinderen. Op alfabet en met een verwijzing naar de uitvoering/geluidsdrager. Middelpunt vormen de teksten gemaakt voor de Raggende Manne. Als ik het allemaal zo voor me zie en de teksten voor me uit prevel, ben ik blij met de keuze die ik destijds heb gemaakt. Nederlandstalig. Ik zweer het. Blind op me oge.BOB FOSKO
In deze bundel zijn voor het eerst de gesprekken verzameld die Arjan Visser voerde met grote cabaretiers als Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Theo Maassen, Wim Helsen, Kees Torn, Javier Guzman, Jeroen van Merwijk en Claudia de Breij. Aan de hand van de... Lees verder >>
In deze bundel zijn voor het eerst de gesprekken verzameld die Arjan Visser voerde met grote cabaretiers als Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Theo Maassen, Wim Helsen, Kees Torn, Javier Guzman, Jeroen van Merwijk en Claudia de Breij. Aan de hand van de tien geboden uit het Oude Testament praten zij over hun jeugd, hun ouders en geliefden, hun zekerheden en twijfels, en hun wereldbeeld en ideeën.Arjan Visser werkt als journalist voor Trouw, de Varagids, Hollands Diep en Vrij Nederland. Als schrijver debuteerde hij in 2003 met de roman De laatste dagen die werd bekroond met de Anton Wachterprijs en de Geertjan Lubberhuizenprijs. In 2006 volgde Hemelval en in 2009 verscheen zijn derde romanPaganinipark. In 2010 verscheen De tien geboden – Gesprekken over religie en spiritualiteit.
‘Ik lach om niet te huilen.’ In het naoorlogse Nederland was Max Tailleur verreweg de beroemdste vertolker van de Joodse humor. Zijn grote doorbraak kwam in 1952 met de opening van zijn legendarische cabaretclub De Doofpot, waar hij... Lees verder >>
‘Ik lach om niet te huilen.’ In het naoorlogse Nederland was Max Tailleur verreweg de beroemdste vertolker van de Joodse humor. Zijn grote doorbraak kwam in 1952 met de opening van zijn legendarische cabaretclub De Doofpot, waar hij Jiddische moppen vertelde en de vooroorlogse Amsterdamse gein koesterde. Alles om het gemis van de in de oorlog omgekomen familieleden te verdringen. De rijkdom die Tailleurs vergaarde met zijn boeken, platen en de Geinlijn, noch zijn talloze verhoudingen met mooie dames bleken een remedie tegen de geestelijke en fysieke pijn die hem langzaam maar zeker sloopten. ‘Het was een lijdensweg met veel applaus.’
In Rozen of distels voor Sandra zoekt Michel Follet uit waarom dat Vlaamse populaire lied zo in het verdomhoekje zit. Waarom Noordkaap met 'Ik hou van u' wel kan op alle radiozenders en Willy Sommers 'Als een leeuw in een kooi' nergens meer een podium... Lees verder >>
In Rozen of distels voor Sandra zoekt Michel Follet uit waarom dat Vlaamse populaire lied zo in het verdomhoekje zit. Waarom Noordkaap met 'Ik hou van u' wel kan op alle radiozenders en Willy Sommers 'Als een leeuw in een kooi' nergens meer een podium krijgt. Follet vrolijkt zijn onderzoek op met zijn lotgevallen bij de radio. De mediamakers komen ruim aan bod. Follet breekt op een eigenzinnige manier een lans voor de herwaardering van ‘gewoon maar een liedje'.
Willem Wilmink was nauw betrokken bij de Nederlandse kleinkunst. Als vertolker, als docent en als schrijver. Deze uitgave staat uitgebreid stil bij die drie... Lees verder >>
Willem Wilmink was nauw betrokken bij de Nederlandse kleinkunst. Als vertolker, als docent en als schrijver. Deze uitgave staat uitgebreid stil bij die drie facetten.
Toon tekent, schildert en dicht over de onderwerpen van zijn liedjes. Hij vertelt verhalen over hoe de liedjes en conferences tot stand kwamen, maar ook persoonlijke verhalen uit zijn leven die direct met de nummers verbonden zijn. Samen met Toons... Lees verder >>