'Meteen na haar geboorte werd Atalanta door haar vader, Koning Iasus te vondeling gelegd, zo teleurgesteld was hij dat hij een dochter had gekregen en geen zoon. Een berin heeft haar gered en gezoogd, later is zij door jagers gevonden en opgevoed. Er was geen ander die zo goed kon jagen en zo hard kon lopen als zij.' Zo begint de oorspronkelijke mythe over Atalanta. Deze bewerking van de Nederlandse toneelauteur Peer Wittenbols is speciaal voor 'iedereen tussen 13 en 18 jaar'. Peer Wittenbols is huisschrijver van Toneelgroep Oostpool. Zijn oeuvre is indrukwekkend en omvangrijk. De auteur won in de afgelopen jaren belangrijke theaterprijzen en werd veelvuldig genomineerd. Jury's bejubelen zijn taalgebruik; dat het midden houdt tussen poëzie en spreektaal. Wittenbols creëert alledaagse personages, met herkenbare menselijke gveoelens. 'Uiteindelijk wil ik dat de toeschouwer ziet - wat hij verder ook van de personages vindt - dat die mensen gedreven worden door echte, oprechte verlangens.'
bron: T.I.N :
Eenakter voor vier personen voor kijkers van 13 jaar en ouder.
Het stuk is zeer vrij gebaseerd op de Griekse Mythe van Atalanta.
Bella lijkt woedend en ontroostbaar, Baltus ziet er beduusd uit. Hippomenes zegt verbijsterd te zijn Atalanta lijkt wanhopig. Iedereen vraagt zich af wie de appels heeft afgeleverd. Niemand zegt het te weten. Volgens de lezing der oude Grieken is dat een goddelijke ingreep geweest. Volgens dit stuk is dat maar helemaal de vraag. Hippomenes en Atalanta zijn man en vrouw. En nu?
Fragment
Bella En alle mannen hier uit de wijde omtrek kunnen het vanaf die dag over niks anders meer hebben dan over: 'Atalanta, Atalanta, Atalanta.'
Atalanta Dat is hun probleem.
Bella En alle vrouwen in de wijde, wijde omtrek hebben het nergens anders meer over dan over: 'Atalanta, Atalanta, Atalanta.'
Atalanta Niet mijn schuld.
Bella Ik zeg niet dat het jouw schuld is. Ik zeg hoe het in elkaar zit. Er is geen man die niet minstens drie keer per dag aan jou denkt. Mijn broer, mijn eigen broer, heeft het dag in dag uit, nergens anders over dan over jou. Als ik vanavond thuis kom is het eerste wat hij vraagt: 'Wat had ze aan? Hoe had ze haar haar? Hebben jullie nog gezwommen in de beek, vandaag?' En nog voor ik antwoord heb gegeven vliegt hij naar zijn kamer en is hij een uur later pas weer terug. Met zijn rooie rotkop.
Atalanta Ik moet er van overgeven.
Bella En wie zegt er: 'Bella, Bella, Bella?'
Atalanta Niet je broer, hoop ik, Bella.
Bella Wat ik niet snap is dit: van de duizend mannen kun je er duizend krijgen en jij wil er geen. Je hebt je hele leven gegeten en gedronken en geslapen en weer gegeten en gedronken en geslapen en gesport om zo mooi en groot te zijn als nu en je doet er niks mee. Je laat je haar groeien en je doet er niks mee. Je bent lenig en dat gebruik je alleen maar om in bomen te klimmen. Klim in een man. Er zijn honderdduizend kussen die jij nog niet gegeven en gekregen hebt. Dat is misdadig.
Atalanta Zegt wie?
Bella Wie? De kusjesgod.
Atalanta Wat is dat toch met meisjes als jij, Bella? Zestien zijn jullie. En jullie willen niks liever dan een man kussen. Dat is weerzinwekkend.
Bella Jij bent ook zestien.
Atalanta Ben ik al zestien?
Bella Reken eens goed.
Atalanta Even denken...
Bella Zie je wel.
Atalanta Ik ben al zestien!
Bella Zie je nou wel.
Atalanta Dan nog: stel, je wordt zeventig, dan zul je vier en vijftig jaar niks anders doen dan je man kussen. Dag in dag uit. Bij het opstaan. Als hij uit jagen gaat. Als hij van het jagen terugkomt. Als hij zegt: 'Kijk eens: een konijn.' en als jij dan moet zeggen: 'Knap zeg, een konijn, daar krijg je een kusje voor.' En 's avonds bij het eten en 's nachts, vooral, als hij gezopen heeft met van die zelfde mannen, en hij komt thuis en op de drempel mompelt hij: 'Muisje, Muisje, ik ben het, je mannetje.' Want mannen gaan raar praten met een volle broek. 'Was mijn kleine Muizemeisje daar, met haar kleine Muizeholletje?' Ik verzin dit niet, ik heb het letterlijk gehoord. Gisteren en eergisteren. Onder het raam bij de smid thuis.
Bella Nee, wat zei hij dan?
Atalanta Kijk niet zo stom. Afschuwelijk was het. 'Muizemeisje, ik ben het. Ikke was braaf geweest, ikke had kusje verdiend.' En het wijf van de smid. Dat ook niet meer beter weet. Dat inmiddels compleet is sufgehuwd. Dat doet dan zacht van: 'Pieppieppiep' en dan kust zij hem. Kom mee vannacht, als je me niet gelooft en luister zelf. Of kijk me niet zo raar aan. 'Pieppieppiep.' Letterlijk.
Bella Iedereen doet na zijn veertigste raar in bed. Mijn moeder zegt het zelf en die kan het weten.
Atalanta Daarom, ik ben nog lang geen veertig. Nog lang niet. En ik hoef het niet eens te halen. Ik hoef niet zo oud mogelijk te worden om zo lang mogelijk bij mijn man te zijn. Voor mijn part ga ik morgen dood.
Bella En je bent nog maagd!
Atalanta Nou en?
Bella 'Nou en.' zegt ze.
Atalanta Dat je bij de liefde een ander nodig hebt, is toch niet mijn schuld.
Bella Je had Baco kunnen krijgen. Baco. Twee meter in de lengte, twee meter vijftig borstomvang maar de heupen van een danser. Hij had je man kunnen zijn.
Atalanta Hij heeft zijn kans gehad.
Bella Dit is Atalanta. En Atalanta gaat nu vertellen hoe zij Baco (en die was zo lekker) de dood heeft ingejaagd.
Atalanta Ik wil niet. Ik wil niet. Ik vertel niks.
Bella Dan doe ik het. Ik begin hoor. Ik ben al bijna begonnen.
Atalanta Hij zegt: 'Wil jij mijn vrouw worden?' Ik zeg nee. Hij zegt ja. Ik zeg nee. Ik zeg: 'Ga weg! Ga weg! Ga weg, Baco!.' Ja. Nee. Ja. Nee. Ik zeg:...
Atalanta en Bella 'Goed, wie mij wil winnen, zal zich met mij moeten meten in een loopwedstrijd. Hij die sneller is dan ik, zal ik als echtgenote volgen.'
Bella En dan zegt ze:...
Atalanta 'Maar als hij verliest zal hij het waagstuk, Atalanta als vrouw te willen, met de dood bekopen. Ik zweer het bij God, bij de schedel van mijn dode moeder en bij de botten van mijn dode vader'