Waarover zouden Charlie Chaplin en Leonardo DiCaprio het hebben als ze elkaar zouden ontmoeten? Zouden Judy Garland en Marilyn Monroe het opnieuw doen, als ze vooraf wisten hoe het sterrendom hen zou vermorzelen? Wisten Marlon Brando, Al Pacino en Daniel... Lees verder >>
Waarover zouden Charlie Chaplin en Leonardo DiCaprio het hebben als ze elkaar zouden ontmoeten? Zouden Judy Garland en Marilyn Monroe het opnieuw doen, als ze vooraf wisten hoe het sterrendom hen zou vermorzelen? Wisten Marlon Brando, Al Pacino en Daniel Day Lewis hoe schadelijk het voor de menselijke psyche kan zijn emotioneel te veel te investeren in een rol? En hoe slagen hedendaagse sterren als Catherine Deneuve en Tom Hanks erin sociaal en psychisch hun evenwicht te bewaren en relevante rollen te kiezen? Steven De Foer vertelt in Hollywood Boulevard welke filmsterren de voorbije eeuw het meest gekleurd hebben. In veertig meeslepende, merkwaardige levensverhalen vol glamour ontmaskert hij de mythen en legenden van Hollywood. Of bevestigt hij ze, want zowat alles in Hollywood is larger than life. En zo groeit Hollywood Boulevard uit tot een alternatieve wereldgeschiedenis, in het gezelschap van enkele opzienbarende gidsen.
Het filmjaarboek is een onmisbare bron van informatie voor iedere filmliefhebber, en is zowel professioneel als thuis te gebruiken. In het 'Filmjaarboek 2015/2016' vindt u beschrijvingen en uitgebreide credits van alle bioscoopfilms die in Nederland... Lees verder >>
Het filmjaarboek is een onmisbare bron van informatie voor iedere filmliefhebber, en is zowel professioneel als thuis te gebruiken. In het 'Filmjaarboek 2015/2016' vindt u beschrijvingen en uitgebreide credits van alle bioscoopfilms die in Nederland in 2015 zijn uitgebracht.
In het Filmjaarboek 2014/2015 vindt u beschrijvingen en uitgebreide credits van alle bioscoopfilms die in 2014 in Nederland zijn uitgebracht. Van 'Maps To The Stars' tot 'Supernova' Van 'The Trip To Italy' tot 'Toscaanse bruiloft' Van 'The Grand... Lees verder >>
In het Filmjaarboek 2014/2015 vindt u beschrijvingen en uitgebreide credits van alle bioscoopfilms die in 2014 in Nederland zijn uitgebracht. Van 'Maps To The Stars' tot 'Supernova' Van 'The Trip To Italy' tot 'Toscaanse bruiloft' Van 'The Grand Budapest Hotel' tot 'Coming Home' In dit Filmjaarboek staan vier artikelen: * De auteur van het jaar: Xavier Dolan met 'Mommy' * 'The Second Golden Age of Television' * 'Boyhood en Brozer: fictie geboetseerd uit de realiteit' * Jaaroverzicht met de belangrijkste films en trends Verder bevat het Filmjaarboek een lijst van de belangrijkste filmprijzen, bezoekcijfers en adressen van film- en dvd-distributeurs. Het Filmjaarboek is een onmisbare bron van informatie voor iedere filmliefhebber, en is zowel professioneel als thuis te gebruiken
Tijdens de Eerste Wereldoorlog raakte de eens zo bloeiende Franse filmindustrie volledig in verval, daarentegen kregen de Duitse films veel waardering. Ondanks de geallieerde boycot werden ze met veel succes in Amerika vertoond. Pas bij de komst van... Lees verder >>
Tijdens de Eerste Wereldoorlog raakte de eens zo bloeiende Franse filmindustrie volledig in verval, daarentegen kregen de Duitse films veel waardering. Ondanks de geallieerde boycot werden ze met veel succes in Amerika vertoond. Pas bij de komst van de geluidsfilm zou de Franse filmindustrie zich herstellen. Die opbloei was vooral te danken aan investeringen van de Duitse Tobis- en Engelse Korda Films. Toen in 1940 Duitse troepen Frankrijk binnenvielen vond er in de filmwereld een ware exodus plaats. Regisseurs Réné Clair, Jacques Feyder, Max Ophuls, Julien Duvivier en Jean Renoir weken uit naar Amerika. Ook populaire sterren als Jean Gabin, Jean-Pierre Aumont en Michèle Morgan kozen voor Hollywood.
Het vertrek van prominente regisseurs liep echter in Frankrijk niet uit op een ramp want een nieuwe generatie diende zich aan, waaronder: Henri-Georges Clouzot, Jacques Becker, Claude Autant-Lara en Marcel Carné. De Duitse bezetter stichtte filmmaatschappij Continental en produceerde een aantal briljante films, tot ergernis van Goebbels, die het als concurrentie van de Duitse filmmarkt zag. De Duitsers wisten, door controle op budgetten en contracten, systeem in de chaotische Franse filmindustrie aan te brengen. Tijdens de bezetting ontstond er een reeks legendarische films, waaronder Les visiteurs du soir, Les enfants du Paradis(Carné/Prévert), L'eternel retour, (Delannoy/Cocteau), Les inconnus dans la maison, (Decoin/Clouzot). Ook veel romans van Georges Simenon werden verfilmd. Na de bevrijding kwamen de uitgeweken regisseurs terug naar Frankrijk. Onder hen was het vooral Max Ophuls die een reeks succesvolle films regisseerde, waaronder La ronde, Le plaisir, Madame de... en Lola Montes.
Becker maakte in de jaren vijftig Casque d'Or met de jonge, beeldschone Simone Signoret en Touchez pas au grisbi met Jean Gabin. Halverwege de vijftiger- begin zestigerjaren ontstond er een nieuwe stroming in de Franse filmindustrie waarin men naar nieuwe wegen zocht. In 1956 brak Roger Vadim door met Et Dieu créa la femme, waarin echtgenote Brigitte Bardot de hoofdrol speelde en daarmee het sekssymbool van die tijd werd. In 1961 regisseerde Agnès Varda de vrouwenfilm Cléo de cinq à sept, waarin ze twee uur uit het leven van een jonge vrouw (Corinne Marchand) volgt, die om zeven uur de uitslag van een kankeronderzoek zal horen. Er ontstond een groep nieuwe filmmakers die door het weekblad l'Express de Nouvelle Vague werd gedoopt, waarvan Claude Chabrol, François Truffaut, Louis Malle en Jean-Luc Godard de bekendste waren. Ze braken met de regels van de traditionele techniek en maakten realistische, eigentijdse films waarbij ze vooral werkten met jonge acteurs als Jean-Paul Belmondo, Jeanne Moreau, Jean-Claude Brialy en Catharine Deneuve.
De avontuurlijke jaren van de film (1907-1916)
Inspirerend document van de internationale geschiedenis van de vroege film
De filmindustrie kon groot worden dankzij gepassioneerde entrepreneurs als Jean Desmet (1875-1956), die zich van kermisexploitant... Lees verder >>
De avontuurlijke jaren van de film (1907-1916)
Inspirerend document van de internationale geschiedenis van de vroege film
De filmindustrie kon groot worden dankzij gepassioneerde entrepreneurs als Jean Desmet (1875-1956), die zich van kermisexploitant ontwikkelde tot een van de belangrijkste bioscoopexploitanten en filmdistributeurs van Nederland. In deze publicatie wordt aan de hand van de Desmet-collectie, die zich in EYE bevindt, een beeld geschetst van de vroege jaren van de film. De eerste decennia van de film zijn als een avontuurlijke ontdekkingstocht. Nieuwe technologieën, artistieke vindingrijkheid en creatief ondernemerschap zorgden ervoor dat dit nieuw medium zich in korte tijd ontwikkelde tot een populaire vermaaksindustrie. Met zijn bioscoopbedrijf bracht Desmet een wereld van dromen, illusies en verhalen naar een breed publiek. De Desmet-collectie bestaat uit o.a. ruim 900 films, grotendeels uit Frankrijk, Amerika, Italië en Engeland - waaronder meesterwerken die decennia als verlorenwerden beschouwd.
Eerst zien, dan geloven: 100 jaar cinema op Prinsengracht 452In de loop der tijd zijn er tientallen bioscopen verschenen en weer verdwenen in Amsterdam, maar Filmtheater De Uitkijk bestaat nog steeds! De cinema op Prinsengracht 452 viert nu zelfs zijn... Lees verder >>
Eerst zien, dan geloven: 100 jaar cinema op Prinsengracht 452In de loop der tijd zijn er tientallen bioscopen verschenen en weer verdwenen in Amsterdam, maar Filmtheater De Uitkijk bestaat nog steeds! De cinema op Prinsengracht 452 viert nu zelfs zijn honderdjarig jubileum en behoort daarmee tot de oudste nog functionerende cinema's van Nederland. Het roemruchte verleden van het pand begon in 1912 toen het 17e-eeuwse pakhuis werd getransformeerd tot de City Bioscoop, waar films werden vertoond voor de beschaafde klasse zonder alle attracties die de andere bioscopen boden. In 1929 adopteerde de fameuze Filmliga de bioscoop en veranderde deze in Filmtheater De Uitkijk, het eerste avant-garde theater van Nederland. Met de vertoning van kunstzinnige films wilde zij zich verzetten tegen het amusement van de commerciële bioscoopconcerns. Het was vervolgens de bevlogen Wim Hulshoff Pol die in de 35 jaar waarin hij de leiding had, De Uitkijk als thuishaven voor de goede film liet uitgroeien tot een begrip voor cultureel Amsterdam. Niet zelden groeiden deze films, die soms jaren achtereen in het filmtheater te zien waren, uit tot echte klassiekers van de cinema. Toch bleef het kleine filmtheater altijd moeilijk te exploiteren en het is dan ook een wonder dat De Uitkijk nog steeds bestaat. Door de jaren heen moest het meerdere keren op het nippertje gered worden van de ondergang. Zo hielpen de grote bioscoopexploitant Piet Meerburg en zijn zoon Krijn het filmtheater eind jaren 80 weer overeind na een reeks zware bioscoopjaren. De laatste redding kwam in 2007 toen Bart Lubbers samen met twaalf enthousiaste studenten De Uitkijk weer een hoopvolle toekomst gaf. Sindsdien vertoont het unieke, karakteristieke filmtheater wederom kwaliteitsfilms voor alle liefhebbers.Voor het eerst is er een compleet, overzichtelijk en levendig geschiedenisverhaal over de cinema die een eeuw geleden op Prinsengracht 452 werd geopend. De volledige honderd jaar wordt aan de hand van kenmerkende tijdsperioden beschreven, mooi geïllustreerd met vele afbeeldingen om het verleden echt tot leven te brengen.
Movie:Box biedt een boeiende blik vóór en achter de schermen van de filmindustrie. Locaties, personages, kostuums, decors, regie, het publieke bestaan en het privéleven van de sterren... Alles komt aan bod. Doorspekt met iconische beelden van de... Lees verder >>
Movie:Box biedt een boeiende blik vóór en achter de schermen van de filmindustrie. Locaties, personages, kostuums, decors, regie, het publieke bestaan en het privéleven van de sterren... Alles komt aan bod. Doorspekt met iconische beelden van de bekendste filmsterren, de mooiste sets en de meest memorabele scènes uit de hele filmgeschiedenis. De magie van de filmwereld gevat in honderden tot de verbeelding sprekende foto's. Een must voor elke filmliefhebber
Eenenvijftig striptekenaars kozen een klassieker uit de Nederlandse filmgeschiedenis, vanaf Een Carmen van het Noorden uit 1919 tot New Kids: Turbo! uit 2010. De tekenaars, jonge talenten en gelauwerde veteranen, kregen niet meer dan één pagina om de... Lees verder >>
Eenenvijftig striptekenaars kozen een klassieker uit de Nederlandse filmgeschiedenis, vanaf Een Carmen van het Noorden uit 1919 tot New Kids: Turbo! uit 2010. De tekenaars, jonge talenten en gelauwerde veteranen, kregen niet meer dan één pagina om de film samen te vatten in een striptekening. Filmcriticus en filosoof Dana Linssen (NRC Handelsblad en de Filmkrant) leidt ons aan de hand van de eenenvijftig strips door de geschiedenis van de Nederlandse film. Filmfanfare is een staalkaart van de Nederlandse film én de Nederlandse strip. De volgende films worden beschreven en verbeeld: 1. Een Carmen van het Noorden – regie: Maurits Binger/Hans Nesna, striptekening: Bart Nijstad 2. Komedie om geld – regie: Max Ophüls, striptekening: Tobias Tak 3. Dorp aan de rivier – regie: Fons Rademakers, striptekening: Jan van Doornspeek 4. Fanfare – regie: Bert Haanstra, striptekening: Nanne Meuldijks 5. Makkers staakt uw wild geraas – regie: Fons Rademakers, striptekening: Jeroen de Leijer 6. Alleman – regie: Bert Haanstra, striptekening: Berend Vonk 7. Als twee druppels water – regie: Fons Rademakers, striptekening: Maia Machèn 8. Blind kind – regie: Johan van der Keuken, striptekening: Guido van Driel 9. De minder gelukkige terugkeer van Joszef Katús naar het land van Rembrandt – regie: Wim Verstappen, striptekening: Milan Hulsing 10. De smaak van water – regie: Bert Haanstra, striptekening: Marcel Ruijters 11. Blue Movie – regie: Wim Verstappen, striptekening: Hanco Kolk 12. De Inbreker – regie: Frans Weisz, striptekening: Michiel de Jong 13. Turks Fruit – regie: Paul Verhoeven, striptekening: Tim Enthoven 14. Soldaat van Oranje – regie: Paul Verhoeven, striptekening: Erik de Graaf 15. Spetters – regie: Paul Verhoeven, regie: striptekening: Erik Kriek 16. Van de koele meren des doods – regie: Nouchka van Brakel, striptekening: Dilys de Jong 17. De stem van het water – regie: Orlow Seunke, striptekening: Typex 18. Als je begrijpt wat ik bedoel – regie: Harrie Geelen/ Bjørn Frank Jensen/ Bert Kroon, striptekening: Gerben Valkema 19. Hans, het leven door de dood – regie: Louis van Gasteren, striptekening: Paul Bodoni 20. De illusionist – regie: Jos Stelling, striptekening: Max Grünfeld 21. De lift – regie: Dick Maas, striptekening: Aimée de Jongh 22. De vierde man – regie: Paul Verhoeven, striptekening: Schwantz 23. Ciske de Rat – regie: Guido Pieters, striptekening: Jean-Paul Arends 24. De aanslag – regie: Fons Rademakers, striptekening: Sam Peeters 25. Abel – regie: Alex van Warmerdam, striptekening: Argibald 26. Flodder – regie: Dick Maas, striptekening: Boris Peeters 27. Spoorloos – regie: George Sluizer, striptekening: Jolein Kirpestein 28. Theo & Thea en de ontmaskering van het tenenkaasimperium – regie: Pieter Kramer, striptekening: Floor de Goede 29. De Noorderlingen – regie: Alex van Warmerdam, striptekening: Jasper Rietman 30. Het zakmes – regie: Ben Sombogaart, striptekening: Ruben Steeman 31. Bewogen koper – regie: Johan van der Keuken, striptekening: Floris Oudshoorn 32. Het is een schone dag geweest – regie: Jos de Putter, striptekening: Dace Sietiņa 33. Moeder Dao, de schildpadgelijkende – regie: Vincent Monnikendam, striptekening: Erik Wielaert 34. Antonia – regie: Marleen Gorris, striptekening: Merel Barends 35. Zusje – regie: Robert Jan Westdijk, striptekening: Barbara Stok 36. Karakter – regie: Mike van Diem, striptekening: Jan Cleijne 37. Amor Natural – regie: Heddy Honigmann, striptekening: Michiel van de Pol 38. Hufters en hofdames – regie: Eddy Terstall, striptekening: Martijn van Santen 39. Het ondergronds orkest – regie: Heddy Honigmann, striptekening: Joost Swarte 40. De Poolse bruid – regie: Karim Traïdia, striptekening: Albo Helm 41. André Hazes, zij gelooft in mij – regie: John Appel, striptekening: Bas Köhler 42. Wilde mossels – regie: Erik de Bruyn, striptekening: Ben Vranken 43. De Zee Die Denkt – regie: Gert de Graaff, striptekening: Robert van Raffe 44. Minoes – regie: Vincent Bal, striptekening: Wasco 45. Ja zuster, nee zuster – regie: Pieter Kramer, striptekening: Manon Bijkerk 46. Bluebird – regie: Mijke de Jong, striptekening: Marissa Delbrissine 47. Stand van de maan – regie: Leonard Retel Helmrich, striptekening: Erwin Kho 48. Simon – regie: Eddy Terstall, striptekening: Edith Kuyvenhoven 49. 4 elements – regie: Jiska Rickels, striptekening: Aleks Deurloo 50. Alles is Liefde – regie: Joram Lürsen, striptekening: Gerrie Hondius 51. New Kids Turbo – regie: Steffen Haars/Flip van der Kuil, striptekening: Jeroen Funke
Bijna iedereen kent Marten Toonder als schrijver en striptekenaar. Zijn rol als filmmaker is tot op heden nauwelijks belicht. En dat is opmerkelijk want Toonder had jarenlang de ambitie om animatiefilms te maken. Het geld dat hij verdiende met de... Lees verder >>
Bijna iedereen kent Marten Toonder als schrijver en striptekenaar. Zijn rol als filmmaker is tot op heden nauwelijks belicht. En dat is opmerkelijk want Toonder had jarenlang de ambitie om animatiefilms te maken. Het geld dat hij verdiende met de stripverhalen werd jarenlang door hem geïnvesteerd in tekenfilmprojecten. Zo kwamen zijn meest bekende producties De Gouden Vis (1952) en Moonglow (1954) tot stand. Maar deze twee titels zijn slechts het topje van de ijsberg. De Toonder Studio's behoorden jarenlang tot Nederlands grootste filmproductiebedrijven. En naast dergelijke vrije films werden ook nog eens honderden reclamefilmpjes gemaakt.In De Toonder animatiefilms beschrijft Jan-Willem de Vries de geschiedenis van deze omvangrijke animatiefilmproductie. Van af Toonders eerste tekenfilmexperimenten tijdens de Tweede Wereldoorlog tot aan de laatste producties die in zijn studio's werden gemaakt. Een hoogtepunt hierin is de Bommelfilm Als je begrijpt wat ik bedoel uit 1983, Nederlands eerste avondvullende tekenfilm. Maar ook de filmproductie tijdens de oorlogsjaren wordt uitgebreid belicht. Hoe zat het nu precies met die eerste Tom Poes-film? Werd die niet gemaakt voor een Duitse opdrachtgever? En waren de studio's werkelijk een onderkomen voor kunstenaars, die anders naar Duitse werkkampen werden gezonden? Toonders eerste pogingen om een lange film met Tom Poes en heer Bommel te maken dateren al van 1948. Dit boek toont scènes uit het gedroomde filmproject met de titel Fortune Fair en een korte weergave van het verhaal, gebaseerd op een synopsis van Jan Gerhard Toonder. Het boek beschrijft ook waarom het ambitieuze project maar niet van de grond wilde komen en bijna leidde tot een faillissement.Ook kennen slechts weinig mensen Hugo, een tekenfilmfiguurtje dat het naoorlogse Duitsland moest leren om samen te werken met andere landen. Toonders tekenfilmafdeling produceerde zes korte verhaaltjes met hem voor het Amerikaanse Marschall Plan.De reeds genoemde filmpjes De Goudens Vis en Moonglow worden elk in een eigen hoofdstuk behandeld, omdat het unieke tekenfilms zijn, die geheel volgens Toonders visie werden gemaakt.Naast een handjevol bekende filmtitels beschrijft het boek ook talloze producties, die bij het grote publiek volstrekt onbekend zijn. Het boek bevat meer dan 600 afbeeldingen, waaronder productiefoto's, potloodschetsen en storyboards. MedewerkersMarten Toonder maakte de tekenfilms niet alleen. Zijn studio's werden bevolkt door veel talentvolle medewerkers. Daarom maakt de lezer ook kennis met de mensen die verantwoordelijk waren voor al deze films. We komen eindelijk meer te weten over regisseurs als Henk Kabos, Harold Mack en Han van Gelder. We maken kennis met de Engelse achtergrondschilder Alan Standen, die Londen verruilde voor Amsterdam en de drie Denen, die jarenlang een belangrijke spil waren op de tekenfilmafdeling. Eén van hen, Børge Ring, won in 1984 een oscar voor zijn korte tekenfilm Anna en Bella. Een ander, Bjørn Frank Jensen was één van de regisseurs van de Bommelfilm. Hoe kwamen ze bij Toonder terecht? En wat deden ze voordat ze naar Nederland kwamen? Ook de periode na Toonders vertrek naar Ierland wordt uitgebreid beschreven. De leiding van de studio's was toen in handen van directeur Bert Kroon, die door de week het contact onderhield met klanten en in de weekenden thuis aan scripts werkte. Ook creatieve duizendpoot Harrie Geelen was een belangrijke persoon op de filmafdeling. In 2002 was hij de laatste, die zich binnen de Toonder Studio's nog bezighield met het maken van animatiefilms. Het zijn slechts enkele van de meer dan 100 medewerkers, die genoemd worden in het boek.Met een voorwoord van Eiso Toonder.Voor het boek zijn meer dan 20 medewerkers geïnterviewd!Het boek bevat een DVD met Toonders belangrijkste filmproducties!Op de DVD komen o.a. de volgende films:- Tom Puss und das geheimnis der Grotte I en II- Tom Puss and the Haunted Castle- The Magic Music- Dreamland- The Legend of Loch Ness- De Gouden Vis- Moonglow- Diverse opdrachtfilms en heer Bommel tekenfilms voor de Amerikaanse markt
Alle films van het afgelopen jaar die in roulatie zijn geweest. Met veel credits en een aantal artikelen.
Het Filmjaarboek 2011/2012 bevat beschrijvingen en uitgebreide credits van alle bioscoopfilms die in 2011 in Nederland zijn uitgebracht. Ook zijn... Lees verder >>
Alle films van het afgelopen jaar die in roulatie zijn geweest. Met veel credits en een aantal artikelen.
Het Filmjaarboek 2011/2012 bevat beschrijvingen en uitgebreide credits van alle bioscoopfilms die in 2011 in Nederland zijn uitgebracht. Ook zijn er artikelen als 'Auteur van het jaar: Roman Polanski' en 'Het einde van de wereld' in opgenomen. Laatstgenoemde is een stuk van filmcriticus Joost Broeren over het verband tussen Melancholia en The Turin Horse, die het einde van de wereld behandelen, en Tree of Life, waarin het begin van het leven centraal staat.
Dit boek schetst de wijze waarop een circuit van filmtheaters in Nederland tot stand kwam. Filmtheaters waar men zich hard maakt(e) voor de vertoning van de betere films.
Hoe staat het met de filmtheaters in het land, die door filmgekken gerunde... Lees verder >>
Dit boek schetst de wijze waarop een circuit van filmtheaters in Nederland tot stand kwam. Filmtheaters waar men zich hard maakt(e) voor de vertoning van de betere films.
Hoe staat het met de filmtheaters in het land, die door filmgekken gerunde theaters die vele stormen doorstaan hebben? Het boek Passie voor cinema, samengesteld door Frans Westra, maakt de balans op. Een voorpublicatie met enkele passages uit de vele interviews met filmprogrammeurs.
Alle bioscoopfilms van 2010.
In het Filmjaarboek 2010/2011 vindt u beschrijvingen en uitgebreide credits van alle bioscoopfilms die in 2010 in Nederland zijn uitgebracht. Van Fantastic Mr. Fox tot Rotvos, van De Gelukkige Huisvrouw tot De Leugen, en van... Lees verder >>
Alle bioscoopfilms van 2010.
In het Filmjaarboek 2010/2011 vindt u beschrijvingen en uitgebreide credits van alle bioscoopfilms die in 2010 in Nederland zijn uitgebracht. Van Fantastic Mr. Fox tot Rotvos, van De Gelukkige Huisvrouw tot De Leugen, en van New Kids: Turbo! tot The Kids Are All Right. In deze editie staan vijf artikelen: over Dick Maas, Nederhorror, Martin Scorcese in Osdorp, De nepwereld van the social networks, en een nieuwe generatie filmregisseurs over hun favoriete films. Verder bevat het Filmjaarboek een Jaaroverzicht, een lijst van de belangrijkste filmprijzen, bezoekcijfers en adressen van film- en dvd-distributeurs. Het Filmjaarboek is een onmisbare bron van informatie voor iedere filmliefhebber, en is zowel professioneel als thuis te gebruiken.
Een boek over art direction in film! Er zijn niet veel boeken over dit onderwerp, en deze is het geld en de moeite zeker waard. Het behandelt een eeuw film, van de stomme film tot de hedendaagse film, en zit boordevol prachtige foto's. Alleen al... Lees verder >>
Een boek over art direction in film! Er zijn niet veel boeken over dit onderwerp, en deze is het geld en de moeite zeker waard. Het behandelt een eeuw film, van de stomme film tot de hedendaagse film, en zit boordevol prachtige foto's. Alleen al daarom is het interessant: de foto's tonen het verstrijken van de tijd en alle ontwikkelingen binnen de cinema. Een aanrader voor filmliefhebbers en -makers, maar ook voor theatermakers, mode-ontwerpers, interieurontwerpers, designers, etc
Who can forget the over-the-top, white-on-white, high gloss interiors through which Fred Astaire danced in Top Hat? The stark modernist high-rise architecture, inspired by Frank Lloyd Wright, in the adaptation of Ayn Rand's "The Fountainhead"? The lavish, opulent drawing rooms of Martin Scorsese's "The Age of Innocence"? Through the use of interior design - called production design in the film industry - movies can transport us to new worlds of luxury, highlight the ornament of the everyday, offer a vision of the future, or evoke the realities of a distant era. In "Designs on Film", journalist and interior designer Cathy Whitlock illuminates the role of art direction and production design in the creation of the most memorable moments in film history. Through a lush collection of rare archival photographs, Whitlock narrates the evolving story of art direction - from the massive Roman architecture of "Ben Hur", to the infamous Dakota apartment in "Rosemary's Baby", to the digital CGI enhanced city of Gotham in "Batman Begins". With behind-the-scenes stories of how sets are imagined, drawn, built, and decorated, and features on the most notable designers, "Designs on Film" is a must have for film lovers and movie buffs - or anyone who wants to lift the curtain on movie magic to better understand how art direction and set design allow us to truly loose ourselves in the diverse worlds showcased on the big screen.
Hollywood werd in de twintigerjaren opgeschrikt door een reeks van seksschandalen. Filmmagnaten besloten toen moraalclausules op te nemen in de filmcontracten. Als een ster in opspraak was geraakt kon de studio het contract annuleren. Als het echter een... Lees verder >>
Hollywood werd in de twintigerjaren opgeschrikt door een reeks van seksschandalen. Filmmagnaten besloten toen moraalclausules op te nemen in de filmcontracten. Als een ster in opspraak was geraakt kon de studio het contract annuleren. Als het echter een kasmagneet betrof betaalde men soms de politie om de zaak in de doofpot te krijgen. In de vijftiger jaren stond Hollywood op z'n kop toen het roddelblad Confidential verscheen om het privéleven van sterren bloot te leggen. Veel stoere, knappe idolen waarover vrouwen droomden, bleken homo- of biseksueel te zijn. Hun seksuele geaardheid zou het einde van hun carrière kunnen betekenen. Velen gingen daarom surrogaathuwelijken aan terwijl anderen er aan ten onder gingen.
In dit filmjaarboek ook weer vele puntige beschrijvingen en uitgebreide credits van alle films die in 2009 in de Nederlandse bioscoop zijn uitgebracht. Uiteraard ook dit jaar weer aangevuld met een viertal scherpe... Lees verder >>
In dit filmjaarboek ook weer vele puntige beschrijvingen en uitgebreide credits van alle films die in 2009 in de Nederlandse bioscoop zijn uitgebracht. Uiteraard ook dit jaar weer aangevuld met een viertal scherpe artikelen.
Utrecht heeft een rijke filmgeschiedenis. Vanaf de eerste vertoning op 29 november 1896 heeft de film een bijzondere plaats ingenomen in het culturele leven van de stad. Utrechtse filmexploitanten speelden een belangrijke rol in de Nederlandse... Lees verder >>
Utrecht heeft een rijke filmgeschiedenis. Vanaf de eerste vertoning op 29 november 1896 heeft de film een bijzondere plaats ingenomen in het culturele leven van de stad. Utrechtse filmexploitanten speelden een belangrijke rol in de Nederlandse Bioscoopbond, het eerste filmfestival van Nederland vond in Utrecht plaats en het oudste filmhuis van Nederland staat in Utrecht. Onder leiding van prof. dr. Bert Hogenkamp is de afgelopen jaren aan de Universiteit Utrecht de lokale film- en bioscoop-geschiedenis intensief onderzocht. De resultaten zijn in deze uitgave gebundeld
Twintig jaar geleden verscheen bij De Arbeiderspers De bioscoop in de oorlog, een boek dat uitgroeide tot hét standaardwerk over het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf tijdens de bezetting. Verboden voor Joden – De bioscoop in de oorlog is een... Lees verder >>
Twintig jaar geleden verscheen bij De Arbeiderspers De bioscoop in de oorlog, een boek dat uitgroeide tot hét standaardwerk over het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf tijdens de bezetting. Verboden voor Joden – De bioscoop in de oorlog is een geheel herziene versie van dit boek, waarin niet alleen reacties uit de filmwereld zijn verwerkt, maar ook veel nieuwe gegevens, resultaat van verdere studie en research, zijn opgenomen. Het schetst een wrang beeld van een bedrijfstak uit de amusementsindustrie die een niet onaanzienlijk aandeel leverde aan het verspreiden van nazi-propaganda. De landsverraderlijke journaals, de propagandafilms voor NSB en SS, de antisemitische films als Jud Süss en De eeuwige Jood, het werd allemaal verplicht in de bioscopen vertoond, tegelijkertijd met zoet-romantische kleurenfilms als De Gouden Stad en Münchhausen. En er werd naar gekeken. Tijdens de bezetting zaten de bioscopen vaak vol. ‘Wat lang slechts een voetnoot in de contemporaine geschiedschrijving was, vult nu terecht een heel boek!’ werd destijds in omroepblad ToonBeeld over dit boek geschreven. Nog steeds is het belangrijk dat dit stukje van onze vaderlandse geschiedenis aandacht krijgt.
In dit Filmjaarboek vindt u beschrijvingen en uitgebreide credits van alle bioscoopfilms die in 2008 in Nederland zijn uitgebracht. Van Oorlogswinter tot Zomerhitte, van Into the Wild to Hunger en van De Brief voor de Koning tot Burn after Reading. In... Lees verder >>
In dit Filmjaarboek vindt u beschrijvingen en uitgebreide credits van alle bioscoopfilms die in 2008 in Nederland zijn uitgebracht. Van Oorlogswinter tot Zomerhitte, van Into the Wild to Hunger en van De Brief voor de Koning tot Burn after Reading. In dit Filmjaarboek staan zeven artikelen:* Clint Eastwood door de ogen van regisseur Martin Koolhoven en bokskampioen Lucia Rijker* Francisco van Jole over zelfgemaakte internetfilms* Superheldenfilms: The Dark Knight, Iron Man, Hancock* De controverse van 2008: Episode 3 - ;Enjoy Poverty;* Macht in de klas: de leraar in de film* Cabaretiers over hun filmliefdeVerder bevat het Filmjaarboek een jaaroverzicht, een lijst van de belangrijkste filmprijzen, bezoekcijfers en adressen van film- en dvd-distributeurs. Het Filmjaarboek is een onmisbare bron van informatie voor iedere filmliefhebber, en is zowel professioneel als thuis te gebruiken.
Film kan een ongelooflijk krachtige en intense belevenis zijn. Een goede film pakt je beet en laat je lachen, huilen, huiveren en intens meeleven met de hoofdpersonen. Soms lijkt een film echter dan het leven. We geloven in het verhaal dat ons verteld... Lees verder >>
Film kan een ongelooflijk krachtige en intense belevenis zijn. Een goede film pakt je beet en laat je lachen, huilen, huiveren en intens meeleven met de hoofdpersonen. Soms lijkt een film echter dan het leven. We geloven in het verhaal dat ons verteld wordt, terwijl we tegelijkertijd weten dat alles wat we zien bedacht of naverteld is.
ALLEMAAL FILM biedt negen uur Nederlandse filmgeschiedenis van 1945 tot nu. Levendige herinneringen worden afgewisseld met bijzondere fragmenten. Met onder meer: Willeke van Ammelrooy, Jan de Bont, Kees Brusse, Paul Driessen, Michael Dudok de Wit, Louis van Gasteren, Heddy Honigmann, Carice van Houten, Pieter Kuijpers, Nanouk Leopold, Dick Maas, Dana Nechushtan, Mimoun Oaissa, Pim de la Parra, Fons Rademakers, Rene Soutendijk, Huub Stapel, Jos Stelling, Eddy Terstall, Monique van de Ven, Pieter Verhoeff, Paul Verhoeven, Yorick van Wageningen, Alex van Warmerdam en Frans Weisz.
In diepgaande gesprekken met Jeroen Krabbé spreken zij zich uit over de vraag of film nu een kunstuiting is of puur entertainment en of hun films een boodschap moeten hebben. Waarin de aantrekkingskracht van Hollywood schuilt. Of documentaires de werkelijkheid weergeven of een gemaakte werkelijkheid. Animatiefilmers vertellen over hun bij het grote publiek vaak onbekende prestaties
500 minuten
De avant-gardecinema in de jaren '20 en '30, was de eerste echte filmbeweging in Europa. Deze beweging bestond uit een kleine maar zeer dynamische groep filmmakers, die zich vestigde in steden als Amsterdam, Berlijn, Londen, Parijs en Moskou. Behalve met... Lees verder >>
De avant-gardecinema in de jaren '20 en '30, was de eerste echte filmbeweging in Europa. Deze beweging bestond uit een kleine maar zeer dynamische groep filmmakers, die zich vestigde in steden als Amsterdam, Berlijn, Londen, Parijs en Moskou. Behalve met het maken van vooruitstrevende films, hielden deze cineasten zich ook bezig met de programmering van bioscopen en het organiseren van tentoonstellingen. Verder ontwikkelden ze filmtheorieën, brachten tijdschriften uit en richtten filmacademies op.
De avant-gardisten hielden zich bezig met cinema in zijn totaliteit en probeerden film te veranderen in een geheel eigen medium en kunstvorm. Maar belangrijker was dat zij de cinema op de kaart hebben gezet als aparte culturele stroming en esthetische vorm van expressie. Hoewel ze niet al hun gestelde doelen hebben bereikt, slaagden de filmmakers er wel in filmcultuur te veranderen. Veel van hun ideeën en ontwikkelingen laten tot op de dag van vandaag hun sporen na.
Dit boek gaat tot in detail in op de ontwikkeling van de avant-gardistische cinema. Van de ruïnes van de Eerste Wereldoorlog tot de hoopvolle jaren '20, gevolgd door de komst van geluidsfilm en de ontwikkeling van verschillende filmgenres in de jaren '30.
Koormuziekwinkel
Koormuziekwinkel .De website voor de koorzanger en liefhebber van koormuziek. Bladmuziek-Boeken-Cd's-Dvd's Nu ook Koorreizen