Monoloog voor speler en danser geïnspireerd op het levensverhaal van Edith Eger, de ‘ballerina van Auschwitz’, die op haar zestiende moest dansen voor de ‘engel des doods’ Josef Mengele
Monoloog voor speler en danser geïnspireerd op het levensverhaal van Edith Eger, de ‘ballerina van Auschwitz’, die op haar zestiende moest dansen voor de ‘engel des doods’ Josef Mengele
Gerardjan Rijnders (Delft, 1949) is regisseur, auteur en acteur. Hij was vanaf 1987 tot 2001 artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam. Daarna werkte hij als freelancer voor talloze, zeer uiteenlopende groepen en gezelschappen in binnen- en buitenland. Zijn teksten zijn in meerdere talen vertaald.
Jacob Israël de Haan (1881-1924), begenadigd schrijver en dichter, rusteloos in zijn verlangen naar harmonie en tegelijkertijd een rebel in hart en nieren, oproerkraaier van het eerste uur, werd verliefd op een Palestijn. Hij voelde zich uitverkoren... Lees verder >>
Jacob Israël de Haan (1881-1924), begenadigd schrijver en dichter, rusteloos in zijn verlangen naar harmonie en tegelijkertijd een rebel in hart en nieren, oproerkraaier van het eerste uur, werd verliefd op een Palestijn. Hij voelde zich uitverkoren en verstoten, vervuld van trots en diepe schaamte.
Op 30 juni 1924 wordt De Haan voorgoed de mond gesnoerd, als hij met drie pistoolschoten om het leven wordt gebracht. Hij is dan 42 jaar.
Gerardjan Rijnders (Delft, 1949) is regisseur, auteur en acteur. Hij was vanaf 1987 tot 2001 artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam. Daarna werkte hij als freelancer voor talloze, zeer uiteenlopende groepen en gezelschappen in binnen- en buitenland. Zijn teksten zijn in meerdere talen vertaald.
Vaders & Zonen komt voort uit een reis. In een busje van New York naar Los Angeles schreef Thijs Prein brieven met verschillende gerenommeerde schrijvers, waaronder Arnon Grunberg, Ramsey Nasr, Tommy Wieringa en Arthur Japin. Het thema: de relatie... Lees verder >>
Vaders & Zonen komt voort uit een reis. In een busje van New York naar Los Angeles schreef Thijs Prein brieven met verschillende gerenommeerde schrijvers, waaronder Arnon Grunberg, Ramsey Nasr, Tommy Wieringa en Arthur Japin. Het thema: de relatie tussen vader en zoon. Geïnspireerd door de briefwisseling ontstond dit theaterstuk over het maken van de juiste keuzes en het zoeken naar vaderlijke erkenning.
Vader (Bram van der Vlugt) is 80 geworden. Ooit was hij acteur, maar hij mag zijn beroep al jaren niet meer uitoefenen. Toch repeteert hij samen met z’n zonen elke dag scènes uit King Lear, het mooiste stuk van Shakespeare. Tijdens het spelen komen de geheimen van het verleden naar boven. Is deze vader wie hij zegt dat hij is?
Regie
Gerardjan Rijnders
Credits
Met Bram van der Vlugt, Thijs Prein en Merijn de Jong
Samenstelling Gerardjan Rijnders (tevens regie) en Thijs Prein
Gebaseerd op teksten van Arnon Grunberg, Ramsey Nasr, Tommy Wieringa, Arthur Japin, Thomas Verbogt, Spinvis, Nhung Dam en Marius Prein
Een echtpaar wacht op een onafwendbaar einde – dat komt wanneer het woud van Birnam het op een lopen zet en wordt voltrokken door iemand die niet uit een vrouw geboren is. Hij wordt geplaagd door chronische buikpijn en is geobsedeerd door... Lees verder >>
Een echtpaar wacht op een onafwendbaar einde – dat komt wanneer het woud van Birnam het op een lopen zet en wordt voltrokken door iemand die niet uit een vrouw geboren is. Hij wordt geplaagd door chronische buikpijn en is geobsedeerd door flipperbaby’s. Zij heeft ooit een kind de borst gegeven maar inmiddels heeft dat kind zelfmoord gepleegd. In het echtpaar herkennen we zowel Macbeth en zijn Lady, als Nirvana-zanger Kurt Cobain en zijn vrouw Courtney Love. Een bewerking van Shakespeare ’s Macbeth door Gerardjan Rijnders
Gerardjan Rijnders werkte als regisseur, acteur en auteur bij o.a.: Baal, De Nieuwe Komedie, F-Act en het Projekttheater. Van 1977 tot 1985 was hij artistiek leider van Globe, en van 1987 tot 2001 van Toneelgroep Amsterdam. Sinds 2001 werkt hij freelance.
Een tirade van een toneelrecensent over de stand van zaken in het toneel en de wereld, met vrouw en zoon als toehoorders.
Gerardjan Rijnders werkte als regisseur, acteur en auteur bij o.a.: Baal, De Nieuwe Komedie, F-Act en het Projekttheater. Van... Lees verder >>
Een tirade van een toneelrecensent over de stand van zaken in het toneel en de wereld, met vrouw en zoon als toehoorders.
Gerardjan Rijnders werkte als regisseur, acteur en auteur bij o.a.: Baal, De Nieuwe Komedie, F-Act en het Projekttheater. Van 1977 tot 1985 was hij artistiek leider van Globe, en van 1987 tot 2001 van Toneelgroep Amsterdam. Sinds 2001 werkt hij freelance.
Al meer dan 35 jaar is Gerardjan Rijnders actief als (tv) regisseur, acteur en vooral auteur. Uit zijn omvangrijke oeuvre heeft hij voor "Rijnders kiest" zelf een selectie gemaakt
De stukken: Bernhard, Beroerd, De hoeksteen, Licht, Liefhebber,... Lees verder >>
Al meer dan 35 jaar is Gerardjan Rijnders actief als (tv) regisseur, acteur en vooral auteur. Uit zijn omvangrijke oeuvre heeft hij voor "Rijnders kiest" zelf een selectie gemaakt
De stukken: Bernhard, Beroerd, De hoeksteen, Licht, Liefhebber, Pang, Pick-up, Silicpone, Snaren, Tim van Athene, Tragedie, Wolfson,de talenstudent, Zien & Zien
Nieuwste theatertekst van Gerardjan Rijnders, voor het Ro theater.
In Amazones komen twee fascinaties van Gerardjan Rijnders bij elkaar: de tragedie Penthesilea van Heinrich von Kleist over de amazonekoningin die verliefd wordt op haar tegenstander... Lees verder >>
ANSWER ME is een stuk over obsessies. Het is een stuk over vragen stellen en de marteling die dat kan zijn. Wie ben je? Hoe heet je? Hoe oud ben je? Waar kom je vandaan? Ben je journalist? Hou je van me? Ben je Nederlander? Turk? Portugees? Weet je waar... Lees verder >>
ANSWER ME is een stuk over obsessies. Het is een stuk over vragen stellen en de marteling die dat kan zijn. Wie ben je? Hoe heet je? Hoe oud ben je? Waar kom je vandaan? Ben je journalist? Hou je van me? Ben je Nederlander? Turk? Portugees? Weet je waar dat ligt, Portugal? Wat ze daar speken? Wat spreek jij eigenlijk? Kun je wel spreken? Waarom ben je hier?
Deze tekst is voor het eerst gespeeld door Toneelgroep De Appel uit Den Haag. De première vond plaats op 20 december 2008. Uit het juryrapport van het Theaterfestival 2009: "Een prachtige tekst van Gerardjan Rijnders over geboorte, leven, dood,... Lees verder >>
Deze tekst is voor het eerst gespeeld door Toneelgroep De Appel uit Den Haag. De première vond plaats op 20 december 2008. Uit het juryrapport van het Theaterfestival 2009: "Een prachtige tekst van Gerardjan Rijnders over geboorte, leven, dood, afscheid, familieverhoudingen; een tekst die zich afspeelt in een soort tussentijd. De voorstelling begint met zeven personages die zich bevinden in iets wat een luchtbel zou kunnen zijn. Ze bewegen, zoemen, zwijgen, murmelen. De mensen in de luchtbel roepen allerlei associaties op. Een indrukwekkende Sacha Bulthuis speelt een vrouw die zweeft op de rand van leven en dood en in dat fluïdum naar haar eigen geschiedenis, naar haar gezin kijkt. Ze ziet ze, maar ze hoort ze niet, kan geen contact met ze maken, maar ze richt zich wel tot hen: in citaten uit de boeken waarin ze gedurende haar leven haar toevlucht heeft gezocht, in flarden van gedachten, in prachtige volzinnen Via deze monoloog wordt een hallucinerende herinnering opgeroepen aan wie zij was: een vrouw, een moeder, verteerd door schuldgevoel, die haar kinderen op de valreep alles zegt wat ze altijd heeft ingeslikt uit angst hen van zich te vervreemden."