Met Granida maakte P.C. Hooft in 1605 zijn definitieve entree in de literaire kringen van Amsterdam. In een mengeling van scherts en ernst toont het spel de opzienbarende belevenissen van een eenvoudige herder en een Perzische prinses. Gedreven door... Lees verder >>
Met Granida maakte P.C. Hooft in 1605 zijn definitieve entree in de literaire kringen van Amsterdam. In een mengeling van scherts en ernst toont het spel de opzienbarende belevenissen van een eenvoudige herder en een Perzische prinses. Gedreven door de liefde ontpopt hij zich tot een ideale hoveling, zij tot een perfecte herderin. Hooft gaf in dit voorbeeldige paar de idealen uit de West-Europese renaissancecultuur gestalte. Het toneelstuk, extra aantrekkelijk door de zang- en dansscènes, werd razend populair. In deze editie wordt voor het eerst ook aandacht besteed aan de muziek.De Alfa-reeks omvat Poëzie, proza en toneel uit verschillende eeuwen en van verschillende auteurs. De reeks richt zich in eerste instantie op eerste- en tweedejaars studenten Nederlands, maar is ook bedoeld voor een in literatuur geïnteresseerd publiek. De teksten zijn, waar nodig, door deskundigen van commentaar en woordverklaringen voorzien.
Recensie(s)
In deze nieuwe editie van het destijds populaire herdersspel (1605) van Hooft (1581-1647) wordt voor het eerst ook aandacht besteed aan de melodieën. De Nijmeegse hoogleraar Lia van Gemert verzorgde de inleiding en het commentaar. Met gebruikmaking van bestaande edities is een aantrekkelijke tekstuitgave tot stand gekomen die het zangspel plaatst in Hooft zijn tijd. Louis Grijp kon voor de melodieën beschikken over de Nederlandse Liederenbank van het P.J. Meertens Instituut. Voor studenten Nederlandse Letterkunde.(Biblion recensie, Dr. M.J.I. Bos.)
Met Granida maakte P.C. Hooft in 1605 zijn definitieve entree in de literaire kringen van Amsterdam. In een mengeling van scherts en ernst toont het spel de opzienbarende belevenissen van een eenvoudige herder en een Perzische prinses. Gedreven door de... Lees verder >>
Met Granida maakte P.C. Hooft in 1605 zijn definitieve entree in de literaire kringen van Amsterdam. In een mengeling van scherts en ernst toont het spel de opzienbarende belevenissen van een eenvoudige herder en een Perzische prinses. Gedreven door de liefde ontpopt hij zich tot een ideale hoveling, zij tot een perfecte herderin. Hooft gaf in dit voorbeeldige paar de idealen uit de West-Europese renaissancecultuur gestalte. Het toneelstuk ' extra aantrekkelijk door de zang- en dansscènes, werd razend populair. In deze editie wordt voor het eerst ook aandacht besteed aan de muziek.
Redactie H. Duits
In een tijdsbestek van enkele jaren schreef P.C. Hooft twee treurspelen over onderwerpen uit de geschiedenis van Holland: Geeraerdt van Velsen en Baeto. In beide stukken moeten de mannelijke hoofdpersonages politiek-morele keuzes... Lees verder >>
Redactie H. Duits
In een tijdsbestek van enkele jaren schreef P.C. Hooft twee treurspelen over onderwerpen uit de geschiedenis van Holland: Geeraerdt van Velsen en Baeto. In beide stukken moeten de mannelijke hoofdpersonages politiek-morele keuzes maken die grote gevolgen voor hun land zullen hebben.
Een van de bekendste gebeurtenissen uit de vaderlandse geschiedenis, de moord op graaf Floris V door samenzwerende edelen in 1296, komt tot leven in Geeraerdt van Velsen (1613). In de ogen van de samenzweerders is Floris een tiran, maar is hij dat ook werkelijk? Op welke manier mag een edelman zich verzetten tegen een vorst die buiten zijn boekje gaat? En mag hij daarbij tot het uiterste gaan? Daarom gaat het in dit stuk dat alleen maar verliezers kent en zich afspeelt op en om het Muiderslot, Hoofts ambtswoning.
In Baeto of oorsprong der Hollanderen (voltooid in 1617) voert Hooft de mythische stamvader van de Bataven ten tonele. Belaagd door zijn boze stiefmoeder Penta, besluit Baeto om met zijn volgelingen zijn Duitse vaderland te verlaten en zich te vestigen in het lege gebied aan de monding van de Rijn, het latere Holland.