MATTHÄUS - eenmalige glossy!Voor liefhebbers van Bachs Matthäus-PassionMatthäus is een ode aan de Matthäus-Passion.Matthäus is een magazine over een muziekstuk waarin liefde de dood overwint. Matthäus is een platform voor wie muziek en... Lees verder >>
MATTHÄUS - eenmalige glossy!Voor liefhebbers van Bachs Matthäus-PassionMatthäus is een ode aan de Matthäus-Passion.Matthäus is een magazine over een muziekstuk waarin liefde de dood overwint. Matthäus is een platform voor wie muziek en spiritualiteit serieus neemt.Matthäus verschijnt in de reeks Calvijn, Antoine en Thomas, en is daarmee een heuse opvolger in de lijn van cultureel-spirituele glossy's van allure.Met bijdragen van o.a. Hind, Govert-Jan Bach, Patrick van der Linden, Jos van Veldhoven, Marjon Strijk, Sytse Buwalda, Wilfred Kemp en vele luisteraars, musici en zangers. En verder: een kruiswoordpuzzel, een minizangles en nog veel meer moois.Aan deze uitgave werken diverse auteurs mee.
Het Koninklijk Concertgebouworkest geldt als een van de beste orkesten ter wereld. Maar de concertganger heeft geen idee welke gevechten, discussies en complexe operaties achter de schermen nodig zijn om het artistieke niveau te handhaven. Bestuur,... Lees verder >>
Het Koninklijk Concertgebouworkest geldt als een van de beste orkesten ter wereld. Maar de concertganger heeft geen idee welke gevechten, discussies en complexe operaties achter de schermen nodig zijn om het artistieke niveau te handhaven. Bestuur, financiën, programmering en publieksbereik zijn sleutelfactoren die permanent om voorrang strijden.Toezichthouders, directieleden, dirigenten, musici, subsidiegevers, sponsors en schenkers: afgezien van volle zalen en lovende kritieken, willen ze zelden allemaal hetzelfde. Artistieke en zakelijke belangen in evenwicht houden is een permanent gevecht. Uit alle hoeken en gaten moet geld komen. Dirigenten en solisten zijn duur, goede instrumenten kostbaar, nieuwe muziek is onrendabel. Livestreams en videomagazines concurreren met de magie van het echte concert.Theo Berkhout was tussen 1965 en 2006 als orkestbode, bibliothecaris en orkestinspecteur het geweten van het orkest. Hij liep vijfentwintig jaar mee met Bernard Haitink, zestien jaar met Riccardo Chailly en twee jaar met Mariss Jansons. Berkhout bemoeide zich met alles: van de juiste partij op de juiste muziekstandaard tot het repetitieschema van dirigenten en van het proefspel tot internationale tournees. Zijn herinneringen aan omwentelingen en vernieuwingsdriften, aan intriges en ruzies verrijken BertKoopmans analyse en tonen een indringend beeld van een negentiende-eeuwse instelling die haar weg zoekt in de eenentwintigste eeuw. Na lezing horen wij de muziek in de geweldige klankkast die Het Concertgebouw is met andere oren.
Bernard Haitink (1929) hoopt op 6 september 2014 zijn zestigjarig dirigentenjubileum te vieren met een concert in het Concertgebouw Amsterdam. Vanaf 1954 heeft hij met een groot aantal symfonieorkesten gewerkt, eerst in Hilversum en Amsterdam, en al... Lees verder >>
Bernard Haitink (1929) hoopt op 6 september 2014 zijn zestigjarig dirigentenjubileum te vieren met een concert in het Concertgebouw Amsterdam. Vanaf 1954 heeft hij met een groot aantal symfonieorkesten gewerkt, eerst in Hilversum en Amsterdam, en al vroeg op belangrijke muziekpodia in München, Berlijn, Wenen, Londen, Boston en Chicago. Zijn indrukken als luisteraar gaan zelfs terug tot de tijd van Willem Mengelberg. Over dat alles vertelt hij in een reeks gesprekken met historicus en muziekjournalist Niek Nelissen.In de gesprekken komen uiteenlopende facetten van zestig jaar dirigeren aan bod, de goede momenten en ook de in elke loopbaan onvermijdelijke minder prettige momenten. Er wordt uitvoerig ingegaan op Haitinks langdurige band met het Koninklijk Concertgebouworkest en de grote plaatprojecten in Amsterdam. Ook wordt gesproken over Haitinks jarenlange opera-ervaring als Music Director in respectievelijk Glyndebourne en Covent Garden. Andere hoofdstukken zijn gewijd aan zijn vaste dirigentschappen bij orkesten in Londen, Dresden en Chicago en aan de dirigentencursussen die hij sinds enkele jaren geeft.Als musicus is Bernard Haitink wars van elke vorm van effectbejag en overdrijving. In de gesprekken legt hij een vergelijkbare authenticiteit aan de dag. Hij komt eruit naar voren als een sensibel kunstenaar die, soms met verwondering, omkijkt naar bijzondere belevenissen uit een veelbewogen leven in de muziek.
Ter gelegenheid van zijn 150ste geboortejaar verschijnt een nieuwe Mahler biografie. Waarom duurde de erkenning van Mahler zo lang en wat maakt deze componist zo bijzonder? Wat was de speciale band die Mahler onderhield met Nederland? Op deze vragen en... Lees verder >>
Ter gelegenheid van zijn 150ste geboortejaar verschijnt een nieuwe Mahler biografie. Waarom duurde de erkenning van Mahler zo lang en wat maakt deze componist zo bijzonder? Wat was de speciale band die Mahler onderhield met Nederland? Op deze vragen en nog veel meer geeft Eveline Nikkels, Mahler-deskundige kenner en voorzitter van de Mahler stichting, antwoord. De muziek van Gustav Mahler – met name zijn machtige tien symfonieën – veroverde in de loop van de twintigste eeuw de gehele Westerse wereld en is nu een niet weg te denken onderdeel van het concertrepertoire. Uit Mahlers muziek spreekt een intense zoektocht naar het geluk en de frustratie en verbittering van het niet kunnen vinden. Hemelse visioenen wisselen af met helse vergezichten. Hiermee verklankt Mahler het algemeen onbehagen van het fin de siècle. Mahler lijkt op ieder van ons, want hij worstelt met vragen die ons allen bezighouden: over de zin van ons bestaan, leven en dood.
Eduard van Beinum, in 1900 geboren in Arnhem, was dirigent van het Concertgebouworkest van 1931 tot zijn dood in 1959. Zijn interpretaties kenmerkten zich door een sterk gevoel voor ritme, klankkleur en vooral door onbevangenheid. De muziek kon haar... Lees verder >>
Eduard van Beinum, in 1900 geboren in Arnhem, was dirigent van het Concertgebouworkest van 1931 tot zijn dood in 1959. Zijn interpretaties kenmerkten zich door een sterk gevoel voor ritme, klankkleur en vooral door onbevangenheid. De muziek kon haar eigen loop volgen, ze werd niet in het keurslijf van een visie geperst. Zelfs de meest gespeelde werken herkregen onder zijn leiding een verrassende frisheid.In deze rijk geillustreerde biografie treedt Van Beinum naar voren als de musicus die hij was, maar ook als exponent van zijn tijd en als deel van de organisatie van het Concertgebouw en zijn orkest, waar hij in 1931 begon als tweede dirigent en waarvan hij na de Tweede Wereldoorlog de gehele leiding op zich nam. Succesvolle tournees door Europa werden in 1954 bekroond met de grote tournee naar de Verenigde Staten, de eerste van het Concertgebouworkest.De meest opvallende eigenschap van Van Beinum manifesteerde zich in zijn samenwerking met de orkestleden. Hij liet hen vrij in hun individuele expressie. Wat hij trachtte te bereiken, was het beleven van 'de heerlijkheid van het orkestspel'. Talrijke interviews met musici die met Van Beinum hebben samengewerkt zijn evenzoveel getuigenissen van zijn grote aanvoelingsvermogen in het samenspel met anderen.Bij de biografie is een unieke CD ROM bijgesloten waarop het complete repertoire van het Concertgebouworkest uit de jaren 1931-'59 is vastgelegd.Verder is een DVD toegevoegd met beelden van Van Beinum die de 'Eroica' van Beethoven dirigeert
De Amsterdamse musicus Piet van Egmond (1912-1982) wist al heel jong de klokken van de Westertoren op de piano te imiteren. Op zijn negende jaar bespeelde bij het orgel van de Oranjekerk en als vijftienjarige gaf hij zijn eerste officiële orgelconcert... Lees verder >>
De Amsterdamse musicus Piet van Egmond (1912-1982) wist al heel jong de klokken van de Westertoren op de piano te imiteren. Op zijn negende jaar bespeelde bij het orgel van de Oranjekerk en als vijftienjarige gaf hij zijn eerste officiële orgelconcert in de Oude Kerk.
Na een conservatoriumopleiding met orgel en piano als hoofdvakken en een gedegen leerschool in het Amsterdamse Concertgebouw ontwikkelde Van Egmond zich tot een veelzijdig musicus, die met hetzelfde gemak een kerkorgel of een concertorgel bespeelde en daarnaast koren en orkesten dirigeerde.
In kerkelijk Nederland werden zijn manier van gemeentezangbegeleiding en zijil beeldende improvisaties over psalmen en geestelijke liederen door velen gewaardeerd. Zijn jaarlijkse uitvoeringen van Bachs Matthäus-Passion met het Amsterdams Oratorium Koor trokken veel publiek. Menig muziekliefhebber wist hij voor het orgel te winnen, terwijl hij orgelliefhebbers de weg naar de concertzaal wees door zijn populaire orgelbespelingen voor de NCRV met transcripties van piano- en orkestwerken
Jubileumboek ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het Schönberg Kwartet, dat regelmatig een frisse 'lucht van een andere planeet' door de concertzaal laat waaien. De uitvoerige documentatie in dit boek geeft een indruk van de vele activiteiten... Lees verder >>
Jubileumboek ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het Schönberg Kwartet, dat regelmatig een frisse 'lucht van een andere planeet' door de concertzaal laat waaien. De uitvoerige documentatie in dit boek geeft een indruk van de vele activiteiten van het kwartet.
Uitgave in samenwerking met het Schönberg Kwartet
Eduard van Beinum ? Over zijn leven en werk verschijnt rond de honderdste geboortedag van de dirigent Eduard van Beinum(3 september 1900 - 13 april 1959). In deze gedocumenteerde biografische schets vertelt zijn zoon Bart van Beinum over het leven van... Lees verder >>
Eduard van Beinum ? Over zijn leven en werk verschijnt rond de honderdste geboortedag van de dirigent Eduard van Beinum(3 september 1900 - 13 april 1959). In deze gedocumenteerde biografische schets vertelt zijn zoon Bart van Beinum over het leven van zijn vader, een dirigent van internationale standaard die op verscheidene gebieden van de orkestliteratuur een klank en interpretatie heeft weten bereiken die uniek in de wereld is te noemen. De verhalen over diens jeugd gaan geleidelijk over in het beschrijven van de muzikale ontwikkeling van de toekomstige dirigent.Het dirigentschap van het Koninklijk Concertgebouworkest (1931-1959) wordt uitvoerig besproken, met veel aandacht voor de composities die Van Beinum liet spelen. Een ruime plaats is ingeruimd voor de recensies van tijdgenoten, die op een harmonische manier zijn ingeweven in de tekst. Het boek eindigt met de tragische dood van de dirigent te midden van zijn geliefde orkest: in het harnas.De auteur Bart van Beinum(geb. 1929) werkte als violist in verschillende Nederlandse orkesten, waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest. Verder was hij werkzaam als orkest- en koordirigent en muziekregisseur
Koormuziekwinkel
Koormuziekwinkel .De website voor de koorzanger en liefhebber van koormuziek. Bladmuziek-Boeken-Cd's-Dvd's Nu ook Koorreizen