Op 31 december 1915 vaart de UB-29 voor het eerst uit – duikboot in het Flandern Flotile van de Duitse vloot. Jonge helden duiken in het nieuwste monster van staal naar een plek in de geschiedenisboeken. Op 13 december 1916 zinkt UB-29 in de... Lees verder >>
Op 31 december 1915 vaart de UB-29 voor het eerst uit – duikboot in het Flandern Flotile van de Duitse vloot. Jonge helden duiken in het nieuwste monster van staal naar een plek in de geschiedenisboeken. Op 13 december 1916 zinkt UB-29 in de zanderige modder van de Oostendse kust om vergeten te worden tussen de andere U-bootwrakken. De 22 bemanningsleden tellen de minuten af tot hun onvermijdelijke dood.
TG Vagevuur vervelde onder de artistieke leiding van Koen Boesman in 2014 van een theatercollectief dat werkt vanuit bestaande teksten naar een muziektheatergezelschap met een projectwerking die zich focust op nieuwe creaties voor (jong-)volwassenen.
Kapot; Over het fatale ongeluk dat twee jongens uitlokken.
Joost II Sickenga (1963) studeerde af aan de Rietveld Academie. In 2006 werd zijn tekst Bob, Bob, Bob en Bob geregisseerd door Gerardjan Rijnders. Jules Terlingen regisseerde... Lees verder >>
Kapot; Over het fatale ongeluk dat twee jongens uitlokken.
Joost II Sickenga (1963) studeerde af aan de Rietveld Academie. In 2006 werd zijn tekst Bob, Bob, Bob en Bob geregisseerd door Gerardjan Rijnders. Jules Terlingen regisseerde Nexlach.
Onze levens worden geregeerd door de klok. Vaak verzuchten we dat er te weinig uren in een dag zitten. Lummeltijd, sjoemeltijd, niksen en vervelen... en tegelijkertijd een meer geïnspireerde invulling van onze dagen; dat zou toch heerlijk zijn. De... Lees verder >>
De 16e editie in de reeks De Nieuwen, en deze keer omkeerbaar. Het lot van vele personages uit dit boek overigens niet: zie maar eens te overleven als miljoenen beestjes je huid overnemen. Of: wat blijft er over van een mens als hij zich omringt met... Lees verder >>
De 16e editie in de reeks De Nieuwen, en deze keer omkeerbaar. Het lot van vele personages uit dit boek overigens niet: zie maar eens te overleven als miljoenen beestjes je huid overnemen. Of: wat blijft er over van een mens als hij zich omringt met spullen en de leegte alleen maar groter wordt?
Aan de ene zijde vind je monologen en dialogen over objecten, over mensen die tot
dingen verworden en een essay over geëngageerd figurentheater. Als je het boek omkeert, lees je scènes over het ik, het zelf en een essay over zelfkritiek.
De scènes kwamen tot stand in opdracht van Theaterboek en vormen een vast onderdeel van het afstuderen aan de opleiding Writing for Performance van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Deze vers afgestudeerde schrijvers zijn professionele dramaschrijvers van teksten voor theater, film, televisie, radio en nieuwe media. Ook hebben zij ervaring in het schrijven van andere literaire teksten zoals proza, poëzie, essays en jeugdliteratuur.
They say I have perdu ma tête
I don’t believe them
I say to them
‘Je suis giraffe’
‘Ik ben giraffe’
‘I am giraffe’
They don’t listen
‘Je suis giraffe’
‘Ik ben giraffe’
‘I am giraffe’
‘Je suis giraffe’
‘Ik ben giraffe’
‘I am giraffe’
‘Je ne suis pas humain’
‘Ik ben geen mens’
‘I am not human’
‘I am not human’
‘I am not human’
Uit: Giraffe van Jet Wiechers
SCHRIJVERS DE NIEUWEN 2018
Lisanne van Aert | Diede Al | Edna Azulay | Caro Goldenbelt | Anne Hazeleger | Job Kramer |
Lila Payens | Just Rijntjes | Joy Slaats | Machteld Touwen | Jet Wiechers
Alle grote verhalen beginnen met een klein verhaal. En vrijwel alle wereldconflicten vanuit teleurstelling of pijn. Hoe het allemaal begon: een vader die niet weet hoe hij zijn vaderliefde moet tonen en twee broers die uit elkaar worden gedreven. Het... Lees verder >>
Alle grote verhalen beginnen met een klein verhaal. En vrijwel alle wereldconflicten vanuit teleurstelling of pijn. Hoe het allemaal begon: een vader die niet weet hoe hij zijn vaderliefde moet tonen en twee broers die uit elkaar worden gedreven. Het verhaal van Abraham.
Fikry El Azzouzi (Temse, 1978) debuteerde in 2010 met de roman Het Schapenfeest en is sinds 2012 columnist voor de krant De Morgen. El Azzouzi schrijft ook theaterteksten en maakt deel uit van het Vlaamse muziektheatergezelschap JuniorCesar. In 2017 waren maar liefst twee van zijn voorstellingen (Malcolm X en Alleen) op het Vlaams Theaterfestival te zien.
Een schrijver uit het Westenis neergestreken in Genua. Hopeloos verliefd is hij op het mooiste meisje van Genua, dat werkt in de Bar met de Spiegels. Als hij op een avond een vrouwenbeen vindt, begint een lange tocht door de labyrintische stegen van de... Lees verder >>
Een schrijver uit het Westenis neergestreken in Genua. Hopeloos verliefd is hij op het mooiste meisje van Genua, dat werkt in de Bar met de Spiegels. Als hij op een avond een vrouwenbeen vindt, begint een lange tocht door de labyrintische stegen van de stad die een scala aan bewoners herbergt. Allen hebben het onuitputtelijke verlangen naar een mooier en beter leven.
Jibbe Willems is afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht. Als toneelschrijver werkte hij onder andere voor het Nationale Toneel, Oostpool, De Utrechtse Spelen, Het Zuidelijk Toneel, Frascati, De Toneelschuur, Het Syndicaat en Theater Bellevue. Iedere maand is hij te zien in de satirische theatershow De Orde van de Dag. In 2015 trad hij aan als huisschrijver van Toneelgroep Maastricht
Het begon met het verlangen een dans te maken, een voorstelling die volledig los zou staan van de actualiteit, van de politieke en economische situatie, van de vluchtelingenproblematiek, van Europa, van TTIP. WEG zou woordeloos zijn, niets zeggen, niets... Lees verder >>
Het begon met het verlangen een dans te maken, een voorstelling die volledig los zou staan van de actualiteit, van de politieke en economische situatie, van de vluchtelingenproblematiek, van Europa, van TTIP. WEG zou woordeloos zijn, niets zeggen, niets bedoelen en niets willen. Dat is jammerlijk mislukt. In plaats van beweging kwamen de woorden, de gedachten, onstuitbaar sijpelde de wereld binnen.
Laura Mentink (1983) is toneelspeler en maker. Ze studeerde in 2007 af van de Arnhemse Toneelschool. Ze speelt o.a. bij NTGent, Hotel Modern, Bonheur, ’t Barre Land en Maatschappij Discordia. Dit is de eerste tekst die ze zelf schreef voor het toneel
Ooit scheurde hun rode Chevrolet El Camino als een wond door de wereld heen. Peter en Roza beleefden de zomer van hun leven. Maar toen, ergens aan de Spaanse stofweg, ging alles... Lees verder >>
Ooit scheurde hun rode Chevrolet El Camino als een wond door de wereld heen. Peter en Roza beleefden de zomer van hun leven. Maar toen, ergens aan de Spaanse stofweg, ging alles mis.
Wieke heeft haar leven geleefd. Ze heeft veel gereisd, gezien en een prachtige collectie borden opgebouwd. Ze vindt dat ze afscheid moet nemen: van haar vrienden, haar (klein)kinderen en de verzameling. Ze wordt, misschien wel voor het eerst,... Lees verder >>
Wieke heeft haar leven geleefd. Ze heeft veel gereisd, gezien en een prachtige collectie borden opgebouwd. Ze vindt dat ze afscheid moet nemen: van haar vrienden, haar (klein)kinderen en de verzameling. Ze wordt, misschien wel voor het eerst, gedwongen haar levenswerk te bekijken door de ogen van een ander. Gespeeld in het Fries onder: Brekber.
Schrijver en regisseur Jeroen van den Berg (1966) was medeoprichter van het Oranjehotel (1993-2002) en werkte daarnaast voor onder meer Theater van het Oosten, Het Zuidelijk Toneel en Orkater.
Geloven en het menselijk verlangen naar het begrijpen van het onbegrijpelijke, het benoemen van het onbenoembare, het vatten van het onbevattelijke. Wij mensen, sukkels der natuur, op zoek naar zingeving, een richting, een weg, een iemand, een iets,... Lees verder >>
Geloven en het menselijk verlangen naar het begrijpen van het onbegrijpelijke, het benoemen van het onbenoembare, het vatten van het onbevattelijke. Wij mensen, sukkels der natuur, op zoek naar zingeving, een richting, een weg, een iemand, een iets, een het, een dat, een antwoord op de aloude vraag: waarom?
BOG. is de Vlaams-Nederlandse collectie van theatermakers Lisa Verbelen, Judith de Joode, Benjamin Moen en Sanne Vanderbruggen. De eerste voorstelling BOG. (2013) was een poging het gehele leven te herstructureren en won op Theater aan Zee 2013 de Jongtheaterprijs; de tekst werd dat jaar geselecteerd voor de Taalunie Toneelschrijfprijs.
Nieuwe monologen van toneelschrijvers van nu. Vervolg op het succesvolle boek: Monologen over de Liefde uit 2002. Bij een monoloog draait het om die ene stem. Dat ene personage dat aan het woord is en... Lees verder >>
Nieuwe monologen van toneelschrijvers van nu. Vervolg op het succesvolle boek: Monologen over de Liefde uit 2002. Bij een monoloog draait het om die ene stem. Dat ene personage dat aan het woord is en in zijn eigen taal het publiek aan zich wil binden. Het publiek in de zaal, jou als lezer, of diegene naar wie zijn liefde uitgaat. Gebruik deze literaire kunstwerkjes in voorstellingen, lessen, audities of geef ze hun welverdiende gehoor als lezer. Ze zijn met liefde gemaakt.
Jibbe Willems - Hannah van Wieringen - Simon Weeda Sofie Tseng - Eva Jansen Manenschijn - Iona Daniel
Sarah Blok, Omar Breeveld, Leon Brill, Shana Croonen, Marron Das, Ellen Dorrestein, Glenn Markesteijn, Yvo Nafzger, Eva de Wit en Hester Zijlstra. Dialogen van een nieuwe lichting (toneel)schrijvers, net afgestudeerd aan de... Lees verder >>
Sarah Blok, Omar Breeveld, Leon Brill, Shana Croonen, Marron Das, Ellen Dorrestein, Glenn Markesteijn, Yvo Nafzger, Eva de Wit en Hester Zijlstra. Dialogen van een nieuwe lichting (toneel)schrijvers, net afgestudeerd aan de opleiding Writing for Performance van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. VROUW Ik wil geen biertje van je, omdat biertjes van mannen in de regel een hoop gedoe geven. MAN Een leuke nacht waar je later niets meer van weet, een kater, een kind zonder vader, dat gedoe? VROUW Misschien het soort waarbij jij verliefd wordt en ik niet, maar omdat je een biertje voor me kocht voel ik me verplicht. MAN Of je wilt met me trouwen en ik niet met jou, maar jij dreigt je van een brug te storten als ik je verlaat. VROUW Dus trouwen we toch. MAN Jij bent gelukkig omdat je mij hebt, maar ik word heel erg ongelukkig. VROUW Jij wilt kinderen, maar blijkt net de uitzonderlijke vrouw te hebben getroffen die ze verafschuwt. MAN Toch krijgen we er een. Je moet wel, ter compensatie van het trouwen. VROUW Een heel ongelukkig kind. MAN Natuurlijk.
(uit: Vreemden, Marron Das)
’Jij zult het nooit begrijpen. Jij ziet de beelden niet, ruikt de geuren niet. Ik beschrijf aan jou een foto, maar voor mij is het een hele wereld. Wil je echt weten, hoe erg het is? Wil je echt dat ik een poging doe? Wil jij voelen wat ik daar... Lees verder >>
Een jong meisje – dromerig, slim, gevoelig – moet onderduiken, wordt verraden, weggevoerd, vermoord. Het verhaal van Anne Frank is wereldberoemd. Ook wie haar dagboek nooit gelezen heeft, denkt Anne te kennen. Het boek groeide na de oorlog... Lees verder >>
Een jong meisje – dromerig, slim, gevoelig – moet onderduiken, wordt verraden, weggevoerd, vermoord. Het verhaal van Anne Frank is wereldberoemd. Ook wie haar dagboek nooit gelezen heeft, denkt Anne te kennen. Het boek groeide na de oorlog uit tot een weergaloze aanklacht tegen het fascisme. Maar het versteende tegelijkertijd ook tot een icoon, een abstractie. Jessica Durlacher en Leon de Winter lazen het dagboek opnieuw, en kwamen tot de ontdekking dat Anne behalve een levendig, sterk en sprankelend pubermeisje ook een echte schrijfster was. Haar dagboek kwam oneindig veel zorgvuldiger tot stand dan lange tijd is gedacht. In deze nieuwe toneeltekst volgen we Anne al voor ze met haar familie onderduikt, we ervaren de twee lange jaren in het Achterhuis en we ondergaan wat er met haar gebeurt nadat de familie is verraden. Maar vooral volgen we haar in haar ontwikkeling als schrijfster, de schrijfster die ze was, en de schrijfster die ze had kunnen worden.
Een man probeert aan het publiek op een ogenschijnlijk frivole manier een angstaanjagende belevenis na te vertellen door het verleden op te roepen. De reeks gebeurtenissen heeft hem jaren achtervolgd. Hij doet dit in de hoop de greep op de... Lees verder >>
Een man probeert aan het publiek op een ogenschijnlijk frivole manier een angstaanjagende belevenis na te vertellen door het verleden op te roepen. De reeks gebeurtenissen heeft hem jaren achtervolgd. Hij doet dit in de hoop de greep op de gebeurtenissen van destijds te verstevigen maar verliest zijn greep erop en dreigt ten onder te gaan. Zo maakt hij ons weliswaar deelgenoot zijn poging de pijnlijke elementen in het bestaan te bezweren maar het is wel schokkende excursie…
Frans Strijards (Rotterdam, 1952) is schrijver en regisseur. Tussen 1974-1982 speelde en regisseerde hij bij zijn gezelschap Het Projekttheater en schreef hij zijn eerste toneelstukken. In 1985 startte hij Art & Pro (Artikelen & Projekten) waar hij naast eigen teksten, onder meer Pirandello, Handke, Ibsen en Tsjechov regisseerde. Sinds 2002 werkt Strijards bij uiteenlopende gezelschappen. Zijn stukken zijn in verschillende talen vertaald en gespeeld.
Het stuk gaat over de mislukte revolutiepoging van Pieter Jelles Troelstra in 1918, het aardappeloproer en een school in een Amsterdamse... Lees verder >>
Het stuk gaat over de mislukte revolutiepoging van Pieter Jelles Troelstra in 1918, het aardappeloproer en een school in een Amsterdamse volksbuurt.
Kroniek vertrekt van de Traumland, een binnenvaartschip uit Berlijn dat nu in Mechelen voor anker ligt en dat dit jaar exact 100 jaar oud is. Er worden verschillende generaties vrouwen verpersoonlijkt, die telkens 38 jaar oud zijn, en die allemaal... Lees verder >>
Kroniek vertrekt van de Traumland, een binnenvaartschip uit Berlijn dat nu in Mechelen voor anker ligt en dat dit jaar exact 100 jaar oud is. Er worden verschillende generaties vrouwen verpersoonlijkt, die telkens 38 jaar oud zijn, en die allemaal gelinkt zijn aan het verhaal van de Traumland. Een duik in de bewogen Duitse geschiedenis, waarin feit en fictie, het alledaagse en het historische voortdurend in elkaar overlopen.
Katja Dreyer (Berlijn 1974), theatermaker, studeerde aan de Utrecht School of the Arts. Ze werkte eerder samen met Ivanna Müller, Ugo Dehaes, Stefan Dreher, Davis Freeman, Jean-Luc Ducour, Kate McIntosh en Myrjam Van Imschoot
Een politica, wier carrière dreigt te stranden op de gelijkheid tussen man en vrouw, zwemt op tegen de maalstroom van argumentatie, beeldvorming en stemverheffing. Ze probeert een wetsvoorstel te redden en haar politieke hoofd boven water te... Lees verder >>
Een politica, wier carrière dreigt te stranden op de gelijkheid tussen man en vrouw, zwemt op tegen de maalstroom van argumentatie, beeldvorming en stemverheffing. Ze probeert een wetsvoorstel te redden en haar politieke hoofd boven water te houden. Onverwacht schiet een journaliste haar te hulp, in ruil voor een interview. Er blijkt weinig voor nodig om het interview om te doen slaan in een confrontatie.
Martijn de Rijk (Alphen a/d Rijn, 1977) is toneelspeler, schrijver en regisseur. Hij studeerde aan de Toneelacademie Maastricht. Als acteur speelde hij o.a. bij het Noord Nederlands Toneel (Koos Terpstra), Laura van Dolron, Mightysociety en Toneelgroep Amsterdam. Als schrijver schreef hij o.a. voor Theater Bellevue, het NNT, Generale Oost en Het Syndicaat. In de zomer van 2013 rondde hij zijn masterstudie Wijsbegeerte af aan de UvA.
Sofie Tseng wint met Andermansplantjes, een ontroerend jeugdtheaterstuk (9+, maar ook zeer geschikt voor volwassenen), de ITs Playwriting Award 2013. De jury prijst haar vakkundige schrijfstijl die to the point is, vol humor en mededogen. Te midden... Lees verder >>
Sofie Tseng wint met Andermansplantjes, een ontroerend jeugdtheaterstuk (9+, maar ook zeer geschikt voor volwassenen), de ITs Playwriting Award 2013. De jury prijst haar vakkundige schrijfstijl die to the point is, vol humor en mededogen. Te midden van vier personages, waar je heel makkelijk van gaat houden, ontstaat een verhaal over vriendschap, liefde en rouw. Mama? Misschien moet je even de gordijnen dichtdoen Omdat je alleen wil zijn in je verdriet en zo Mam? Er is een glazenwasser En ik vind niet dat die overtuigend niet naar binnen kijkt Dus als je niet gezien wil worden – Mam? Luister je eigenlijk nog? Luister je naar me? Mam – Leef je nog? – Leef je nog? – Mam, zou je alsjeblieft even willen kloppen als je nog leeft? Ik vind ook echt dat jij moet gaan nadenken over een doel in het leven Mensen kijken weemoedig naar ons, mam Naar ons allebei, maar bij jou doen ze ook een beetje hoofdschudden erbij
Koormuziekwinkel
Koormuziekwinkel .De website voor de koorzanger en liefhebber van koormuziek. Bladmuziek-Boeken-Cd's-Dvd's Nu ook Koorreizen