Jonathan Keates vertelt in 'Messiah' de geschiedenis van de compositie en het voortleven ervan na Händels dood. Keates beschouwt de 'Messiah' in verhouding tot de andere werken van de componist en kijkt naar het oratorium zelf en het religieuze aspect... Lees verder >>
Jonathan Keates vertelt in 'Messiah' de geschiedenis van de compositie en het voortleven ervan na Händels dood. Keates beschouwt de 'Messiah' in verhouding tot de andere werken van de componist en kijkt naar het oratorium zelf en het religieuze aspect ervan ten tijde van de Verlichting. Dit gezaghebbende boek is verplichte kost voor alle liefhebbers van klassieke muziek.
In de nazomer van 1741 componeerde Georg Friedrich Händel in slechts vierentwintig dagen een oratorium vol aria's en melodieuze refreinen, met teksten uit de 'King James Bible'. De première in Dublin van dit vernieuwende werk was een succes, maar de eerste concerten in Londen werden koeltjes ontvangen.
Tegenwoordig geldt de 'Messiah' als een absoluut meesterwerk van de barokmuziek. Het is een van de meest uitgevoerde en opgenomen stukken, met een rijke uitvoeringstraditie rond Kerstmis in de gehele westerse wereld.
Jonathan Keates is een prijswinnend biograaf en schrijver van reisverhalen en romans. Eerder schreef hij de biografieën 'Handel' en 'Purcell'. Hij schrijft regelmatig voor 'The Observer' en 'The Times Literary Supplement'.
Ruhe sanfte, sanfte Ruh!
Passiemuziek, een veelkleurig palet door de eeuwen heen
Bij Pasen denk je meteen aan Bachs Matthäus- en Johannes-Passion. Er bestaan echter veel meer composities voor de tijd rond Pasen. Dit boek geeft een overzicht van... Lees verder >>
Ruhe sanfte, sanfte Ruh!
Passiemuziek, een veelkleurig palet door de eeuwen heen
Bij Pasen denk je meteen aan Bachs Matthäus- en Johannes-Passion. Er bestaan echter veel meer composities voor de tijd rond Pasen. Dit boek geeft een overzicht van die vele andere werken. Wanneer zijn ze ontstaan, welke functie hadden deze stukken binnen en buiten de liturgie en hoe gingen componisten om met teksten? Ook Bachs meesterwerken ontbreken niet in dit boek.
De tekst van het lijdensverhaal heeft vele elementen in zich en de muziek heeft talrijke vormen aangenomen, als Passie en Stabat Mater, in vocale en instrumentale vorm, in meer hoge en meer lage kunst. Gespeeld in wisselende omstandigheden en vanuit verschillende wensen.
Emanuel Overbeeke (1958) studeerde muziekwetenschap in Utrecht en New York. Hij promoveerde over Nederlandse muziek bij Nederlandse symfonieorkesten, werkte als docent en schreef meerdere boeken over muziek. De schrijver en publicist is ook een veelgevraagd spreker.
Offenbach werd door de Parijzenaars uitgelachen vanwege zijn slechte Frans. Hoe dan ook, Jacques was niet graag op het conservatorium en ontvluchtte de ijzeren discipline van Cherubini al na een jaar. Zijn broer vond onderdak bij de opera van... Lees verder >>
Het concerto, de triosonate, de cantate met zijn aria´s en recitatieven. Al deze genre´s waarin Bach zijn meesterschap heeft getoond, zijn ontwikkeld in Italië. Als autodidact bestudeerde Bach werken van Italiaanse meesters, hij bewerkte ze,... Lees verder >>
Het concerto, de triosonate, de cantate met zijn aria´s en recitatieven. Al deze genre´s waarin Bach zijn meesterschap heeft getoond, zijn ontwikkeld in Italië. Als autodidact bestudeerde Bach werken van Italiaanse meesters, hij bewerkte ze, en hij voerde ze uit. Italiaanse invloeden, dikwijls afkomstig uit de in opkomst zijnde opera, brachten frisheid en virtuositeit in zijn muziek, maar ook dramatiek, zoals in de Matthäus Passion. In Johann Sebastian Bach en de Italiaanse barok (met als ondertitel: Alla maniera Italiana) wordt Bach tegen deze achtergronden belicht, en dan ook vanuit verschillende rollen, zoals die van vader, broer, leraar, vriend, componist en uitvoerend musicus. Net als in Dansen met Bach schetst Wim Faas in een mix van historische feiten en literaire fictie een levendig beeld van de grootste componist aller tijden. Voor hen die nog niet zo bekend zijn met Bach levert Alla maniera Italiana een originele kennismaking op, Bach-kenners daarentegen zullen verrassende nieuwe gezichtspunten ontdekken. Alla maniera Italiana wordt gecomplementeerd met een unieke serie korte portretten van Italiaanse componisten wiens composities Bach heeft bewerkt en veelal ook daadwerkelijk heeft uitgevoerd.
Met een voorwoord van Ton Koopman
In meer dan 100 hoofdstukken interviewt Erik Voermans de belangrijkste hedendaagse componisten of bespreekt hij hun muziek. Van Andriessen tot Zappa, van Boulez tot Xenakis en van Einaudi tot JacobTV. Ter sprake komen de dilemma's, raadsels en... Lees verder >>
In meer dan 100 hoofdstukken interviewt Erik Voermans de belangrijkste hedendaagse componisten of bespreekt hij hun muziek. Van Andriessen tot Zappa, van Boulez tot Xenakis en van Einaudi tot JacobTV. Ter sprake komen de dilemma's, raadsels en problemen waarvoor de componisten worden gesteld en hoe ze ieder tot een eigen oplossing komen. Het boek laat ook een veranderend tijdsbeeld zien: hoe de rol van het publiek belangrijker werd en de esthetiek zich ontwikkelde van diepgravend intellectualisme tot directe belevings-ervaring. Een weerslag van 25 jaar muziekjournalistiek, met toegankelijke, spitse formuleringen en frappante observaties. Een geschiedenis van een generatie lang luisteren. Dit boek breekt een lans voor een kwetsbaar genre: dat van de hedendaagse gecomponeerde muziek. Over de auteur Eik Voermans (1958) is musicoloog en muzikant. Hij is sinds 1989 werkzaam als muziekjournalist bij Het Parool (vanaf 1995 als muziekredacteur). Hij doceerde Muziek van de Twintigste Eeuw aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Sinds juni 2011 schrijft hij elke zaterdag in Het Parool de column Eerste hulp bij klassieke muziek. Over deze column zegt hij: "Mijn leven veranderde voorgoed toen ik Stravinsky's Le sacre du prin-temps voor de eerste keer hoorde. Nu u nog. Ik gun het u zo." Illustraties Paul van der Steen (1954) maakt prenten voor Het Parool, literaire portretten voor NRC-Boeken en politiek getinte cartoons voor Wordt Vervolgd (Amnesty International). Hij begon zijn carrière in 1980 als tekenaar voor Okki en Taptoe en jeugdbladen voor literatuur Tikker, Klapper en Bumper. In maart 2015 verscheen zijn boek Negenenhalf leven, met kattenportretten als hoofdpersonen van grote romans uit de wereldliteratuur.
Het Weihnachtsoratorium is een geniaal werk van de late Bach, waarin we de Passionen herkennen maar nu zonder smart en lijden. Johann Sebastian Bach haalt alles uit de kast om Kerstmis in zijn volle glorie en diepte te verklanken. Van swingende... Lees verder >>
Het Weihnachtsoratorium is een geniaal werk van de late Bach, waarin we de Passionen herkennen maar nu zonder smart en lijden. Johann Sebastian Bach haalt alles uit de kast om Kerstmis in zijn volle glorie en diepte te verklanken. Van swingende uitbundigheid tot tedere innigheid. Bach zet het oerverhaal van kerst om in een spannend totaal waarin het licht de duisternis opheft en het kwaad wordt ontmanteld. Het korte, maar overrompelende en zinderende Magnificat wordt ook behandeld: het is de wegbereider van Bachs grotere vocale werken. Govert Jan Bach voert u via zijn derde luisterboek door het complexe landschap van deze gelaagde muziek. Hij reikt opnieuw een aantal sleutels tot beter verstaan aan, gelardeerd met talloze muziekvoorbeelden van uiteenlopende uitvoeringen.
Is de Johannes Passion het kleinere broertje van de Matthäus Passion? Govert Jan Bach laat in zijn nieuwe luisterboek horen dat daar geen sprake van is. De Johannes Passion ging vooraf aan de Matthäus Passion en was als het ware diens... Lees verder >>
Is de Johannes Passion het kleinere broertje van de Matthäus Passion? Govert Jan Bach laat in zijn nieuwe luisterboek horen dat daar geen sprake van is. De Johannes Passion ging vooraf aan de Matthäus Passion en was als het ware diens wegbereider. Zo heftig, dramatisch en treffend was er nog door niemand in Bachs tijd Passiemuziek geschreven.
Bach weet het verhaal van Johannes, dat al zo anders is als dat van Matthäus, in zijn kern te raken en zo te toonzetten dat velen de Johannes verkiezen boven de Matthäus. De toon van de Johannes Passion is minder beschouwend maar meer psychologisch van aard. Dat resulteert in kortere en wonderschone aria’s. In de felheid van de koren en in de diepgravende dialogen tussen Jezus en Pilatus, ontpopt Bach zich als een waar genie. Het is zowel spannende muziek met het karakter van een rechtbankdrama als ook een troostende Passion met een helend effect op de luisteraar.
Eerder verscheen van Govert Jan Bach : De Matthauspassion
Bach was een meester in het leggen van de verbinding tussen woord en toon, tussen tekst en muziek. Die relatie speelt in de cantates een belangrijke rol. Aan de ene kant is er de tijdloze, altijd inspirerende muziek, aan de andere kant teksten die... Lees verder >>
Bach was een meester in het leggen van de verbinding tussen woord en toon, tussen tekst en muziek. Die relatie speelt in de cantates een belangrijke rol. Aan de ene kant is er de tijdloze, altijd inspirerende muziek, aan de andere kant teksten die ontstaan zijn in een tijd die duidelijk de onze niet meer is, zij zijn ‘niet meer van deze tijd’.Barend Schuurman, die als dirigent van de Laurenscantorij decennia lang Bachcantates heeft uitgevoerd in de Laurenskerk in Rotterdam, beschrijft in dit boek de achtergronden bij het ontstaan van de cantates. Hij plaatst Bach in zijn tijd, muzikaal, maatschappelijk en theologisch. In toelichtingen op ruim zeventig cantates en in overwegingen bij de libretto’s schetst hij een mogelijkheid de cantateteksten vanuit de traditie te kunnen begrijpen, maar ook om van daaruit lijnen te trekken naar de huidige tijd.Dit boek biedt elke cantateliefhebber een avontuurlijke, nooit eindigende zoektocht naar wat voor hem of haar in de overgeleverde teksten van belang is. Zoals je ook naar Bachs muziek luistert: als een nooit eindigend avontuur, nooit definitief, altijd weer verrassend.Philippe Herreweghe schreef het voorwoord.
De Matthäus Passion behoort in Nederland tot de meest geliefde klassieke muziek. Het staat op nr. 1 van de top 300 van de Radio 4 Hart & Ziellijst en maakt onderdeel uit van een Paastraditie waarin zelfs kopstukken uit de popmuziek zich wagen aan... Lees verder >>
Eerste monografie in het Nederlands over het oeuvre van Jean-Philippe Rameau.In de eerste helft van de 18de eeuw stond Jean-Philippe Rameau als componist in Frankrijk op eenzame hoogte, zeker wat het genre van het muziektheater betreft. Terecht kan zijn... Lees verder >>
Franz Lehár was een van de favoriete componisten van Hitler. Na een ontmoeting tussen de twee toonde Hitler zich een echte fan: hij beloofde zijn hand een tijd niet te wassen om de handafdruk van Lehár bij zich te houden. Lehár genoot van de... Lees verder >>
Met zijn meesterwerk heeft Spitta aan alle latere generaties musicologen een uitdaging nagelaten. Misschien niet zozeer om opnieuw een volledige geschiedenis van Bachs leven en werk te schrijven, als wel om het beeld van Bach steeds te actualiseren en... Lees verder >>
Met zijn meesterwerk heeft Spitta aan alle latere generaties musicologen een uitdaging nagelaten. Misschien niet zozeer om opnieuw een volledige geschiedenis van Bachs leven en werk te schrijven, als wel om het beeld van Bach steeds te actualiseren en aan te passen aan de nieuwste stand van de wetenschap, en dat zo objectief als mogelijk en zo subjectief als toelaatbaar. Het is deze uitdaging die in feite de aanzet is geweest tot het schrijven van dit biografisch portret in het herdenkingsjaar van Bachs dood, tweehonderdvijftig jaar geleden. Wij hebben tegenwoordig gemakkelijk toegang tot de gegevens over Bachs leven en tot de complete werken en hun bronnen. Toch maakt de beschikbaarheid van de Bach-Dokumente en de Neue Bach-Ausgabe het voor de schrijver van een boek over Bachs leven en werk niet eenvoudiger.
Dit boek is gewijd aan de Duitse pianiste Clara Schumann - Wieck(1819-1896). Het vertelt het verhaal van Clara, als muzikaalwonderkind, echtgenote van Robert Schumann - een geniale, maargeesteszieke componist - moeder van acht kinderen, vriendin... Lees verder >>
Dit boek is gewijd aan de Duitse pianiste Clara Schumann - Wieck(1819-1896). Het vertelt het verhaal van Clara, als muzikaalwonderkind, echtgenote van Robert Schumann - een geniale, maargeesteszieke componist - moeder van acht kinderen, vriendin vantalloze beroemde musici - onder wie Johannes Brahms - en virtuoosconcertpianiste, want dat was ze boven alles.Ondanks haar successen was haar leven geen aaneenschakeling vanartistieke triomfen. Integendeel. Ze heeft heel wat beproevingen moetendoorstaan met als dieptepunt de ziekte en zelfmoordpoging van haarman. Ze leed onder de pijn van het gemis, eerst van haar moeder, latervan haar vader, van een onbezorgde jeugd, van een stabiel huwelijk envan het gemis dat het weduweschap met zich meebracht.Dit levensverhaal bevat geen muzikale analyses. Het geeft ook geenbeoordeling van haar leven. Wat men ook van haar vindt, zij verdienthet niet om vergeten te worden. Haar invloed op een hele generatiepianisten is zeer groot geweest. Daarnaast heeft de pianomuziek vanhaar man en Johannes Brahms door haar talloze optredens in vrijwelgeheel Europa brede ingang gevonden.
Een leuke minimusical rond de jonge Mozart die last heeft van plankenkoorts. Op de bijbehorende Cd staat het hele verhaal als hoorspel, maar ook de begeleiding van alle stukjes en liedjes om zelf mee te... Lees verder >>
Een leuke minimusical rond de jonge Mozart die last heeft van plankenkoorts. Op de bijbehorende Cd staat het hele verhaal als hoorspel, maar ook de begeleiding van alle stukjes en liedjes om zelf mee te spelen.
In 1911 ging het Genootschap van Nederlandse Componisten voortvarend van start. Binnen enkele jaren werd Buma opgericht en was de bescherming van auteursrechten geregeld. Al snel zag een ondersteuningsfonds het licht en nog voor de oorlog werd de eerste... Lees verder >>
In 1911 ging het Genootschap van Nederlandse Componisten voortvarend van start. Binnen enkele jaren werd Buma opgericht en was de bescherming van auteursrechten geregeld. Al snel zag een ondersteuningsfonds het licht en nog voor de oorlog werd de eerste Manifestatie Nederlandse Toonkunst gehouden. De oorlog bracht de activiteiten tot stilstand en kostte een aantal leden het leven, onder wie de voorzitter en medeoprichter Jan van Gilse. Na de oorlog werden ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum de Nederlandse Muziekdagen in het leven geroepen. In de roerige jaren zestig deed de actiegroep ‘De Notenkraker’ van zich spreken en werd het bevorderen van het maatschappelijk functioneren van muziek opgenomen in de statuten. Na jaren van voorbereiding kwam in 1982 het Fonds voor de Scheppende Toonkunst tot stand. In de jaren negentig leidde ditzelfde fonds tot een breuk in de gelederen. Bij het 100-jarig jubileum staat Konrad Boehmer stil bij de ijzeren wetten van de bureaucratie die de geschiedenis van het Genootschap zouden bepalen. Sander van Maas schetst de ontwikkeling van de muziek in Nederland aan de hand van compositorische vondsten aangedragen door veertien componisten. Tot slot schetst Floris Don aan de hand van vijf portretten het beroep van componist anno 2011.Met bijdragen van Hans van Dijk, Marius Flothuis†, Carine Alders, Konrad Boehmer, Sander van Maas en Floris Don.
De muziek van Bach mag zich in een ongekende populariteit verheugen. Met name de Matthäus-Passion lijkt ieder jaar op meer liefhebbers te kunnen rekenen. De toonzetting van het lijdensevangelie is voor velen, geïmponeerd door de muzikale expressie,... Lees verder >>
De muziek van Bach mag zich in een ongekende populariteit verheugen. Met name de Matthäus-Passion lijkt ieder jaar op meer liefhebbers te kunnen rekenen. De toonzetting van het lijdensevangelie is voor velen, geïmponeerd door de muzikale expressie, tot een evenement van louter luistergenot geworden. De gebruiksmuziek die Bach in een ongehoorde frequentie maakte voor de wekelijkse eredienst en voor de hoogtijdagen van het kerkelijk jaar, was voor de grote componist zelf ingebed in een geheel van religieuze opvattingen en bedoelingen. In dit boek worden verschillende religieuze aspecten van Bachs muziekbeoefening in een samenhangend overzicht onderzocht: traditie, toon, tekst, theologie. Vooral de inbedding van zijn muziek in een geheel van theologische opvattingen – Bach was niet alleen cantor maar ook catecheet – wordt nader geanalyseerd. Uitgangspunt is daarbij de plaats die zijn werk inneemt in de lutherse traditie. Het eigenaardige van Bachs muzikale idioom blijkt waar dit wordt vergeleken met de eigen ontwikkeling van de kerkmuziek in de katholieke traditie. De strijd van orthodoxie en piëtisme blijkt in de teksten die Bach gebruikte voor zijn cantates en passiezettingen. Deze teksten doen de toenemende invloed bespeuren van het Verlichtingsdenken en de daarmee samenhangende waardering van het gevoel als eigen kenbron van het religieuze Juist in deze, door muzikale perfectie gedragen sublieme synthese van geloof en gevoel herkennen wellicht velen ook hun eigen verlangen. De belangstelling voor de muziek van Bach past in de hernieuwde religieuze interesse voor het rituele en devotionele. 250 jaar na zijn dood is zijn muziek geworden tot de meest directe expressie van het Heilige; het luisteren naar de passies en cantates wordt beleefd als een sublieme confrontatie met het sacrale.
De Goldbergvariaties (1741) van Johann Sebastian Bach (1695-1750) mogen beschouwd worden als het belangrijkste klavierwerk van de 18de eeuw. Zij vormen het hoogtepunt van Bachs oeuvre voor klavecimbel. Bovendien zijn zij het eerste van een reeks... Lees verder >>
De Goldbergvariaties (1741) van Johann Sebastian Bach (1695-1750) mogen beschouwd worden als het belangrijkste klavierwerk van de 18de eeuw. Zij vormen het hoogtepunt van Bachs oeuvre voor klavecimbel. Bovendien zijn zij het eerste van een reeks encyclopedische" werken waarmee Bach tijdens het laatste decennium van zijn leven hulde bracht aan de eerbiedwaardige traditie van het contrapunt. In dit monumentale werk realiseert Bach een briljante synthese tussen het constructieve (de ratio") en het emotionele (het affect"), de twee polen van de West-Europese muziek. De variatiereeks, op basis van de basso ostinato, vertoont een doordachte cyclische opbouw, gekoppeld aan een virtuoze en expressieve stilistische verscheidenheid. Met De Goldbergvariaties van J.S. Bach schreef Ignace Bossuyt de eerste monografie in de Nederlandse taal over dit werk. Naast een algemene schets van de context waarin het werk ontstond, geeft hij ook een heldere toelichting bij elk van de 32 onderdelen. Dankzij deze unieke luistergids maakt de lezer op een bevattelijke manier kennis met de uitzonderlijke muzikale en expressieve rijkdom van de Goldbergvariaties.
Dit boekje is ontstaan uit de behoefte dit magistrale werk beter toegankelijk te maken voor de luisteraar. Naast een korte biografie van Bach en een toelichting op het ontstaan van de Matthäus Passion wordt ook een overzicht gegeven van de opbouw van... Lees verder >>
Dit boekje is ontstaan uit de behoefte dit magistrale werk beter toegankelijk te maken voor de luisteraar. Naast een korte biografie van Bach en een toelichting op het ontstaan van de Matthäus Passion wordt ook een overzicht gegeven van de opbouw van dit werk.
Samen met vijf andere musicologen schreef Steven Vande Moortele een toegankelijke gids over Johannes Brahms. Brahms’ oeuvre wordt er niet alleen systematisch per genre besproken, maar ook in een ruimere cultuurhistorische en biografische context... Lees verder >>
Samen met vijf andere musicologen schreef Steven Vande Moortele een toegankelijke gids over Johannes Brahms. Brahms’ oeuvre wordt er niet alleen systematisch per genre besproken, maar ook in een ruimere cultuurhistorische en biografische context gesitueerd. De auteurs gaan na wat Brahms van zijn directe voorbeelden Beethoven, Schubert en Schumann leerde en van oude meesters als Bach en Schütz. Bovendien analyseren ze hoe Brahms’ even doorwrochte als verinnerlijkte muziek, niet minder dan de muziek van zijn tijdgenoot en zogezegde tegenpool Wagner, naar de toekomst vooruitwijst.
Net als het Concertgebouwcahier rond Georg Friedrich Händel, dat eerder dit jaar verscheen, bevat het cahier rond Brahms diepgravende duiding, aangevuld met vaak prachtige en verhelderende illustraties. Zo wordt elk cahier een hebbeding voor iedereen met een passie voor muziek, muziektheater of dans.
Koormuziekwinkel
Koormuziekwinkel .De website voor de koorzanger en liefhebber van koormuziek. Bladmuziek-Boeken-Cd's-Dvd's Nu ook Koorreizen