Macbeth, Een Midzomernachtdroom, Romeo & Julia en De Storm, vier Shakespeare klassiekers, worden in dit toneelstuk gemixt tot een smoothie shake. Zo wordt Prospero de vader van Julia en Ariёl, de luchtgeest, is Julia’s nanny. De MacBeths zijn de... Lees verder >>
Macbeth, Een Midzomernachtdroom, Romeo & Julia en De Storm, vier Shakespeare klassiekers, worden in dit toneelstuk gemixt tot een smoothie shake. Zo wordt Prospero de vader van Julia en Ariёl, de luchtgeest, is Julia’s nanny. De MacBeths zijn de ouders van Romeo. En Puck vergist zich net zo met de Ontwakende Liefdesbloem, alleen nu met Romeo en Julia. En de ezel komt er ook in voor, Julia en Titania kruipen als dolle verliefde honden achter hem aan. Kortom: het is een puinhoop. Een Shakepeariaanse puinhoop, dat gelukkig wel.
Kinderen zijn net acteurs: ze houden gewoon van spelen!
Maar op school is het meestal: 'Op je billen!' En thuis schuiven diezelfde billen toch ongemerkt richting smartphone of computer. Dat is jammer, want in hun hart houden kinderen nou juist zo van... Lees verder >>
Kinderen zijn net acteurs: ze houden gewoon van spelen!
Maar op school is het meestal: 'Op je billen!' En thuis schuiven diezelfde billen toch ongemerkt richting smartphone of computer. Dat is jammer, want in hun hart houden kinderen nou juist zo van doen...
Tijd voor wat actie dus! Dit boek, bedoeld voor kindercoaches, ouders en leerkrachten die wel behoefte hebben aan wat speelsheid voor hun kinderen, staat boordevol oefeningen uit de theaterwereld die kinderen helpen 'uit hun hoofd' te komen en weer maatjes te worden met hun eigen lijf.
Wat vertelt jouw lijf eigenlijk? Hoe kom je over? Sta je als een huis, of meer als een muis? Durf je mensen aan te kijken als je praat, of kijk je liever naar de grond? Laat je je stem klinken als een klok, of blijven je woorden steken in je mond?
Wat zou het fijn zijn als kinderen de taal van hun lijf (weer) leren kennen. Want uit ervaring weet ik dat je door lichaamsbewustzijn zelfvertrouwen krijgt, je je krachtig gaat voelen, weerbaar wordt en mensen je veel beter begrijpen!
Aan de hand van - vaak tragikomische - anekdotes en struggles uit mijn werkende leven verklap ik je in dit boek graag mijn tips en theateroefeningen die mij er altijd weer doorheen hebben gesleept en zet ik ze om in praktische tips voor kinderen. Tips voor thuis, voor op school - tips voor altijd!
Recensie(s)
Dit hartverwarmende boek gaat in op de grote impact die spelvormen kunnen hebben in geval van onzekerheid en angst bij kinderen. Spelvormen als handvatten om zelfvertrouwen te krijgen en beter in je vel te zitten. De auteur put uit eigen ervaring; ze is actrice, voelde zich op het toneel soms onzeker en had faalangst. Ze geeft en passant, op humoristische wijze, een inkijkje in de theaterwereld. Leren improviseren is van groot belang. De focus van het boek ligt op het ontwikkelen en gebruiken van de zintuigen, het belang van kijken, luisteren, ruiken en proeven om in contact te blijven met de ander en jezelf. Terug naar de magie van het leven. Een mooi tegenwicht wat betreft de praktijk van beeldschermen en immobiliteit. De tips vragen nauwelijks tijd en voorbereiding en zijn overal toepasbaar. Bijna onnadrukkelijk, dat is het mooie ervan, er wordt geen therapie bedreven. De auteur heeft een eigen praktijk als kindercoach (www.alles-stroomt.nl). De kleurentekeningen (oranje en blauw) zijn grappig en versterken de speelse sfeer van het boek. Met enkele gelinieerde pagina's voor eigen aantekeningen. Dit laagdrempelige, pedagogische handboek is bestemd voor leerkrachten, coaches en ouders. De spelvormen zijn zowel op school als thuis toepasbaar met kinderen van ca. 8 t/m 12 jaar.
Drama is een vast onderdeel van de Kennisbasis. Maar hoe geef je inspirerende dramalessen in het primair onderwijs? Zélf plezier hebben in drama is daarbij de eerste stap. Spelend leren en ontdekken biedt leerkrachten (in spe) actuele vaardigheden voor... Lees verder >>
Drama is een vast onderdeel van de Kennisbasis. Maar hoe geef je inspirerende dramalessen in het primair onderwijs? Zélf plezier hebben in drama is daarbij de eerste stap. Spelend leren en ontdekken biedt leerkrachten (in spe) actuele vaardigheden voor het inzetten van drama als activiteit, middel én doel. De gebruiker leert met theoretische en praktische inzichten een appel te doen op de natuurlijke aanleg voor drama en de creatieve ontwikkeling van ieder kind.
In het eerste deel van Spelend leren en ontdekken worden de algemene methodische en didactische theorie behandeld. In het tweede deel slaat het handboek een brug naar de lespraktijk met vele direct toepasbare handreikingen, zoals creatieve ontwikkeling, voorlezen en het organiseren van drama-activiteiten. Onderwerpen als 21e-eeuwse vaardigheden, culturele competenties, de ontwikkelingspsychologie van kinderen en de samenwerking met leergebieden als taal, geschiedenis en cultuureducatie maken dit boek een compleet en eigentijds naslagwerk. De koppeling tussen theorie en praktijk helpt studenten om zich systematisch en met plezier te bekwamen in het geven van dramalessen, zodat zij leerlingen al spelend kunnen laten leren en ontdekken. De bijbehorende website bevat video's, lesvoorbereidingsformulieren, bronnen voor verdieping en docentenmateriaal.
Voor wie Spelend leren en ontdekken is hét inspirerende handboek voor pabostudenten, studenten aan de docentenopleiding drama en leerkrachten in het basisonderwijs.
Over de auteur(s) Etje Heijdanus-de Boer was en Anouk van Nunen is docent dans en drama bij de Hogeschool InHolland. Beide auteurs zijn medeopstellers van de Kennisbasis Dans en Drama en schreven eerder DANS! Hans Boekel is docent drama en werkt als communicatieacteur en verzorgt nascholing van leerkrachten, Diane Carp is dramadocent en werkt als opleider/onderzoeker bij de master Kunsteducatie in Amsterdam en Petra van der Veer is docent cultuureducatie en drama bij de Marnix Academie.
Recensie(s)
Hedendaags, lijvig, goed ontsloten handboek over de functionele rol van drama binnen het basisonderwijs, specifiek bedoeld voor leerkrachten en pabo-studenten. Met als doel om kinderen effectief voor te bereiden op hun naderende rol binnen de huidige kennismaatschappij, waarin creatief, probleemoplossend denken en (gezamenlijk) handelen een must zijn. Het boek heeft een gedetailleerde inhoudsopgave, opgedeeld in een theoretisch en een praktisch gedeelte. De onderverdeling in heldere rubrieken en de cumulatieve samenvattingen per hoofdstuk maken het mogelijk om te 'surfen' door het geheel. Kleine iconen binnen de tekst verwijzen naar verdere online-informatie. Het gehanteerde vakjargon kan de leesbaarheid bemoeilijken. De bladspiegel wordt verlevendigd door onder meer toevoeging van foto's, opdrachten, tabellen en het werken met cursieve en gekleurde letters. Met trefwoordenregister
Toneel of theater voor kinderen… het is helemaal anders dan toneel voor volwassenen. Moeilijker? Nee, anders. Kinderen reageren heel spontaan, ze zijn niet zo ‘beleefd’ om te applaudisseren als het ze niet boeit, maar ze zijn wel zo... Lees verder >>
Toneel of theater voor kinderen… het is helemaal anders dan toneel voor volwassenen. Moeilijker? Nee, anders. Kinderen reageren heel spontaan, ze zijn niet zo ‘beleefd’ om te applaudisseren als het ze niet boeit, maar ze zijn wel zo ‘onbeleefd’ om beginnen te praten, te spelen of te geeuwen. We weten meteen of onze voorstelling de kinderen boeit of ze verveelt. Maar die spontaniteit kan zich ook positief uiten. Ze gaan al heel snel mee in de voorstelling en reageren enthousiast. Dat kan voor de acteurs heel nadelig werken als de voorstelling niet op een podium gebeurt. De kinderen beginnen dan raadgevingen te roepen naar de personages of staan soms zelfs recht om ‘mee te spelen’. Dat is mooi, want het bewijst dat je voorstelling ze boeit, maar anderzijds kan het nefast werken op de voorstelling en het kan helemaal uit de hand lopen. Acteren voor kinderen eist dus wel enige ervaring om bepaalde problemen op de juiste manier het hoofd te kunnen bieden. Met kinderen kom je steeds voor verrassingen te staan en onverwachte situaties oplossen zonder het stuk te storen, eist ervaring.
THUIS IN THEATER is een zoekboek voor alle leeftijden. Aan de hand van speelse prenten maakt illustrator Pieter De Poortere de zoeker wegwijs in het reilen en zeilen van een theaterhuis. Het boek biedt de kijker de mogelijkheid om een unieke blik achter... Lees verder >>
THUIS IN THEATER is een zoekboek voor alle leeftijden. Aan de hand van speelse prenten maakt illustrator Pieter De Poortere de zoeker wegwijs in het reilen en zeilen van een theaterhuis. Het boek biedt de kijker de mogelijkheid om een unieke blik achter de schermen te werpen. Het brengt de zoeker in het decoratelier, de repetitielokalen, de kantine en kantoren. De kijker kan op zoek naar het verloren gelopen meisje, de grote liefde van de kok, de eigenaar van de gevonden paraplu, het paard van Sinterklaas, de suppoosten van dienst en de ingepakte octopus.
Een oogstrelende en fascinerende kijk achter de schermen van een schouwburg: ideale kennismaking voor alle leeftijden!
Pieter De Poortere debuteerde in 2001 met het woordloze Boerke, dat meteen de prijs ontving voor beste Nederlandstalige album van het jaar. De kruising van de cynische humor en de onschuldige tekenstijl vormen een duidelijk eigen handschrift.
Deze nieuwe bundel bevat korte motivatiespelletjes om leerlingen te boeien, hen weer terug bij de les te halen en om de schooldag een stuk leuker te maken. Ze helpen bij het oplossen van negatieve situaties, bevorderen leerling-participatie en zorgen... Lees verder >>
Deze nieuwe bundel bevat korte motivatiespelletjes om leerlingen te boeien, hen weer terug bij de les te halen en om de schooldag een stuk leuker te maken. Ze helpen bij het oplossen van negatieve situaties, bevorderen leerling-participatie en zorgen voor plezier in het leren.Dit vervolg op de bestseller Spelletjes van 3 minuten om kinderen te motiveren bevat 100 nieuwe ideeën om de aandacht van uw klas wederom in 3 minuten en op een speelse manier te richten op de lesstof. Alle spelletjes zijn vrijwel zonder voorbereiding te doen en behoeven weinig ruimte of extra benodigdheden. Geschikt voor iedere docent die werkt met kinderen van 6-12 jaar. Nieuw in deze editie is de categorie Vandaag en morgen met spelletjes die inspelen op de snel groeiende digitale vaardigheden van de kinderen van nu. U kunt kiezen uit:
rustgevende spelletjesschrijfspelletjestaalspelletjesbewegingsspelletjes communicatiespelletjesdenkspelletjesreactiespelletjestekenspelletjesdigitale spelletjes (nieuw!)
Van onrust in slechts enkele minuten naar rust en concentratie, dat moet een docent toch als muziek in de oren klinken. Zo’n bijna magische werking hebben de motivatiespelletjes in dit boek.
Kinderen vinden het heerlijk om te bewegen en bovendien is het zeer gezond. Op school moeten ze echter toch vaker stil zijn en stil zitten. Deze korte bewegingsspelletjes voor kinderen van 4 – 10 jaar zijn hiervoor een uitkomst. Ze zijn... Lees verder >>
Kinderen vinden het heerlijk om te bewegen en bovendien is het zeer gezond. Op school moeten ze echter toch vaker stil zijn en stil zitten. Deze korte bewegingsspelletjes voor kinderen van 4 – 10 jaar zijn hiervoor een uitkomst. Ze zijn humoristisch, de begeleidende teksten rijmen en op het ritme van de tekst worden de bewegingen aangegeven. Met deze spelletjes oefenen de kinderen om afzonderlijke lichaamsdelen doelbewust te bewegen of bepaalde lichaamshoudingen aan te nemen en vast te houden. De spelletjes kunnen gemakkelijk worden gedaan op elk tijdstip en zonder voorbereiding, bijvoorbeeld tussen 2 lesuren door op school of bij de kinderopvang, kortom overal waar met jonge kinderen wordt gewerkt.Dit is het derde 3-minuten spelletjesboek van Panta Rhei; eerder verschenen het populaire Spelletjes van 3 minuten om kinderen te motiveren, en Concentratiespelletjes van 3 minuten.Jutta Bläsius is onderwijzeres met een Montessorischool-diploma. Ze is ontspanningspedagoge en heeft een extra kwalificatie in psychomotoriek. Ze schreef meerdere boeken over beweging en ontspanning.
Performing children have a very special existence which sometimes sets them apart from their peers. Parents are often excluded from this world but are expected to support them all the way. There is very little authoritative advice on how to cope and what... Lees verder >>
Performing children have a very special existence which sometimes sets them apart from their peers. Parents are often excluded from this world but are expected to support them all the way. There is very little authoritative advice on how to cope and what to expect.This book will help children and their parents navigate their way through all of this: to advise, guide, inform and demystify the wonderful world of live theatre.Packed full of practical advice and information on all aspects of the life of a child actor, it is written by the leading children’s casting director and administrator in the UK, who has worked on many large shows including Oliver!, Shrek, The Sound of Music, Mary Poppins and Matilda. "A ‘must read’ for all parents of aspiring performers. An all encompassing, comprehensive, informative and intelligent guide. Brilliant!" - Sylvia Young
Honderd dynamische spelletjes voor meer energie en een betere sfeer in de groep. Geschikt voor alle leeftijden vanaf 10 jaar.
Recensie(s)
Dit boek bevat honderd spelletjes om mensen in een groep te motiveren en een team te laten worden. De spelen... Lees verder >>
Honderd dynamische spelletjes voor meer energie en een betere sfeer in de groep. Geschikt voor alle leeftijden vanaf 10 jaar.
Recensie(s)
Dit boek bevat honderd spelletjes om mensen in een groep te motiveren en een team te laten worden. De spelen zijn ingedeeld in rubrieken (bijvoorbeeld kennismaken, groepsgevoel versterken, omgaan met conflicten en nieuwe energie opdoen). Bij elk spel staan naast de beknopte uitleg aangegeven wat de tijdsduur is en het doel (bijvoorbeeld motivatie, spanning wegnemen, ongewenst gedrag veranderen en vertrouwen winnen). Meestal is weinig materiaal nodig. Het boek is bedoeld voor leidinggevenden in het onderwijs, het jeugdwerk en verenigingen, maar ook voor commerciele instellingen om de teambuilding te bevorderen en groepsprocessen te sturen. De rol van de spelleider is van groot belang; om die reden staat bij een aantal spelen aangegeven dat de spelleider iemand moet zijn met ervaring op dit gebied. De spelletjes zijn bedoeld voor groepen van vijf tot dertig personen in de leeftijd vanaf 10 jaar. Een boek met veel mogelijkheden op het gebied van sociaal-emotionele vorming en creativiteit. Duidelijke druk, kleine zwart-witillustraties.
Het belang van veel en regelmatig bewegen wordt steeds meer ingezien. Als kinderen hun overmaat aan energie niet regelmatig kunnen ontladen als gevolg van passieve vormen van vrijetijdsbesteding, leidt dat onder andere tot agressief gedrag en... Lees verder >>
Het belang van veel en regelmatig bewegen wordt steeds meer ingezien. Als kinderen hun overmaat aan energie niet regelmatig kunnen ontladen als gevolg van passieve vormen van vrijetijdsbesteding, leidt dat onder andere tot agressief gedrag en concentratieproblemen. Ook obesitas en andere gezondheidsproblemen worden mede veroorzaakt door een tekort aan beweging. De spelvormen in dit boek geven de basisschooldocent talrijke creatieve, vrolijke en verrassende ideeën om aan deze behoefte aan beweging tegemoet te komen.
De spelletjes zijn zowel gericht op de lichamelijke als geestelijke fitness van de kinderen en onderverdeeld in 3 categorieën: 1ste categorie: spelletjes gericht op de lichamelijke fitness; 2de categorie: spelletjes gericht op ontwikkeling van geestelijke fitness; 3de categorie: combinatie van beide spelvormen.
Almuth Bartl is pedagoog met een langdurige ervaring in allerlei onderwijsvormen, en auteur van talrijke boeken over educatieve spelvormen.
Spelletjes van 3 minuten om kinderen te motiveren. 110 korte spelletjes en activiteiten voor kinderen van 6 – 12 jaar. Er zijn talloze momenten tijdens een les dat de aandacht van de leerlingen wegzakt. Beter dan vermaningen of straf werkt dan het... Lees verder >>
Spelletjes van 3 minuten om kinderen te motiveren. 110 korte spelletjes en activiteiten voor kinderen van 6 – 12 jaar. Er zijn talloze momenten tijdens een les dat de aandacht van de leerlingen wegzakt. Beter dan vermaningen of straf werkt dan het inzetten van een van deze spelletjes: ook midden in de les!
Recensie(s)
NBD|Biblion recensieRondom vier thema's (op je stoel, bewegen, communiceren en lange spelletjes) worden 110 korte spelletjes en activiteiten behandeld die een leerkracht kan aanbieden aan zijn klas op het moment dat de motivatie van zijn leerlingen wegzakt. Doel is om de concentratie weer op peil te brengen. Bij ieder spelletje/activiteit dat steeds op een aparte bladzijde beschreven staat, worden de leeftijdsgroep, het doel, vakgebied en de groepsvorm vermeld. Daarna volgt een gemakkelijk te volgen stap-voor-stap-gebruiksaanwijzing die de veel te uitgebreide inleiding overbodig maakt. De uitvoering is niet moeilijk en de inhoud van de meeste spelletjes zal zeker aanslaan bij de kinderen. Doelgroep is de leerkracht op de basisschool. Het geheel ziet er overzichtelijk uit met hier en daar simpele zwart-witillustraties.
Na het overdonderende succes van KLEIN APPLAUS een splinternieuw creaboek voor 9- tot 12-jarigen!
Hoe kan je erg leuk en zinvol toneelspelen met kinderen van 9 tot 12 jaar? Groot Applaus geeft een speels en doordacht antwoord. Het is het vervolg op... Lees verder >>
Na het overdonderende succes van KLEIN APPLAUS een splinternieuw creaboek voor 9- tot 12-jarigen!
Hoe kan je erg leuk en zinvol toneelspelen met kinderen van 9 tot 12 jaar? Groot Applaus geeft een speels en doordacht antwoord. Het is het vervolg op Klein Applaus, dat intussen in verschillende lerarenopleidingen als handboek gebruikt wordt.
Groot Applaus is een doe-boek voor in de dagelijkse lespraktijk. Je vindt er 36 kant-en-klare lessen binnen het domein ‘drama’ en heldere achtergrondinformatie om als leerkracht zelf drama-activiteiten te bedenken en te begeleiden.
Een korte recensie Na Klein applaus, drama-activiteiten met 3- tot 9-jarigen (2003) staan in dit deel drama-activiteiten centraal voor de bovenbouw van de basisschool (9-12 jaar). Na een theoretische onderbouwing (wat is drama, hoe bouw je lessen op, welke plek neemt het in binnen muzische vorming, welke randvoorwaarden moet je creëren) wordt het grootste deel van dit eenvoudig uitgevoerde boek in beslag genomen door een leerlijn, gepresenteerd in de vorm van in totaal 24 lessen. Deze lessen (vaak inspelend op een actuueel thema) worden gepresenteerd in een vast format (werken aan..., materiaal, inspiratie, korte samenvatting, uitwerking en eventueel varianten) wat de leerlijn overzichtelijk maakt in het gebruik. Het taalgebruik is helder en zeker niet moeilijk. De volwassen doelgroep bestaat uit iedereen op de basisschool die zich bezig houdt met muzische vorming, maar ook voor pabo-studenten is het motiverende stof. Met een aantal afbeeldingen in zwart-wit. - Mac Steenaart (Nederlandse bibliotheekdienst)
Waarom 20 Seconden Sketches?Iedere leerkracht herkent het wel: u wilt eens iets speciaals doen met de kinderen, maar wat? Dit boekje met 20 grappige hele korte sketches biedt uitkomst: hier kunnen kinderen al op jonge leeftijd vast en zeker hun... Lees verder >>
Waarom 20 Seconden Sketches?Iedere leerkracht herkent het wel: u wilt eens iets speciaals doen met de kinderen, maar wat? Dit boekje met 20 grappige hele korte sketches biedt uitkomst: hier kunnen kinderen al op jonge leeftijd vast en zeker hun creativiteit en gevoel voor drama in kwijt. Het is bovendien niet alleen leuk, maar ook leerzaam. Het uitbeelden van deze sketches bevordert de sociale vaardigheden van de kinderen. Ze leren zich te uiten, samen te werken, een rol te spelen, na te denken over de opvoering, emoties te tonen, zich te verbeteren door oefening, zelfbewust op te treden, te improviseren, etc. Een korte sketch is ook geschikt als terugkerend tussendoortje: een welkome afwisseling. Voor gebruik in de les, tijdens een weeksluiting of op een schoolavond. Een goede sketch geeft de spelers de ruimte om zich in te leveren. Waaruit bestaat 20 Seconden Sketches?In dit kopieerboek vind u 20 'Twintig Seconden Sketches', 2 blanco sketches, waarmee kinderen een eigen sketch kunnen maken en 2 blanco sketches, waarvan de titel al is gegeven. Per sketch worden naast de titel, rolspelers en de rolteksten ook suggesties voor het decor gegeven. Een nuttig boek waar u zo mee aan de slag kunt. Voor welke leerlingen is 20 Seconden Sketches geschikt?20 Seconden Sketches is geschikt voor leerlingen vanaf groep 5.
Negen gloednieuwe teksten van Ad de Bont. Met De staljongen van de Hollandsche Manege, Mozart in Moskou, Brace Hendrik, Bloedcorvee, Matchfixing, De wereld volgens Calamity Jane, King Bi, De vergeten zoon van Willem van Oranje en... Lees verder >>
Negen gloednieuwe teksten van Ad de Bont. Met De staljongen van de Hollandsche Manege, Mozart in Moskou, Brace Hendrik, Bloedcorvee, Matchfixing, De wereld volgens Calamity Jane, King Bi, De vergeten zoon van Willem van Oranje en Victorie
Geef je kind een bal en ga samen spelen! Door de eeuwen heen en in alle culturen vormen spel en speelsheid het meest natuurlijke ontwikkelingsmiddel voor kinderen. Ongeacht hun afkomst, ongeacht wie ze zijn. Dit boek toont dat ouders, opvoeders die... Lees verder >>
Geef je kind een bal en ga samen spelen! Door de eeuwen heen en in alle culturen vormen spel en speelsheid het meest natuurlijke ontwikkelingsmiddel voor kinderen. Ongeacht hun afkomst, ongeacht wie ze zijn. Dit boek toont dat ouders, opvoeders die actief en met plezier investeren in een hechte relatie met hun kind, bouwen aan een waardevol fundament. Als kinderen in hun eerste levensjaren in een liefdevolle, stabiele omgeving opgroeien, wordt een gezonde basis gelegd voor hun verdere leven. Het stimuleert actief de hersenontwikkeling en vergroot zo hun toekomstperspectief. De stevige band met hun opvoeders zorgt voor vertrouwen in zichzelf, anderen en de wereld. En het mooie is: iedereen, van ouder, verzorger tot leerkracht, pleegouders of therapeut, kan hieraan bijdragen. Spelenderwijs. Elke dag opnieuw.
In Spelenderwijs verbinden en hechten gaan achtergrond en écht doen hand in hand. Het is een inspiratiebron met zeker honderd spelvoorbeelden die het hechtingsproces bevorderen en helen. Door elke dag opnieuw samen te spelen en te beleven. Het is een boek voor iedereen die met kinderen werkt en leeft. Daarnaast kan het worden gebruikt door Theraplay®-therapeuten en als praktisch naslagwerk tijdens opleidingen en nascholingstrajecten waarbij hechting aan bod komt.
Spelenderwijs verbinden en hechten wil inspireren, maar vooral motiveren om actief en met veel plezier aan de gang te gaan.
Kinderen en spelen zijn al bijna een heel leven de grote passie van Micheline Mets. Ze werkt als speltherapeute, heeft haar eigen praktijk Ilmatar en was lange tijd verbonden aan Het Haags Kinder- en Jeugdtherapeuticum: Top Referent Trauma Centrum van Intermetzo. Micheline Mets is een van de eerste in Nederland gecertificeerde Theraplay®- therapeuten.
Recensie(s)
Centraal in dit boek staat het thema 'hechting'. 111 voorbeelden van spelletjes kunnen een middel vormen om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen tot tien jaar te bevorderen en een stabiele en veilige sfeer te scheppen tussen kinderen en zorgzame volwassenen. In het inleidende, theoretische deel is er aandacht voor onder andere zintuigen, hersenontwikkeling, gedragsverandering, hechting en voor de rol van de opvoeder. Daarna volgt uitleg van de spelletjes op telkens een bladzijde. Daarbij staat een leeftijdindicatie en informatie over aantal deelnemers, benodigdheden, een aanduiding vanuit de zintuigen en vanuit Theraplay en een speluitleg met variaties. De spelletjes zijn eenvoudig en vragen weinig materiaal (bv. kussens, veertjes, ballonnen en schuim). Zowel voor de weinige kleine illustraties als voor de tekst is een blauwe kleur gebruikt. Bevat een register. De kaartjes op zes dubbele bladzijden achterin voor een spel kunnen ook worden gedownload. Een praktisch boek, geschreven door een deskundige op het gebied van speltherapie en met kennis van onder meer Rudolf Steiner en Theraplay. Een uitgave voor iedereen die met kinderen van ca. 2 t/m 10 jaar leeft en werkt zoals ouders, leerkrachten, therapeuten en verpleegkundigen.
In dit komische boek, boordevol grappen en moppen, gaan kinderen samen met cartoonfiguur André van Duin op een spannende zoektocht naar de Bron van de Lach. Genietend van de fratsen van André ontmoeten ze de meest vreemde figuren en beroemde komieken... Lees verder >>
In dit komische boek, boordevol grappen en moppen, gaan kinderen samen met cartoonfiguur André van Duin op een spannende zoektocht naar de Bron van de Lach. Genietend van de fratsen van André ontmoeten ze de meest vreemde figuren en beroemde komieken en gaan ze tapdansend door Hollywood. Bestudeer de 11 tips voor als je komiek wilt worden en lees de weetjes over o.a. Charlie Chaplin en Laurel & Hardy. Een collector’s item voor iedereen die van lachen houdt.
Er zijn altijd een groot aantal verenigingen of scholen die om diverse redenen ook eens een toneelstuk willen opvoeren. Uit louter pret of om geld in te zamelen, de redenen kunnen allerlei zijn, maar die verenigingen hebben geen ervaring in... Lees verder >>
Er zijn altijd een groot aantal verenigingen of scholen die om diverse redenen ook eens een toneelstuk willen opvoeren. Uit louter pret of om geld in te zamelen, de redenen kunnen allerlei zijn, maar die verenigingen hebben geen ervaring in toneelspelen en vooral niet in het opzetten van een toneelstuk. Voor deze verenigingen is dit boekje bestemd. U vindt hier een groot aantal aanwijzingen en suggesties, adviezen en achtergronden, die u moeten toelaten om een toneelstuk met succes op te voeren. Natuurlijk zijn we allemaal slechts amateurs, maar ook amateurs die eenmalig op de planken staan, kunnen een goed stuk brengen als ze op alles voorbereid zijn en met overleg te werk gaan. Het is bij deze verenigingen natuurlijk niet de bedoeling om hoge kwaliteit te brengen en het publiek zal dat beslist wel begrijpen, maar toch moeten we er naar streven om een stuk in de best mogelijke omstandigheden op te voeren. Meestal ontbreekt het aan financiële middelen om een regisseur aan te trekken en moet men alles ‘van binnen uit’ proberen op touw te zetten. Dan leest u eerst even dit boekje, want het zal een grote steun betekenen voor onervaren toneelmensen.
Een rondleiding voor kinderen (en hun ouders) met ambities in de wereld van professionele film-, televisie- & musicalproducties
Misschien heb je ooit eens in een professionele musical gespeeld. Of zou je heel graag in een professionele film willen... Lees verder >>
Een rondleiding voor kinderen (en hun ouders) met ambities in de wereld van professionele film-, televisie- & musicalproducties
Misschien heb je ooit eens in een professionele musical gespeeld. Of zou je heel graag in een professionele film willen spelen. Ben je heel erg jaloers op de kinderen Von Trapp in 'The Sound of Music' of op de hoofdrolspelers in 'Harry Potter'? Dan is dit boek iets voor jou! Tegelijkertijd is dit boek ook zeer geschikt voor u als ouder. Want u bent degene die uw kind moet opgeven voor een auditie, chauffeur moet zijn naar een filmset of bij wie het kind thuiskomt na een lange dag repeteren. Ook voor u willen wij in dit boek zoveel mogelijk duidelijkheid verschaffen en uitleggen hoe de wereld van de ogenschijnlijke glitter en glamour in elkaar steekt. In dit boek leggen we uit wat je allemaal tegen kunt komen als je professioneel in een tv-, film- of musicalproductie wilt spelen of gaat spelen. We geven antwoord op vragen als "hoe en waar vind je een auditie?", "waar moet je rekening mee houden als je gecast bent?", "hoe zit het met de kinderarbeidsinspectie?", "wat is de rol van ouders, van het proces van casting tot meedoen aan een project?". Ook staan er interviews in met ex-kindsterren en geven zij tips en advies.
Hilarische spelletjes en humoristische creatieve activiteiten voor kinderen van 4 tot 15 jaar Kennismakingsspelen - humorspelen - geluidsgrappen - grappen met materiaal - overdrijvingen - over de top humor - tekstgrappen - logica en onlogica -... Lees verder >>
Hilarische spelletjes en humoristische creatieve activiteiten voor kinderen van 4 tot 15 jaar Kennismakingsspelen - humorspelen - geluidsgrappen - grappen met materiaal - overdrijvingen - over de top humor - tekstgrappen - logica en onlogica - muzikale lachspelen - humor in de film
100 lachspelen bevat fantasievolle dynamische oefeningen en activiteiten waarin humor centraal staat, bedoeld voor alle basisschooldocenten, docenten Nederlands en drama, en begeleiders in het jeugdwerk. Ze zijn geschikt voor kinderen van 4 tot 15 jaar. Het belangrijkste doel van de spelletjes is kinderen te laten lachen en het creëren van een vrolijke sfeer in de groep. Daarbij kunnen de kinderen zich ontspannen en nieuwe energie opdoen. Deze spelletjes kunnen een wat gespannen sfeer in de groep direct verbeteren. Tevens bevat het boek praktische informatie en tips voor de spelleider bij het organiseren van de spelletjes in de klas.
Veel spelletjes zijn geïnspireerd door de grote komieken: Laurel en Hardy, Charlie Chaplin, Mr. Bean, Dorus, de Marx Brothers en Monty Python. Daarnaast zijn tekenfilms een belangrijke inspiratiebron.
Er zijn muzikale lachspelen, zoals de ‘lachsymfonie’, spelen waarbij rare geluiden gemaakt moeten worden, overdrijvingsspelen en spelen waarbij grime, kostuums en rekwisieten worden gebruikt. Kinderen kunnen hun lol niet op wanneer ze opdrachten krijgen als: Pak met je linkerhand je neus vast; pak met je rechterhand je linkeroor vast; laat los en klap met de handen op de knieën. Ze mogen het lied Vader Jacob lachen in plaats van zingen en gaan een banaan interviewen.
Het boek is geïllustreerd met hilarische foto’s van Hakim Traïdia en Paul Rooyackers.
De auteurs Paul Rooyackers is spelpedagoog met een langdurige ervaring in het onderwijs en jeugdwerk. Hij schreef talrijke boeken over dans, drama en taalexpressie. Hakim Traïdia is bekend van ‘Sesamstraat’ en van talloze optredens in binnen- en buitenland.
Na de pauze: Spelen met drama, bewegen en muziek Voor iedereen die graag meer met drama in de les wil en op zoek is naar inspiratie en lesideeën biedt Na de pauze zeker uitkomst! Naast de nodige achtergrondinformatie biedt het boek volop concrete... Lees verder >>
Na de pauze: Spelen met drama, bewegen en muziek Voor iedereen die graag meer met drama in de les wil en op zoek is naar inspiratie en lesideeën biedt Na de pauze zeker uitkomst! Naast de nodige achtergrondinformatie biedt het boek volop concrete ideeën. In Na de pauze vindt u o.a. dramaoefeningen, spellen, tips, muzikale uitwerkingen en bewegingselementen. Voor wie is Na de pauze geschikt? Na de pauze is geschikt voor leerkrachten en begeleiders die graag en goed met drama-activiteiten aan de slag gaan. Waaruit bestaat Na de pauze? De uitgave bestaat uit een cd met liedjes, muziekfragmenten en andere geluiden ter ondersteuning van drama-activiteiten. De serie Zorg voor Rust De uitgaven in de serie Zorg voor rust gaan over thema's of vakgebieden in het basisonderwijs die vaak geen hoge prioriteit krijgen, maar wel belangrijk zijn. De uitgekozen thema's brengen rust, aandacht, zorg en verdieping voor leerkracht én leerlingen. Thema's die aan bod komen zijn o.a. communicatie, gesprekstechnieken, leer- en leefomgeving, beweging en muziek.
Kunst is niet zomaar een paar kloddertjes verf op een doek, wat letters in een boek of losse muzieknoten in een compositie. Arend van Dam en Alex de Wolf hebben na het daverende succes van Lang geleden..., In een land hier ver vandaan en Overal en ergens... Lees verder >>
Kunst is niet zomaar een paar kloddertjes verf op een doek, wat letters in een boek of losse muzieknoten in een compositie. Arend van Dam en Alex de Wolf hebben na het daverende succes van Lang geleden..., In een land hier ver vandaan en Overal en ergens hun talenten weer gebundeld in een kleurrijk geïllustreerde voorleesbundel met vijftig verhalen over de belangrijkste kunstenaars uit de Nederlandse geschiedenis en het heden. Een hele kunst neemt je mee langs diverse artistieke disciplines, zoals de schilderijen van Rembrandt van Rijn en de gedichten van Joost van den Vondel, maar ook de choreografieen van Hans van Manen en de gebouwen van Rem Koolhaas komen in deze bundel aan de orde.
Recensie(s)
NBD|Biblion recensieIn navolging van zijn vorige voorleesboeken zoals 'Lang geleden...' (Zilveren Griffel 2008) en 'Overal en ergens'*, nu vijftig verhalen over Nederlandse kunstenaars. In verhalen van hooguit drie pagina's komen kunstenaars uit verschillende tijden en uiteenlopende disciplines als beeldende kunst, literatuur, theater, dans, film en muziek aan de orde. Vermeer zoekt zijn schilderijen met zijn ogen, Lucebert ziet in alles poezie en Janine Jansen weet je met haar viool te ontroeren. Per discipline worden twee tot tien verhalen verteld, alle eindigen met 'dat is... een hele kunst'. Steeds komt een ander onderdeel van het kunstenaarschap aan bod: inspiratie, volhouden, carriere of jezelf zijn. Hoewel goed gekozen illustraties in aquareltechniek een belangrijke rol spelen, schreeuwen sommige verhalen om een afbeelding van het echte werk. Taalgebruik, vorm en inhoud zijn goed afgestemd op de doelgroep. De tekst staat in twee kolommen. Geschikt voor spreekbeurten, werkstukken en klassikaal gebruik. Met inhoudsopgave en losse poster**. Een inspirerend kunstboek om voor te lezen aan kinderen vanaf ca. 7 jaar, zelf lezen vanaf ca. 9 jaar.
Concentratiespelletjes van 3 minuten is het vierde boek van de bekende auteur Rosemarie Portmann. Het zijn korte, krachtige activiteiten voor tussendoor om de afdwalende aandacht van de kinderen weer te richten op iets wat ze leuk vinden: een spelletje.... Lees verder >>
Concentratiespelletjes van 3 minuten is het vierde boek van de bekende auteur Rosemarie Portmann. Het zijn korte, krachtige activiteiten voor tussendoor om de afdwalende aandacht van de kinderen weer te richten op iets wat ze leuk vinden: een spelletje. Concentratie is het bewust richten van de aandacht op één onderwerp, liefst met alle zintuigen. Dat is vaak vermoeiend: daarom zijn korte onderbrekingen van de les soms noodzakelijk. Gebruik daarvoor een of twee van deze korte spelletjes per dag: midden onder een les of tussen twee lessen door. De kinderen komen even op adem en verzamelen nieuwe energie voor de volgende les. Deze bundel bevat twee soorten spelletjes: Concentratiespelletjes in groepsverband. Hierbij wordt het spel door de hele klas, of in groepjes gedaan. Individuele concentratiespelletjes. Hierbij werkt ieder kind voor zich. De meeste spelletjes hebben geen hulpmiddelen of voorbereiding nodig. Ze kunnen direct gespeeld worden, overal waar met kinderen wordt gewerkt.
Recensie(s)
Hoe leer je kinderen die gauw zijn afgeleid om zich (kort) te concentreren? Daarvoor staan er in dit boek 120 voorbeelden. In het grootste gedeelte van het boek worden spelletjes uitgelegd die in groepsverband gespeeld kunnen worden. Ze staan gerangschikt naar acht thema's (onder andere luisteren, voelen, stilte, kijken, ruiken, bewegen). Als aanvulling op de groepsspelletjes zijn er 24 individuele spelletjes opgenomen zoals werken met getallen, ordenen en zoekplaatjes. Voor alle voorbeelden geldt dat ze eenvoudig zijn, geen voorbereiding vragen en dat er alleen soms pen en papier nodig zijn. Bij alles staat het spelplezier voorop. De inleiding vooraf en de uitleg bij de voorbeelden zijn duidelijk, het lettertype is prettig leesbaar en zwart-witillustraties verlevendigen de tekst. Een leuke uitgave voor de basisschool, de BSO, jeugdclubs, maar ook voor thuis. Van de auteur (een Duitse schoolpsycholoog) verscheen eerder onder andere '100 ontspannings- en concentratiespelen' (2000), gericht op kinderen van zes tot zestien jaar. Vanaf ca. 4 t/m 10 jaar.
Dit boek gaat over theater. Over hoe je zelf met een groep vrienden of op school een toneelstuk kunt maken. Bij elke stap krijg je tips. Zoals voor het schrijven van toneeltekst, het regisseren en natuurlijk acteren. Maar ook adviezen voor decor en... Lees verder >>
Dit boek gaat over theater. Over hoe je zelf met een groep vrienden of op school een toneelstuk kunt maken. Bij elke stap krijg je tips. Zoals voor het schrijven van toneeltekst, het regisseren en natuurlijk acteren. Maar ook adviezen voor decor en kostuums, het voeren van promotie en hoe je plankenkoorts te lijf gaat. Daarnaast wordt een enthousiaste groep kinderen gevolgd op weg naar hun voorstelling ‘Een Midzomernachtdroom’, gebaseerd op het toneelstuk van William Shakespeare. Met foto’s en citaten kun je zien hoe de kinderen alle stappen doorlopen. In dit boek staan ook interviews met bekende theatermensen, namelijk: Frank Groothof, Ellen ten Damme, Peter Faber, Waldemar Torenstra, Renee Soutendijk, Kitty Courbois, Arjan Ederveen, Birgit Schuurman, Henny Vrienten & Kim-Lian van der Meij. Kinderen vroegen de artiesten het hemd van hun lijf. Over hun persoonlijke ervaringen en tips voor het maken van een eigen toneelstuk. Een praktisch, enthousiasmerend, lees-, kijk-, en doeboek voor kinderen die theater willen maken. Handig op school, de buitenschoolse opvang, jeugdtheatergroepen en vriendentheaterclubjes. Om direct mee aan de slag te gaan!
Een bundel verhalen, voorzien van werksuggesties. / De avonturen zijn van Ton Rosier en de werksuggesties van Marcel van Dijck. / De verhalen in deze bundel zijn geschreven om mee aan het werk te gaan op velerlei... Lees verder >>
Een bundel verhalen, voorzien van werksuggesties. / De avonturen zijn van Ton Rosier en de werksuggesties van Marcel van Dijck. / De verhalen in deze bundel zijn geschreven om mee aan het werk te gaan op velerlei wijze.
Kinderen verleiden tot toneelspel is een praktisch handboek voor leerkrachten en groepsleiders die met hun groep toneel willen spelen zonder al te veel voorbereidingen te moeten treffen. Dit boek bevat tal van aanwijzingen over spellessen en repetities.... Lees verder >>
Kinderen verleiden tot toneelspel is een praktisch handboek voor leerkrachten en groepsleiders die met hun groep toneel willen spelen zonder al te veel voorbereidingen te moeten treffen. Dit boek bevat tal van aanwijzingen over spellessen en repetities. Voor specifieke spelproblemen
vindt u gerichte eenvoudige oefeningen. Ook wordt duidelijk hoe u een verhaal of kinderboek kunt bewerken tot een toneelstuk. Voor belangrijke momenten in het (school)jaar heeft de auteur een aantal kant en klare toneelstukken met handleidingen opgenomen.
Voor de pabo is dit boek zeer bruikbaar ter vergroting van de vaardigheid van leiding geven aan toneelspel van het basisschoolkind. Oók wanneer de pabostudent of de leerlingen nog niet vertrouwd zijn met toneelspel in de klas. Ook andere professionals die met kinderen toneel willen spelen (kinderopvang, jeugdwerk, buurthuizen) kunnen met dit boek als handleiding aan de slag