De Rus Vsevolod Meyerhold was met zijn biomechanica de eerste om een samenhangend geheel van oefeningen voor de dramatische acteur uit te werken. De Fransman Etienne Decroux was de uitvinder van een nieuwe dramatische bewegingskunst, de mime corporel, en grondlegger van een uitgebreide bewegingsgrammatica. De Pool Jerzy Grotowski wilde het theater terugbrengen tot zijn essentie: de acteur en de toeschouwer. Hij ontwierp fysieke en plastische trainingen voor de acteur van zijn "arm theater". De Fransman Jacques Lecoq ontwikkelde vanuit zij ervaringen met Griekse tragedie, commedia dell'arte, de nar en de clown, een eigen pedagogiek gebaseerd op de lichamelijkheid van de acteur.
Deze vier pioniers hebben een nieuwe bewegingskunst doen ontstaan met een eigen identiteit: de dramatische beweging. Het boek schetst tevens de sociale, politieke en artistieke context waarin deze methodieken ontstonden.
Herman Verbeeck is acteur en was in de jaren zeventig docent beweging, mime en clownerie aan de Akademie voor Expressie in Utrecht, vervolgens gedurende vijfentwintig jaar aan de Arnhemse Toneelschool. Als acteur werkte hij onder andere bij de Internationale Nieuwe Scene, Globe, Het Werkteater en De Appel. Hij werd vooral bekend door zijn vertolking van Kaas van Willem Elsschot