In drie gesprekken spreekt theatermaker Jetse Batelaan met Hester van Hasselt over gêne,taal die struikelt, compromis en onverzettelijkheid. Over het opheffen van hiërarchie, over dat theater saai is, over virtuoze spelers die nooit genoemd worden... Lees verder >>
In drie gesprekken spreekt theatermaker Jetse Batelaan met Hester van Hasselt over gêne,taal die struikelt, compromis en onverzettelijkheid. Over het opheffen van hiërarchie, over dat theater saai is, over virtuoze spelers die nooit genoemd worden in een recensie, over zalen vol kinderen die plotseling deel uitmaken van wat er op het toneel gebeurt. Over paniek en vertrouwen.
Hester van Hasselt (1971) is interviewer, publicist en curator. Zij is voornamelijk werkzaam in de wereld van dans, toneel en literatuur. Tot 2009 was Van Hasselt theatermaker en performer. Samen met fotograaf Bianca Sistermans werkt Van Hasselt aan langlopende projecten. Het werk van Sistermans en Van Hasselt verschijnt met enige regelmaat in kranten en tijdschriften als Volkskrant Magazine, De Standaard, NRC, Poëziekrant en Awater.
In vier gesprekken praat Marien Jongewaard over het begin, Nieuw West, de voorstellingen, de bronnen, het belang van kunst en de samenwerkingen. Aangevuld met een oude monoloog en een nieuwe dialoog, 3 beschrijvingen van kunstwerken en 6 herinneringen... Lees verder >>
In vier gesprekken praat Marien Jongewaard over het begin, Nieuw West, de voorstellingen, de bronnen, het belang van kunst en de samenwerkingen. Aangevuld met een oude monoloog en een nieuwe dialoog, 3 beschrijvingen van kunstwerken en 6 herinneringen aan voorstellingen.
Redactie: Czeslaw de Wijs.
Marijn van der Jagt (1963) is dramaturg en recensent (Vrij Nederland). Zij was dramaturg bij Nieuw West van 1992 tot 1996.
meer over de schrijver
Ward Weemhoff (1983) is toneelspeler en maakt sinds 2010 deel uit van de artistieke kern van De Warme Winkel.
meer over de schrijver
Czeslaw de Wijs (Baarn, 1969) is mede medeoprichter van toneelgezelschap 't Barre Land, dramaturg speler en lichtontwerper. Sinds kort nu ook schrijver van nieuwe toneelteksten. In 2014 schreef hij Rijen, een hedendaagse herschrijving van Schnitzler's Reigen, met succes gespeeld door 't Barre Land en De Theatertroep
Lotte van den Berg en Anoek Nuyens in gesprek met elkaar over hun manieren van denken, werken en maken.
Lotte Berg, van den
regisseur en artistiek leider van OMSK
Anoek Nuyens (1984) is schrijver, theatermaker en dramaturg en werkt(e) onder... Lees verder >>
Lotte van den Berg en Anoek Nuyens in gesprek met elkaar over hun manieren van denken, werken en maken.
Lotte Berg, van den
regisseur en artistiek leider van OMSK
Anoek Nuyens (1984) is schrijver, theatermaker en dramaturg en werkt(e) onder andere in Kinshasa, Brussel, Berlijn en Amsterdam. Ze schrijft regelmatig essays en artikelen voor De Correspondent. Haar essay 'Westen, wake up!' werd uitgeroepen tot beste theateressay van 2013 en bekroond met de Marie-Kleine Gartman pen.
Dit 50-jarig jubileumboek is een 400 pagina tellende documentatie van 3 cm dik, uitgevoerd met een harde kaft, in het formaat van 23 x 30 cm, met unieke en prachtige verhalen en ruim 2500 full color foto's waarvan sommige nog nooit eerder gepubliceerd... Lees verder >>
Heruitgave van Het is – It is (uit 2009 door rtrsrch); negen ontmoetingen tussen theatermakers: David Weber-Krebs & Jetse Batelaan Rob List & Edit Kaldor Sanne Van Rijn & Jan Langedijk William... Lees verder >>
Heruitgave van Het is – It is (uit 2009 door rtrsrch); negen ontmoetingen tussen theatermakers: David Weber-Krebs & Jetse Batelaan Rob List & Edit Kaldor Sanne Van Rijn & Jan Langedijk William Aitchison & William Dashwood Roy Peters & Melih Gençboyaci Sarah Vanhee & Petra Ardai Suzan Boogaerdt & Paul van der Laan Sanja Mitrovic & Karina Holla
Marijn de Langen ((1976, Hekendorp) studeerde Theaterwetenschap aan de UvA. Ze is docent aan de Mime Opleiding en aan Hogeschool voor de Kunsten ArtEZ. In de afgelopen jaren verrichte ze een omvangrijk onderzoek naar de ontwikkeling en identiteit van de Nederlandse Mime(speler). Marijn de Langen is tevens werkzaam als dramaturg.
Esther de Boer-van Rijk werd beroemd als vertolkster van Kniertje in Herman Heijermans' toneelstuk 'Op hoop van zegen'. Het stuk werd meer dan duizend keer gespeeld, overal in Nederland en in het buitenland. Maar in de ruim zestig jaar dat Esther de Boer... Lees verder >>
Esther de Boer-van Rijk werd beroemd als vertolkster van Kniertje in Herman Heijermans' toneelstuk 'Op hoop van zegen'. Het stuk werd meer dan duizend keer gespeeld, overal in Nederland en in het buitenland. Maar in de ruim zestig jaar dat Esther de Boer op het toneel stond, speelde ze honderden andere rollen, waarmee ze de lieveling werd van het toneelpubliek. Toen ze in 1937 werd begraven, stonden duizenden mensen langs de route van de begrafenisstoet om haar de laatste eer te bewijzen.Joosje Lakmaker vertelt het fascinerende levensverhaal van een meisje uit een armoedig orthodox-joods gezin in Rotterdam dat zich ontwikkelde tot de belangrijkste joodse actrice in Nederland. Tegelijkertijd schetst zij het beeld van het acteursbestaan in een tijd zonder toneelsubsidie, met voorstellingen in kermistenten, tochtige kleedkamers en eindeloos veel reizen per koets, trein of binnenschip. En het is het verhaal van Esthers turbulente verhouding met Hollands beroemdste toneelschrijver, Herman Heijermans.
Theater Levano gaat over theatermaker en musicus Chaim Levano (1928). Levano's leven speelde zich af in Heerlen, Roermond en Amsterdam, met tussenstations in Israël, Parijs, München, Münster en Berlijn. Vanaf de vroege jaren '50 trad hij op als... Lees verder >>
Theater Levano gaat over theatermaker en musicus Chaim Levano (1928). Levano's leven speelde zich af in Heerlen, Roermond en Amsterdam, met tussenstations in Israël, Parijs, München, Münster en Berlijn. Vanaf de vroege jaren '50 trad hij op als musicus, componist, arrangeur, begeleider, schrijver, regisseur, stem- en voordrachtskunstenaar, acteur, theater-, installatie- en radio- en tv-maker.
In Nederland, en later ook in Duitsland, trokken zijn consequent op het avantgardistische en modernistische gedachtegoed gebaseerde activiteiten veel aandacht. Vele groten uit de moderne traditie van Daniil Charms tot Kurt Schwitters, van Gertrude Stein tot Velimir Chlebnikov werden door hem binnen en buiten het theater gebracht. Maar ook op het eerste gezicht toegankelijker werk als de roman Hersenschimmen van Bernlef en Liefdesmest van Hans-Joachim Schädlich werden succesvol omgezet tot vervreemdend muziektheater. Levano was de eerste die het pianorepertoire van Erik Satie in Nederland speelde, die Kurt Schwitters liet klinken, de muziek van de filosoof Friedrich Nietzsche ten gehore bracht en die werk maakte van de stukken van Gertrude Stein.
Als uitvoerend musicus was hij een van de steunpilaren van het Resistentie Orkest, het ontregelende ensemble dat de salonmuziek in Nederland herintroduceerde.
Theater Levano heeft de vorm van een lexicon, waarin levensschets en muziek, theater- en museumactiviteiten op trefwoorden en jaartallen gerangschikt zijn. Zo kan de lezer in de geest van de kunstenaar zijn eigen Levano samenstellen. De biografische schets is van de hand van Camiel Hamans. Ben van Melick, Martin Stam en anderen schreven de lemmata. Piet Gerards Ontwerpers verzorgde de vormgeving.
Op de gelijknamige dvd is een twintigtal producties van Chaim Levano verzameld. Vanuit het boek wordt naar de fragmenten verwezen, zodat de film niet enkel als autonoom document maar vooral ook als illustratie van de tekst gebruikt kan worden. Cineast Kees Hin, met wie Levano eerder enige films maakte, droeg zorg voor de samenstelling en, samen met Rens Oomens, voor de montage en de productie.
‘Over de kunst – Maatschappij Discordia’ is de eerste publicatie volledig gewijd aan het bekende Nederlandse gezelschap. Aan de hand van de voorstelling ‘Over de kunst’, die in 2010 in première ging, ontleedt Severi de... Lees verder >>
‘Over de kunst – Maatschappij Discordia’ is de eerste publicatie volledig gewijd aan het bekende Nederlandse gezelschap. Aan de hand van de voorstelling ‘Over de kunst’, die in 2010 in première ging, ontleedt Severi de artistieke taal van het gezelschap en wijst ze aan dat die taal het resultaat is van de manier waarop Discordia zich verhoudt tot de wereld van vandaag. Dit is een secundaire tekst.
Esther Severi (1983) studeerde Kunstwetenschappen en Archeologie in Brussel, en later Theaterwetenschappen in Antwerpen. Ze is programmator bij het Crossroads festival in Antwerpen en werkt freelance als schrijfster en dramaturg
In zijn levensverhaal vertelt toneelspeler, producer en regisseur John Lanting - in 1930 geboeren in Overveen - hoe hij clown zou worden.
Hij vertelt openlijk over zijn turbulente leven leuke dingen maar ook momenten van wanhoop. Hoe hij op zijn... Lees verder >>
In zijn levensverhaal vertelt toneelspeler, producer en regisseur John Lanting - in 1930 geboeren in Overveen - hoe hij clown zou worden.
Hij vertelt openlijk over zijn turbulente leven leuke dingen maar ook momenten van wanhoop. Hoe hij op zijn negende bij een bezoek aan een circus, zeker wist dat hij clown wilde worden. Hoe hij als ziek jongetje in de oorlogsjaren en als stotterende jongeling, zwervend over de wereld, steeds maar in gedachten bleef houden: 'En clown zal ik worden!"
Het meest cruciale moment van zijn leven voltrok zich toen zijn oom, directeur van de Haagse Schouwburg, tegen zijn moeder zei: "In de artiestenwereld is niets onmogelijk, Etty. Maar als hij echt iets in die richting wil, moet hij meer een rotjongen worden." Dat sloeg bij de jonge John is als een bom. Nog diezelfde avond besloot hij zijn ouderlijk huis te verlaten. Hij ging de wijde wereld in om de nodige hardheid op te doen.
"Koning van de Klucht" Lanting is vooral bekend van zijn fameuze Theater van de Lach
Behalve romans en novellen schreef Naeff jarenlang toneelkritieken voor De Groene Amsterdammer en was ze op theatergebied een invloedrijke autorieit. Op persoonlijk vlak werd haar rebellie onderdrukt in een slaperig huwelijk dat haar ervan weerhield toe... Lees verder >>
Behalve romans en novellen schreef Naeff jarenlang toneelkritieken voor De Groene Amsterdammer en was ze op theatergebied een invloedrijke autorieit. Op persoonlijk vlak werd haar rebellie onderdrukt in een slaperig huwelijk dat haar ervan weerhield toe te geven aan haar grote liefde voor regisseur Willem Royaards.
Jublileumboek van en over de legendarische theatergroep Carver. Met vele foto's, briefjes en persoonlijke aantekeningen. Een prachtig cadeau voor de... Lees verder >>
Jublileumboek van en over de legendarische theatergroep Carver. Met vele foto's, briefjes en persoonlijke aantekeningen. Een prachtig cadeau voor de liefhebber!
In deze publicatie beschrijft Ineke Jungschleger een leven dat in het teken heeft gestaan van passie voor het theater en een nimmer aflatende zoektocht naar schoonheid. De mogelijkheid om te kiezen voor regisseurs en onderwerpen waarmee hij affiniteit... Lees verder >>
Monografie over een van de grootste en veelzijdigste Nederlandse actrices van de twintigste eeuw
De droom van iedere amateur-toneelspeler, om op een goede dag te worden ‘ontdekt’ te worden en vervolgens een engagement te krijgen aan een... Lees verder >>
Het verhaal van een bijzonder theatercollectief in een bijzondere tijd
Veel jonge theatermakers waren eind jaren zestig ontevreden over het Nederlands toneel. Er was weinig aandacht en geld voor experimenteel, kleinschalig toneel waarin jonge... Lees verder >>
Monografie over de toneelcarrière van de meester van de choreografische regie en voorvechter voor het oorspronkelijk Nederlandstalig toneel.
Dit is een monografie over de theatercarrière van Peter Oosthoek (1934), die in 1959 als eerste student... Lees verder >>
Een op duizenden feiten gebaseerd verslag van een zoektocht naar de achtergronden van Schmidts gevarieerde dramatische werk, dat vaak verborgen verbanden met haar persoonlijke leven blijkt te hebben.
Toen Parool-journalist Hans Vogel in 1999 overleed,... Lees verder >>
Een op duizenden feiten gebaseerd verslag van een zoektocht naar de achtergronden van Schmidts gevarieerde dramatische werk, dat vaak verborgen verbanden met haar persoonlijke leven blijkt te hebben.
Toen Parool-journalist Hans Vogel in 1999 overleed, was hij al een aantal jaren bezig met een biografie over Annie M.G. Schmidt. Zijn intensieve speurwerk leverde een grote hoeveelheid boeiend materiaal op dat, in de bewerking van Hans van den Bergh, heeft geleid tot een meeslepende reportage over Schmidts omgang met het toneel en de media, over vreugdevolle en moeizame schrijfprocessen en over liefde, vriendschappen, successen en teleurstellingen.Vogel sprak uitvoerig met een groot aantal vakgenoten en artiesten die Annie M.G. Schmidt van nabij leerden kennen en met haar hebben samengewerkt. Van haar zoon Flip van Duyn kreeg hij inzage in Annies persoonlijke archief en het omvangrijke brievenmateriaal.Wacht maar tot ik dood ben - de titel die Annie zelf aan Hans Vogel voorstelde - is geen biografie in de traditionele zin, maar een op duizenden feiten gebaseerd verslag van een zoektocht naar de achtergronden van Schmidts gevarieerde dramatische werk, dat vaak verborgen verbanden met haar persoonlijke leven blijkt te hebben. Het boek is verplichte lectuur voor elke liefhebber van het werk van Annie M.G. Schmidt.
Monografie over een theaterleven dat bijna zes decennia duurde
Deze monografie handelt over Henny Orri (1925) die in 1947 eindexamen deed aan de toneelschool in Amsterdam, waarna zij bij het Vrije Toneel van Cor Ruys werd gecontracteerd. Het... Lees verder >>